وعده جديد براي سهمگيري حمل و نقل ريلي
افزايش 3 برابري ظرفيت ناوگان ريلي تا 2 سال ديگر
گروه اقتصادي| در چند سال گذشته بحث توسعه حمل و نقل ريلي يكي از الزامات بخش ريلي وزارت راه و شهرسازي بوده است و در اين باره نيز تاكنون وعدههاي زيادي در مورد افزايش دسترسي به ريل از طريق برنامههاي توسعهاي شد به گونهاي كه حتي وعده رسيدن به تحول ريلي توسط يكي از وزراي دولتي در سالهاي قبل داده شد اما آنچه به واقعيت نزديك شد عدم تحقق وعدههاي وزراي راهي تاكنون بوده است. با اين حال هنوز هم وعدههاي مختلفي براي افزايش سهم حمل و نقل ريلي در برنامههاي توسعهاي مطرح است و ناگفته پيداست كه با توجه به محدوديت منابع مالي و بودجهاي تحقق وعدههاي دادهشده منوط به تخصيص بودجه براي توسعه حمل و نقل ريلي است. البته عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي روز گذشته در جريان آغاز عمليات اجرايي برقي شدن خط آهن مشهد-تهران در ايستگاه راه آهن مشهد از رسيدن سهم حمل و نقل ريلي كشور به 20درصد تا دو سال آينده خبر داده است. بنا به گفته وي «در حال حاضر ۶ درصد است كه در دولت يازدهم به ۲۰ درصد و سهبرابر ميزان فعلي خواهد رسيد. سهم حمل و نقل ريلي شش درصد و سهم مسافري ۹ درصد است، در دولت يازدهم درصدد هستيم تا اين رقمها به ۲۰درصد افزايش پيدا كند.»وي البته از برنامههاي مهم براي توسعه صنعت ريلي در وزارت راه و شهرسازي خبر ميدهد و معتقد است: «خطر آلودگي هوا در كلانشهرها همه مردم را تحتالشعاع قرار ميدهد كه همين امر دليل خوبي بر توسعه صنعت ريلي در كشور است. افزايش سرعت و ارتقاي فناوري راههاي موجود با قطار سريعالسير تهران- اصفهان آغاز شد، گام دوم اين هدف در مسير مشهد- تهران با افزايش سرعت به ۲۰۰ كيلومتر و عبور از سوخت ديزلي به انرژي برقي محقق ميشود.»آخوندي كه تاكنون بارها در مورد توجهاش به حمل و نقل ريلي حومهاي صحبت كرده است با تاكيد بر لزوم راهاندازي حمل و نقل ريلي حومهاي ميگويد: «در تهران روزانه ۴۵۰ هزار نفر با وسايل نقليه و خارج و همچنين در مشهد روزانه صدهزار نفر وارد و خارج ميشوند و اين مساله علاوه بر افزايش مصرف سوخت، در افزايش ميزان آلودگي هوا نيز تاثير بسياري داشته است. راهاندازي حمل و نقل حومهاي مستقل از حمل و نقل درون شهري ميتواند تا حد بسيار زيادي در كاهش مصرف سوخت و ميزان آلايندههاي محيط زيستي موثر باشد. فعال شدن طرح قطار حومهاي در كلانشهرها اقدام مهمي در جهت دستيابي به هدف زندگي در حومه شهرها و دسترسي آسان به مركز كلانشهرهاست.»اين وزير كابينه با بيان اينكه در حال حاضر حمل ونقل در شهرها براساس حمل و نقل در خيابانها در نظر گرفته ميشود، ميافزايد: «در شهرسازي جديد كه شهرسازي ريلي و حمل و نقل سبز نام دارد علاوه بر حمل و نقل ريلي زيرزميني، حمل و نقل ريلي روي زمين كه همان ترامواست، از اهميت فوقالعادهاي برخوردار است. حمل و نقل ريلي درون شهري، حومهاي و برون شهري نظام يكپارچهاي براي كاهش آلودگي هوا ايجاد كرده است، در حمل و نقل يكپارچه فرد ناچار نيست جابهجاييهاي غيرضرور داشته باشد و ميتواند به راحتي از فرودگاه به راهآهن دسترسي داشته باشد و اين مساله در كاهش هزينهها و افزايش سرعت دسترسي به وسايل حمل ونقل تاثيرگذار است.»وزير راه و شهرسازي همچنين در مورد برقي كردن مسير تهران – مشهد هم تاكيد ميكند: «برقي كردن قطار تهران- مشهد با هزينه شش هزار ميليارد تومان توسط شركت مپنا از شركتهاي توليدكننده نيروگاهها و لوكوموتيوهاي برقي صورت گرفته است. سالانه 13 ميليون مسافر از تهران به مشهد جابهجا ميشوند كه با برقي كردن قطار تهران- مشهد جابهجايي مسافران به ۱۵ ميليون مسافر و حمل ۱۰ تن بار در سال ميرسد. در عين حال با بهرهبرداري از ۱۱ هزار كيلومتر خط آهن، برنامهريزي براي پنج هزار كيلومتر خط آهن و آماده ريلگذاري بودن هزار و ۹۰۰ كيلومتر خط آهن حجم گستردهاي از خطوط ريلي را در سال آينده شاهد خواهيم بود.»
كاهش تلفات جاني با برقي شدن قطار مشهد-تهران
در اين مراسم همچنين محسن پورسيدآقايي، معاون وزير راه و شهرسازي با ديد ايمني به توسعه حمل ونقل ريلي نگاه ميكند و با اشاره به اينكه آمار تلفات جادهاي مسير مشهد- تهران دوهزار و ۵۰۰ كشته است، ميگويد: «برقي كردن قطار مشهد- تهران سالانه جان ۱۸۰۰ نفر را حفظ ميكند. آمار تلفات جادهاي در مسير مشهد- سمنان- تهران در سال دو هزار و ۵۰۰ كشته و ۲۵۰ هزار مجروح بوده است» وي صرفهجويي هزار و ۸۰۰ ميليارد توماني، كاهش ميزان دي اكسيدكربن و افزايش بهرهوري ناوگان حمل و نقل ريلي را از جمله مزيتهاي اجراي اين پروژه عنوان كرد.