• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3461 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۹ بهمن

مناظره جمهوريخواهان پيش از انتخابات نيوهمپشاير برگزار شد

روبيو زير حملات سه فرماندار


با مناظره جمهوريخواهان، پيش‌درآمد انتخابات نيوهمپشاير رقم خورد. اما نقش محوري را در اين مناظره بر خلاف دفعات گذشته نه تد كروز و نه ترامپ بازي كردند، بلكه اين‌بار ماركو روبيو بود كه در محور قرار داشت اما نه به عنوان نقشي فعال بلكه به عنوان سيبلي در برابر ساير نامزدهاي جمهوريخواه. فرماندار كريس‌كريستي از نيوجرسي نيز رهبري اين حملات همه‌جانبه را عليه روبيو برعهده گرفته بود. ساير نامزدهاي جمهوريخواه نيز كه به‌شدت نگران آراي روبه رشد روبيو هستند او را آماج شديدترين حملات خود قرار دادند. اين در حالي بود كه روبيو در نتيجه غير قابل پيش بيني با فاصله يك درصد در جايگاه سوم آيووا قرار گرفته و اكنون نيز محبوبيت او در انتخابات روز سه‌شنبه رو به افزايش گذاشته، در جايگاه دوم پس از ترامپ قرار گرفته است.
كريس كريستي كه از افزايش محبوبيت روبيو نگران است در اين مناظره در شرايط مختلف ماركو روبيو را زير تمسخر بي‌رحمانه‌اي قرار داد. همچنين ساير جمهوريخواهان هم كه در اين مناظره درگير مسائلي همچون سقط‌جنين و شكنجه بودند، تلاش هماهنگي را نيز عليه روبيو ترتيب دادند.
فرماندار سابق جب بوش و همچنين دونالد ترامپ نيز كه نگران افزايش محبوبيت او در نيوهمپشاير هستند از اين غافله عقب نمانده و عليه روبيو سخن گفتند به خصوص ترامپ كه روبيو را رقيب اصلي خود در نيوهمپشاير مي‌داند. با اين وجود كريستي تمسخرهاي روبيو را به شخصي‌ترين مسائل كشيد و صريح‌تر عليه او صحبت كرد. او خطاب به روبيو گفت كه شما در جايگاهي كه پاسخگو باشيد تاكنون قرار نگرفته‌ايد و شرايط به اين سادگي نيست. وقتي كه شما به ناگاه مي‌خواهيد از سنا پرش كنيد اين رهبري نيست بلكه يك گريز است.
با اين حال تحليلگران معتقدند كه تمامي اين حرف‌ها براي تمسخر سناتور 44ساله جمهوريخواه امريكاست كه نه تنها در نيوهمپشاير بلكه در سراسر كشور آراي خود را رو به افزايش مي‌بيند.  اما در مقابل روبيو محور صحبت‌هاي خود را بر مبناي حمله به اوباما قرار داد و مدعي شد كه او دنبال تغييراتي در كشور است كه بسيار فاجعه است ولي زماني كه روبيو تلاش داشت كه لحن سخنراني به خود گيرد كريستي به او گفت: ماركو-ماركو، زماني كه شما رييس‌جمهور يا فرماندار هستي، در يك سخنراني سي ثانيه‌اي اينكه بگويي امريكا چقدر بزرگ است در پايان مشكلي از مردم را حل نمي‌كند.
گفتني است رسانه‌هاي خبري پس از اين مناظره از اتحاد سه فرماندار عليه روبيو نام بردند كه در اين اتحاد، كريستي، بوش و كسيچ حضور داشتند. آنها در اين مناظره حملات بسيار شديدي عليه روبيو ترتيب دادند. با اين حال تاكيد بوش و كريستي بر مخالفت روبيو با سقط جنين در تجاوز ممكن است پيروزي احتمالي روبيو و افزايش حمايت از او در ساير ايالت‌ها را زير سوال ببرد.
بر اساس گزارش‌ها تاكنون سي‌وسه درصد از جمهوريخواهان براي راي دادن در روز سه‌شنبه نيوهمپشاير اعلام آمادگي كرده‌اند كه ممكن است تا روز انتخابات اين آمار تغيير كند. در مناظره اخير نيز فرماندار اوهايو جان كسيچ و همچنين جب بوش تلاش فراواني انجام دادند تا به راي‌دهندگان بقبولانند كه به آنها راي دهند و در آراي خود تجديد نظر داشته باشند. اما در اين ميان دونالد ترامپ كه بسياري از شكست او در آيووا متعجب شدند انتظار دارد در نيوهمپشاير به نخستين پيروزي خود دست پيدا كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون