• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3452 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۸ بهمن

با انفجار 4 بمب در نزديكي پارلمان نيروهاي آزادي بوليواري هشدار دادند

پارلمان را از اختيار اپوزيسيون در مي‌آوريم

 

هواداران راديكال هوگوچاوز، رييس‌جمهور پيشين اين كشور، ائتلاف دموكراتيك را كه اكثريت پارلمان را در اختيار گرفته، به چالش مي‌كشند. بر اساس گزارش‌ها اين گروه با منفجر ساختن چند بمب صوتي در نزديكي پارلمان نگراني عمومي را درباره احتمال آغاز جنگ قدرت در اين كشور افزايش داده است. پليس مي‌گويد در انفجارهاي اخير به هيچكس آسيبي وارد نشده و خسارتي نيز به وجود نيامده است. اما به گزارش خبرگزاري فرانسه درون اين بمب‌هاي دست‌ساز اعلاميه‌هايي هشدارآميز قرار داده شده بود كه نشان مي‌داد اين اقدام از جانب يك گروه راديكال وفادار به هوگو چاوز انجام شده كه به تازگي حزبش در انتخابات پارلماني به اپوزيسيون باخته است.
اين اعلاميه‌ها كه امضاي اين گروه راديكال موسوم به نيروهاي آزادي بوليواري بر روي آنها بود، سياست‌هاي دولت نيكلاس مادورو، رييس‌جمهوري كنوني ونزوئلا را مورد انتقاد قرار داده و خواستار واكنشي صريح‌تر در قبال انتخابات پارلماني دسامبر 2015 شده است. در يكي از اين اعلاميه‌ها آمده است: زمان آن رسيده كه نيروهاي آزادي بوليواري جاي دولت كنوني را بگيرند. تنها به اين ترتيب است كه مي‌توان مسيري را كه چاوز مي‌پيمود، ادامه داد.
شاهدان مي‌گويند اين انفجارها تقريبا در يك زمان رخ دادند و مردم را دچار ترس و وحشت كردند. خوليو بورگس، رهبر اكثريت پارلمان با انتقاد از اين انفجارها گفت: انفجارها باعث شد تا مردم به‌شدت دچار هراس شوند. همچنين اين انفجارها از سوي افرادي منتسب به دولت يا افراد قدرتمند در دولت مادورو رخ داده است تا باعث ايجاد هراس و ترس در ميان مردم شوند و بحث درباره مسائل مهم‌تر با اين انفجارها به حاشيه كشانده شود. گفتني است تنش‌ها در ونزوئلا از زمان به قدرت رسيدن اپوزيسيون در پارلمان بيشتر شده است.
ائتلاف دموكراتيك اپوزيسيون در انتخابات سال گذشته ميلادي براي نخستين‌بار حزب سوسياليست را كه بنيانگذار آن چاوز بود، با رايي قاطع شكست داد و توانست قدرت اكثريت را در پارلمان اين كشور امريكاي لاتين به دست بگيرد. نخستين وعده انتخاباتي اپوزيسيون ونزوئلا پيش از برگزاري انتخابات مجلس اين كشور، سامان دادن به اوضاع اقتصادي بود اما اندكي بعد پس از پيروزي راست‌گرايان ونزوئلايي در اين انتخابات، مجلس ونزوئلا فرمان «نيكلاس مادورو» رييس‌جمهور اين كشور درباره اعلام وضعيت فوق‌العاده اقتصادي را رد كرد و تمركز خود را بر روي قانون عفو ملي گذاشت. اپوزيسيون ونزوئلا پس از كسب اكثريت كرسي‌هاي پارلمان اين كشور، به دنبال آزاد كردن «لئوپولدو لوپز» يكي از سران اپوزيسيون ونزوئلا و سياستمدار راست‌گرايي كه مسوول مرگ 43 نفر در جريان تظاهرات‌هاي سال 2014 است، هستند. اپوزيسيون همچنين به دنبال برگزاري يك رفراندوم با درخواست برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري زود هنگام است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون