• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3444 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۹ دي

از حواشي و متن جشنواره تئاتر فجر

مرادخاني: بودجه جشنواره تامين نشده است

 

  پيام رضايي/ در فاصله يك روز مانده تا بزرگ‌ترين رويداد تئاتري كشور، صحبت‌هاي علي مرادخاني مبني بر تامين نشدن بودجه جشنواره، اهالي تئاتر را نگران كرده است. مرادخاني يكشنبه بيست و هفتم دي‌ماه در گفت‌وگويي با خبرگزاري مهر گفت: « راي جشنواره تئاتر فجر حدودا ۴ ميليارد تومان در نظر گرفته شده كه البته هنوز همه اعتبارات آن تامين نشده است. همه تلاش‌مان را مي‌كنيم كه در آينده، دولت برگزاركننده جشنواره‌ها نباشد چون دولت وظيفه حمايت‌گري دارد و وقتي دست‌اندركار برگزاري يك رويداد مي‌شود، سليقه‌هاي خاصي به آن قضيه ورود مي‌كند. تلاش ما اين است كه وظايف را به خانه‌هايي چون خانه تئاتر و خانه موسيقي واگذار كنيم و دولت هم حمايت و نظارت بر چگونگي برگزاري رويدادها داشته باشد.»
شفيعي: بودجه تئاتر در سال آينده دوبرابر خواهد بود
اعلام اين خبر از سوي مرادخاني به عنوان معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در آستانه آغاز اين جشنواره شايد بيش از هر چيز نشان‌دهنده اين واقعيت تلخ باشد كه حتي اطلاق «سال تئاتر» به سالي كه در حال تمام شدن است هم چندان تغييري در اوضاع اين هنر ايجاد نكرده است. پس از صحبت‌هاي مرادخاني مهدي شفيعي هم ديروز 28 دي‌ماه در اختتاميه سي و چهارمين جشنواره فجر استاني در يزد، موضوع بودجه تئاتر را پيش كشيد. او ضمن اعلام اينكه در بودجه سال 95 بودجه تئاتر به دو برابر افزايش يافته است، از نحوه توزيع بودجه فرهنگي در استان‌ها هم گلايه كرد: «متاسفانه همه توجهات در بودجه نهادهاي فرهنگي استان‌ها از جمله ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامي عمدتا با اولويت به فصول هزينه‌بر اختصاص مي‎‎يابد و معمولا چيزي از آن براي هدف اصلي كه تداوم جريان هنري و توليد در اين بخش است باقي نمي‎‎ماند.»
پيام سعيد اسدي دبير جشنواره تئاتر فجر
اما در آستانه آغاز جشنواره مسوولان تئاتر پيام‌هاي جداگانه‌اي منتشر كردند. ديروز سعيد اسدي دبير جشنواره تئاتر فجر به مناسبت آغاز جشنواره پيامي را منتشر كرد؛ پيامي شاعرانه كه به تاكيد خود او« يك پيام نيست، سخني است رودررو با خويشاوندانم». او در بخشي از اين پيام با ترسيم شرايط كنوني و تاكيد چند باره بر اهميت تلاش براي تغيير، آورده است: «مي‌كوشيم، سخت، حتي در تنگناها، تا سخت‌جاني مان شكوه شكست ناپذيري مان را به يادها آورد. اين يك سخن رو در روست با شما، كه مي‌دانم اشتياق صميمانه‌تان را براي حضور در سي و چهارمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر در قالب هنرتان هديه داديد. سپاسگزار اين اشتياقم اگرچه مقدورات مجال نداد تا ميزبان تمامي اين اشتياق باشيم. سي و چهارمين دوره را با احترام به تلاش همه خويشاوندان شريفم به انجام مي‌رسانيم تا اين گردهمايي نشاني باشد براي تداوم حضورمان، بقاي‌مان و همتي كه نخواهد گذاشت موهبت در تئاتر ماندن قرباني همه ملالت‌ها شود.»
پيام مهدي شفيعي، مديركل مركز هنرهاي نمايشي
علاوه بر سعيد اسدي، مهدي شفيعي مديركل مركز هنرهاي نمايشي نيز ديروز طي پيامي آغاز اين رخداد را تبريك گفت. شفيعي در بخشي از پيامش با يادآوري اينكه سي و چهارمين دوره اين جشنواره «با تاكيد بر ترويج دانش تئاتر و تئاترانديشي، مجمع فاخري از حضور چهار نسل از كارگردانان تئاتر امروز است كه مومنانه در تعالي اين هنر كوشيده اند» در بخش پاياني پيامش آرزو كرد تئاتر مرهمي بر دردهاي مخاطبانش باشد: «خرسندم كه در اين دوره شاهد حضور نويدآفرين جوانان و مشاركت چشمگير بانوان هنرمندي هستيم كه در كارنامه اين دوره از جشنواره فجر سهم بسزايي دارند. اميدوارم تئاتر امروز با زمان آگاهي و ضرورت انديشي جامعه معاصر خويش كيمياي دردها و درمان زخم‌هاي مخاطب داناي خويش باشد. به گرمي و با مهر قدردان اصحاب صديق اين دوره از جشنواره هستم و خداوند هنر را در اعتلاي پرچم هنر ايران زمين به نيايش مي‌نشينم.»
همچنين ديروز تركيب گروه داوري بخش مسابقه تئاتر خياباني سي و چهارمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر نيز مشخص شد. طبق اعلام ستاد خبري روابط عمومي سي و چهارمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر به دعوت سعيد اسدي دبير جشنواره، آقايان امير دژاكام، حسين مسافر آستانه و جواد عزتي به عنوان گروه داوري بخش مسابقه تئاتر خياباني سي و چهارمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر انتخاب شدند. اين هيات داوران 8 نمايش راه يافته به بخش مسابقه تئاتر خياباني را داوري خواهند كرد.
تبليغات جشنواره
اسدي به‌عنوان دبير جشنواره ديروز در گفت‌وگويي با ايسنا اعلام كرد كه پيشنهاد اسپانسرها در شأن تئاتر نيست: «برخي اسپانسرها براي حضور در جشنواره مبالغ و پيشنهاداتي را مطرح كردند كه در شأن تئاتر نيست. فعلا اسپانسر مشخص نيست، اگرچه تلاش بسياري كرديم تا پشتيباني مالي را براي جشنواره تئاتر جذب كنيم اما با توجه به شرايط مالي و وضعيت اقتصادي و كارهايي كه پيش از اين بايد براي تئاتر انجام مي‌شد، هنوز به موفقيت نرسيده‌ايم. البته اسپانسرهايي هستند كه حمايت‌هايي را انجام مي‌دهند اما آنچه توسط اين گروه‌ها دنبال مي‌شود و خدماتي كه ارايه مي‌دهند، كوچك است و اسپانسر بزرگي هنوز نتوانسته‌ايم جذب كنيم. به ويژه آنكه گاهي اوقات پيشنهاداتي كه ارايه مي‌شود آنقدر پايين است كه در شأن هنر و تئاتر نيست و به همين دليل آن را نپذيرفته‌ايم. » ظاهرا به گفته دبير جشنواره قرار است تبليغات شهري نيز براي جشنواره تئاتر آغاز شود. به هر حال سي و چهارمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر در حالي كار خود را آغاز مي‌كند كه با مشكلات اجرايي دست و پنجه نرم مي‌كند. ظاهرا ايده علي جنتي به عنوان وزير فرهنگ وارشاد اسلامي در ناميدن امسال به نام «سال تئاتر» چندان گرهي از تئاتر باز نكرده است. با اين همه نبايد نااميد بود. در سخت‌ترين شرايط اقتصادي و فرهنگي تئاتر و هنرمندان اين عرصه فعاليت خود را ادامه داده‌اند. در ايجاد شرايط امروز تئاتر هيچ‌كس به تنهايي مقصر نيست. نه افراد و مديران و نه ساختارهاي اداري. هر كس به نحوي سهمي در اين وضعيت دارد و قطعا تغيير اين رويه نيز در گرو همراهي و همدلي اين دو بخش خواهد بود. با اين همه جشنواره تئاتر فجر به عنوان ويترين رسمي تئاتر ايران نيازمند توجه بيشتري است. سي و چهارمين دوره بين‌المللي تئاتر فجر از اول بهمن‌ماه كار خود را آغاز خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون