• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3454 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۱ بهمن

نـقـ ...د فيلم!-1

كيفيت عالي و مطلوب فيلم شهرام شيرزادي٭

   نظر خالي!

نخستين چيزي كه در«شاهزاده روم»مورد توجه است، كيفيت عالي و مطلوب اين انيميشن در بين ساير انيميشن‌هاي داخلي است (در بخش ساخت انيميشن سه‌بعدي). نكته بعدي، جذابيت اين داستان براي سنين كودك و نوجوان به گونه‌اي است كه توانسته در معرفي زندگي بزرگاني همچون امام حسن عسگري (ع) و به تصوير كشيدن بعد معنوي زندگي ايشان، موفقيتي بارز به دست آورد.
   استقبال اين همه
نه تنها درست است بلكه الزامي است. در هر كشور و جامعه‌اي، مردم هستند كه باعث موفقيت يك اثر هنري و جهاني شدن آن مي‌شوند، فرقي ندارد آن اثر فيلم باشد يا حتي يك تابلو نقاشي. مهم حضور پررنگ مردم است كه نشان مي‌دهد كارگردان و سازندگان عملكردي قوي داشته‌اند يا ضعيف. به نظرم استقبال عظيم و گسترده مردم به دليل عدم حضور انيميشن قوي در سينماي ايران بوده است. مي‌بينيم همه روزه فيلم‌هاي بسياري اكران مي‌شود و فروش متفاوتي دارند اما درباره انيميشن و حضور پراكنده آن نمي‌توان صرفا علاقه مردم به سينما رفتن را دليل استقبال و فروش آن دانست.
   تعريف و تمجيد
جداي از ارزش داستان و فيلمنامه معنوي آن كه تاثير چشمگيري داشته است، سبك متفاوت و عملكرد قوي سازندگان در تكنيك سه‌بعدي در حقيقت استارت خوبي براي موفقيت‌هاي انيميشن‌هاي سه‌بعدي ايراني است! البته ناگفته نماند تمام عزيزان و كارگردانان هستند كه اين راه را مي‌پيمايند و موفقيت‌ها را به دست مي‌آورند.
   انتقاد نكوبنده
انتقاد آنچنان كوبنده‌اي از فيلم ندارم جز آرزومندي موفقيت آثار ديگر! اما انتقادم از مسوولان و مردم است. آنها هستند كه آثار هنرمندان را بالا مي‌برند و موجب سربلندي اين عزيزان مي‌شوند! اما متاسفانه آن طور كه بايد و شايد حمايت از انيميشن ديده نمي‌شود و همين امر مسلما به تدريج باعث دلسردي كارگردان و بيننده مي‌شود، تا جايي كه يك انيميشن با همه زحمت‌هاي شبانه‌روزي سازندگانش به عنوان يك اثر بي‌ارزش و كليشه‌اي جلوه پيدا مي‌كند!
   جنگ و صلح
به نظرم جمشيد و خورشيد و خورشيد مصر خيلي خوب توانستند در بين موفق‌ترين كارهاي دو بعدي قرار بگيرند و زحمت‌هاي كارگردانان عزيز بهروز يغماييان و شهرام خوارزمي و ساير عوامل را به ثمر برسانند. رستم و سهراب و تهران 1500 با وجود فيلمنامه و عملكرد متفاوت دو كارگردان عزيز، كيانوش دالوند و بهرام عظيمي، توانست در بين كارهاي سه بعدي بدرخشد و عده زيادي را پاي داستان بنشاند. شاهزاده روم هم كيفيتش بحث امروز منتقدان است و حمايت زيادي تاكنون به دنبال داشته است.٭كارگردان انيميشن

 

تيز هوشي كارگردان روانبخش صادقي٭

   نظر خالي!

اين فيلم در مقايسه با فيلم‌هاي انيميشن
توليد شده داخلي، فيلم خوبي است. بهره‌وري هوشمندانه موضوع خوبي با تمِ مذهبي انتخاب شده و با وجود ضعف‌هاي فيلمنامه كه البته فقط مختص به اين فيلم نيست و ما كلا در انيميشن سينمايي‌مان ضعف فيلمنامه داريم و حتي در سينماي رئال‌مان هم اين ضعف فيلمنامه را داريم. تيزهوشي دوستان اين بوده كه نكته‌هايي گذاشته‌اند كه مخاطب‌پسند است يا طيف‌هاي مختلف سني و حتي كودك و نوجوان و... را جذب مي‌كند. گنجاندن كاراكترهاي فانتزي در دل داستاني با موضوع مذهبي و ايجاد بحث‌هاي عاطفي از جمله محاسن فيلم اين است. به لحاظ تكنيك هم در شرايط فعلي اين فيلم از نظر من چيزي كم ندارد و با وجود برخي ضعف‌ها در انيميت، در مجموع خوب است.
   استقبال اين‌همه
حتما مردم فيلم را جذاب دانسته‌اند كه به ديدن آن رفته‌اند؛ ضمن آنكه حمايت خوبي از پخش فيلم از طريق اختصاص سينماهاي متعدد به آن صورت گرفت و اميدوارم از فيلم‌هاي ديگر انيميشن هم‌چنين حمايت‌هايي بشود.
   تعريف و تمجيد
اينكه به همراه تكنيك خوب كه ضعف چنداني ندارد، موضوع انتخاب‌شده براي مخاطب داخلي و جامعه مسلمان جهاني جذابيت دارد و در چنين موضوعي از بارقه‌هاي عاطفي و فانتزي هم استفاده شده و به همين دليل مخاطبان بيشتري را مي‌تواند جذب كند.
   انتقاد نكوبنده
نقاط ضعف فيلم در كنار نقاط قوت آن چندان قابل توجه نيست. مشكلاتي در فيلمنامه وجود دارد و براي كشش بيشتر فيلم مي‌توانست قوي‌تر از اين باشد؛ همچنين به لحاظ مستندات تاريخي مي‌توانست دقت بيشتري در آن لحاظ شود. در مجموع اينها تمرين‌هاي اوليه سينماي انيميشن ما است و مشكلات آن، آنقدر نيست كه بخواهيم بر آنها پافشاري كنيم.
   جنگ و صلح
جمشيد و خورشيد: به دليل استفاده از تكنيك دو‌بعدي در بعضي موارد همچنان صدرنشين است كه شايد چون موضوع مذهبي نداشت، درست مورد حمايت دولتي براي پخش خوب قرار نگرفت. رستم و سهراب: مي‌توانست خيلي بهتر از اين باشد. تهران 1500: فيلم سختي بود كه نشان داد با هماهنگي بين عوامل توليد، مي‌توان اين راه را پيمود. خورشيد مصر: به دليل استفاده از تكنيك دو بعدي از ارزش‌هاي سينماي كلاسيك برخوردار است. شاهزاده روم: فيلمي هوشمندانه از حيث انتخاب موضوع.
٭مدير انجمن انيميشن ايران (آسيفا)- كارگردان انيميشن

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون