• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3461 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۹ بهمن

كره شمالي موشك ماهواره‌بر آزمايش كرد

ارسال دوباره پرونده پيونگ يانگ به شوراي امنيت

با گذشت يك ماه از آزمايش بمب هيدروژني توسط كره شمالي و تهديدها و محكوميت‌هاي بين‌المللي عليه اين كشور، روز گذشته ساعت 9:31 صبح به وقت محلي رسانه ملي ژاپن تصويري از يك سامانه دفاع موشكي پاتريوت مستقر در جزيره اوكيناوا را به نمايش گذاشت تا نشان دهد براي هرنوع تهديدي از سوي كره شمالي آماده است. اما نشان دادن اين تصوير بي‌مورد نبود زيرا صبح روز گذشته كره شمالي موشكي دوربرد را از سواحل شمالي خود پرتاب كرد كه به گفته مقامات اين كشور توان حمل ماهواره را دارد. با اين وجود ژاپن اعلام كرد كه ممكن است موشك دور برد به طور بالقوه براي حمله به ژاپن طراحي شده باشد. اما پس از اعلام اين خبر امريكا، كره جنوبي و ژاپن خبر آزمايش موشك دور برد را تاييد كردند. يك مقام دفاعي كره جنوبي كه نخواست نامش فاش شود به نيويورك تايمز گفت: ارتش كره جنوبي مسير موشك كره شمالي را رديابي كرده اما از جزييات بيشتر در مورد مقصد نهايي آن خودداري كرده است. او مي‌گويد اين موشك در ساعت 9 صبح از سكوي سواحل شمال غربي كره شمالي پرتاب و پس از حدود 35 دقيقه ناپديد شده است. با اين وجود تلويزيون رسمي ژاپن اعلام كرد كه اين موشك از جزيره اوكيناوا گذر كرده اما هيچ ضد موشكي به سمت اين موشك شليك نشده است.  
خبرگزاري كره شمالي رسما تاييد كرده است اين موشك ماهواره‌بر به دستور رسمي كيم جون اون رهبر اين كشور شليك شده كه با موفقيت ماهواره را در مدار زمين قرار داده است. همچنين وزارت دفاع كره شمالي نيز با صدور بيانيه‌اي خبر داده كه در ساعات آغازين روز يكشنبه يك موشك دوربرد با موفقيت از ايستگاه دونگ‌چانگ ري واقع در شمال غرب اين كشور به فضا پرتاب شده است. در اين بيانيه گفته شده كه ماهواره ۴۶ دقيقه پس از پرتاب از سطح زمين، در مدار زمين قرار گرفته است.
اگرچه به نظر مي‌رسد اين موشك به عنوان ماهواره بر استفاده شده و هدف آن نيز قرار دادن يك ماهواره در فضا بوده است اما آن گونه كه خبرگزاري يونهاب كره جنوبي اعلام كرده احتمالا اين تلاش به شكست انجاميده اما اين خبرگزاري هيچ گونه جزييات ديگري در اين خصوص ارايه نداد. گفتني است كره شمالي در سال 2012 يك ماهواره را به سلامت در مدار زمين قرار داد اما پس از آن چندباري تلاش ناموفق نيز داشته است.
فرماندهي استراتژيك امريكا با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد كه اين موشك را بر روي رادارها مشاهده و رهگيري كرده اما مطمئن است كه اين موشك هيچ تهديدي براي امريكا يا متحدانش نيست.
يك مقام امريكايي كه نخواست نامش فاش شود به رسانه‌ها گفت ارزيابي موفق‌آميز بودن اين موشك به چند روز زمان نياز دارد.

واكنش‌ها
جان كري، وزير خارجه امريكا با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد، امريكا با شوراي امنيت سازمان ملل براي انجام اقدامات لازم در جهت مسووليت‌پذير كردن كره شمالي همكاري خواهد كرد. وي پرتاب موشكي كره شمالي را نقض قطعنامه‌هاي سازمان ملل دانست و بر تعهد امريكا در دفاع از ژاپن و كره جنوبي تاكيد كرد. سفير كره جنوبي در سازمان ملل نيز با ارسال نامه‌اي به سفير ونزوئلا كه رياست دوره‌اي شوراي امنيت را برعهده دارد از وي خواسته است كه اقدامات جدي در قبال پرتاب موشكي كره شمالي انجام دهد.
بان كي مون، دبيركل سازمان ملل نيز اين اقدام كره شمالي را به‌شدت محكوم كرده و از اين كشور خواسته است كه از اقدامات تحريك‌آميز خود دست بردارد.  
رييس‌جمهوري كره جنوبي اين اقدام كره شمالي را يك اقدام تحريك‌آميز غيرقابل تحمل خواند.
شينزو آبه، نخست‌وزير ژاپن نيز گفت: ما براي حفاظت و امنيت مردم خودمان تمامي اقدامات لازم را انجام خواهيم داد.  
وزارت امور خارجه چين نيز با انتشار بيانيه‌اي با ابراز تاسف از آزمايش موشكي كره شمالي اعلام كرد تمامي طرفين بايد با هوشياري و دقت وارد عمل شوند و از انجام اقداماتي كه تنش‌ها در شبه‌جزيره كره را تشديد كند خودداري كنند.

 

تشكيل جلسه شوراي امنيت

شوراي امنيت سازمان ملل روز گذشته نشستي اضطراري در اين رابطه برگزار كرد. اين نشست به درخواست امريكا، ژاپن و كره جنوبي پشت درهاي بسته با حضور 15 كشور عضو شوراي امنيت در ساعت 11 صبح به وقت نيويورك در مقر سازمان ملل برگزار شد و طي آن پرتاب موشك توسط كره شمالي مورد بررسي قرار گرفت.


واكنش نامزدهاي جمهوريخواه امريكا
همزمان با آزمايش موشك كره شمالي كه نامزدهاي جمهوريخواه نيز پس از آن در مناظره تلويزيوني حضور داشتند تعدادي از نامزدهاي جمهوريخواه رياست‌جمهوري ايالات متحده در پاسخ به سوالي در مورد واكنش ايالات متحده به اين آزمايش موشكي جواب‌هاي جالب توجهي دادند. جب بوش، فرماندار سابق فلوريدا در پاسخ گفت: اگر براي ايمن نگه داشتن امريكا نياز باشد حملاتي پيشگيرانه را در برابر اين اقدام انجام خواهم داد.
تد كروز سناتور ايالت تگزاس در مورد اين موضوع محتاطانه سخن گفت و در پاسخ بيان كرد كه به اين موضوع بدون يك جلسه كامل در مورد پيامدهاي اين آزمايش پاسخي واكنشي نشان نمي‌دهم. دونالد ترامپ نيز گفت كه اين موضوع را به سرعت با چين مورد جرح و بررسي قرار مي‌دهيم تا موضوع را هرچه زودتر حل كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون