• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3452 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۸ بهمن

روز سرنوشت‌ساز براي فوتبال ايران در مقابله با جوسازي عربستان و متحدانش

آزمون بزرگ كفاشيان

گروه ورزش| امروز براي فوتبال ايران روزي سرنوشت‌ساز است. قرار است در جلسه كنفدراسيون فوتبال آسيا درباره اختلافات به وجود آمده بين فدراسيون‌هاي فوتبال ايران و عربستان و متحدانش تصميم نهايي اتخاذ شود. امروز اكثر اهالي فوتبال ايران بر اين باور هستند كه اگر تصميم اخير AFC به تصويب برسد، حق فوتبال ايران رسما پايمال خواهد شد. به اين ترتيب علي كفاشيان به عنوان رييس فدراسيون ايران و يكي از اعضاي كنفدراسيون فوتبال آسيا بايد در فرصت باقي‌مانده تا جلسه تمام تلاش خود را به كار گيرد تا مانع محقق شدن خواسته عربستاني‌ها شود. «لابي» براي چنين روزهايي است و كفاشيان كه پيش‌تر گفته بود حضورش در AFC به سود فوتبال ايران است، بايد فردا در جلسه تمام تلاش خود را براي حفظ منافع ملي ايران به كار گيرد. در واقع مرد خنده رو فوتبال ايران امروز بايد قدرت و نفوذ خود در AFC  را كه مدت‌ها درباره آن در رسانه‌ها حرف زده است   نشان بدهد.
    
سرنوشت فوتبال ايران و عربستان در آسيا هميشه به هم گره خورده و در بيشتر مواقع پاي بحريني‌ها نيز وسط است. اين مساله معمولا نشات گرفته از تنش‌هاي سياسي بين دو كشور بوده است. همسايگان جنوبي ايران كه براي رسيدن به اهداف سياسي خود هميشه پاي سياست را به ورزش كشانده‌اند، از هر بهانه‌اي براي جنجال‌سازي عليه ايران در حوزه‌هاي سياسي و ورزشي استفاده مي‌كنند. اين در حالي است كه در تمام سال‌هاي گذشته فدراسيون جهاني فوتبال روي سياسي نبودن اين ورزش تاكيد ويژه‌اي داشته است. قوانين مختلفي در اين باره وضع شده تا فوتبال تا جايي كه امكان دارد از سياست دور باشد. سعودي‌ها اما امروز به دليل اقدام ناشايست برخي افراد در ماجراي حمله به سفارت‌ اين كشور در تهران كه البته توسط مقامات عاليرتبه كشورمان هم محكوم شد، اعلام كرده‌اند علاوه بر قطع روابط ديپلماتيك با ايران، تيم‌هاي اين كشور هم حاضر نيستند براي مسابقات ورزشي به ايران سفر كنند و تيم‌هاي كشور ما هم وارد خاك عربستان نشوند. اين موضع همسايه ايران مصداق بارز ورود سياست به فوتبال بود و جايي كه مسوولان فدراسيون فوتبال موضع سكوت را در پيش گرفته بودند، عربستاني‌ها با كشور‌هاي متحد خود (بحرين و امارات) تلاش مي‌كردند تا ميزباني بازي‌هاي فوتبال را از ايران بگيرند. آنها در برنامه جوسازي عليه ايران، فضاي مسمومي به وجود آوردند؛ درست همان كاري كه از آنها انتظار مي‌رفت.
    
شايد كشور بحرين در اين زمينه نقش مستقيمي نداشته، اما حضور «شيخ سلمان» بحريني در رأس فوتبال آسيا كه علي كفاشيان هم يكي از نواب رييسان او در AFC محسوب مي‌شود، در تصميمي كه AFC دو روز پيش گرفت، بي‌تاثير نبوده است. تصميم اين بود كه ايران و عربستان تا 25 اسفندماه زمان دارند تا مشكلات‌شان را حل كنند، در غير اين صورت بازي‌هاي باشگاهي بين تيم‌هاي ايراني و عربستاني در خاك كشوري بي‌طرف پيگيري خواهد شد. قرار است اين تصميم امروز (پنجشنبه) در جلسه‌اي كه برگزار مي‌شود، قطعيت پيدا كند و به تصويب برسد. در صورتي كه تصميم مسوولان AFC به تصويب برسد، علاوه بر از دست رفتن حق مسلم تيم‌هاي باشگاهي ايراني براي ميزباني در ليگ قهرمانان آسيا، منافع ملي هم به خطر خواهد افتاد. هر چند هم اكنون نيز مسوولان فدراسيون فوتبال اعتقاد دارند تا 25 اسفند زمان خريده‌اند و به اين ترتيب اجازه نداده‌اند كه حرف AFC و سعودي‌ها به كرسي بنشيند و همين كه پيشنهادات AFC رد شده يعني اينكه ايران برنده اين ماجرا شده اما بايد گفت اگر تا آن زمان اتفاق خاصي رخ ندهد باز هم اين عربستاني‌ها هستند كه به خواسته‌شان رسيده‌اند.
    
عربستاني‌ها تلاش دارند با كمك مسوولان AFC با مطرح كردن بحث ناامني در ايران، ميزباني تيم‌هاي باشگاهي كشورمان را از آنها سلب كنند. در صورت پيروزي در اين برنامه «كثيف» اراده آنها براي فضا‌سازي بيشتر عليه فوتبال ايران با توجه به رقابت موجود بين كشورها، ‌بيشتر مي‌شود. نزديكي به انتخابات فيفا و كانديداتوري شيخ سلمان در اين انتخابات كه شانس بالايي هم براي به عهده گرفتن رياست فدراسيون جهاني فوتبال دارد، شرايط اين روزهاي فوتبال آسيا و به خصوص اين پرونده را هم تحت تاثير قرار داده است. او به راحتي مي‌تواند پشت ايران را خالي كند، چرا كه ايران فقط يك راي دارد و عربستان و متحدانش چند راي در انتخابات فيفا!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون