• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3452 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۸ بهمن

خبر كوتاه

تغييرات در كابينه قطر
شيخ تميم بن حمد، امير قطر در نخستين فرمان خود در سال 2016 دستور تغييراتي در كابينه اين كشور را صادر كرد. بر اين اساس، محمد بن عبدالرحمن آل ثاني به عنوان وزير خارجه تعيين شده و وزيران دارايي و نيرو بدون تغيير در كابينه باقي مانده‌اند. همچنين خالد‌بن محمد عطيه به عنوان وزير مشاور در امور دفاعي و عضوي در كابينه تعيين شده است. جاسم بن سيف سليطي به عنوان وزير ارتباطات و راه و ترابري و صلاح بن غانم علي به عنوان وزير فرهنگ و ورزش قطر تعيين شده‌اند. دو وزارت كار و توسعه نيز ادغام شده‌اند و عيسي نعيمي به عنوان وزير اين وزارتخانه تعيين شده است. خنان محمد كواري نيز تصدي پست وزارت درمان را عهده‌دار شده است.

ارايه پيش نويس احياي روابط اسراييل و تركيه
گزارش‌هاي رسانه‌اي حكايت از اين دارد كه رژيم صهيونيستي ظرف روزهاي گذشته پيش‌نويس توافق احياي روابط با تركيه را ارايه داده است. اين خبر در حالي منتشر مي‌شود كه قرار است تركيه پاسخ خود را هفته آينده در نشست دو طرف در يكي از كشورهاي اروپايي اعلام كند. رسانه‌ها گزارش داده‌اند كه مشكل كنوني اصرار طرف تركي براي برداشتن محاصره از نوار غزه است. روابط ميان رژيم صهيونيستي و تركيه از سال 2010 و از زماني كه نيروهاي كوماندو اسراييلي 10 فعال تركيه‌اي را در كشتي مرمره آبي كشتند، تيره شد.

نقض گسترده حقوق بشر توسط عربستان
 كارشناسان سازمان ملل در گزارشي اعلام كردند: ائتلاف عربستان كه دست به حملات هوايي عليه غيرنظاميان يمني و تاسيسات و زيرساخت‌ها در اين كشور مي‌زند قوانين انساني بين‌المللي را نقض مي‌كند. در اين گزارش تعدادي از حملات ائتلاف متجاوز عربستان عليه مدارس، اردوگاه‌هاي آوارگان، نهادهاي پزشكي و فرودگاه‌ها ذكر شده است. كارشناسان سازمان ملل ضمن محكوم كردن حملات هوايي ائتلاف متجاوز سعودي عليه اهداف غيرنظامي در يمن از شوراي امنيت خواستند كميته تحقيقات بين‌المللي را براي بررسي اقدامات عربستان تشكيل دهد. اين كارشناسان اعلام كردند كه اين كميته بايد درباره نقض حقوق بشر و قوانين انساني در يمن و مشخص كردن عاملان آن به تحقيقات بپردازد.

عدم دعوت از كردهاي سوريه به مذاكرات صلح
لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه روز گذشته اعلام كرد كه استفان دي ميستورا، فرستاده سازمان ملل به سوريه به او تاكيد كرده است كه هيات وابسته به ليست رياض بايد رهبري مذاكرات از جانب مخالفان را به عهده بگيرد. وي تصريح كرد: دي ميستورا دعوتنامه‌ها را ارسال كرده و مساله مشاركت كردهاي سوريه بسيار چالش برانگيز بود از اين رو دي ميستورا به من گفت كه از اين حزب دعوت نكرده است. در اين راستا صالح مسلم، رهبر حزب اتحاد دموكراتيك كردهاي سوريه گفت: نمي‌داند كه كدام يك از نمايندگان كردها قرار است به اين مذاكرات دعوت شوند. وي ادامه داد: ما صادقانه به دنبال حضور و پيوستن به اين مذاكرات هستيم و فكر مي‌كنيم كه اگر به اين مذاكرات دعوت نشويم همان اتفاقي كه در مذاكرات ژنو 2 افتاد در مذاكرات جديد  نيز  رخ مي‌دهد.

عمليات نظامي امريكا عليه داعش
منابع عراقي اعلام كردند كه نيروهاي ويژه امريكايي عمليات
هلي برن جديدي را عليه يكي از پايگاه‌هاي داعش در نزديكي روستاي السلام در غرب پايگاه اسپايكر انجام دادند. به گفته منابع، در اين عمليات هشت داعشي از جمله يكي از سركردگان اين گروه بازداشت و تعدادي نيز كشته شدند. امريكا تاكنون چندين بار در مناطق مختلف عراق عمليات‌هاي ويژه‌اي را عليه داعش انجام داده است كه در اين عمليات‌ها برخي سركرده‌هاي داعش كشته يا بازداشت شده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون