• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3462 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۰ بهمن

مذاكره با شش كشور براي ساخت و خريد سهام پالايشگاه نفت خام

مديرعامل شركت ملي مهندسي و ساختمان نفت ايران از مذاكره با شش كشور مالزي، اندونزي، آفريقاي جنوبي، سيرالئون، برزيل و هند براي مشاركت در ساخت و خريد سهام پالايشگاه‌هاي نفت خام خبر داد.
حميد شريف رازي با بيان اينكه با مالزي در ساخت يك پالايشگاه نفت با ظرفيت پالايش روزانه ٢٥٠ هزار بشكه با ٣٠ درصد سهام، مشاركت داريم، گفت: شركت مالزيايي درصدد توسعه پالايشگاه در قالب پتروپالايشگاه است و تا حدودي با اهداف ما متفاوت است، از اين رو در اين باره به زودي يك هيات مذاكره‌كننده براي چگونگي ادامه كار، به ايران خواهد آمد.
وي افزود: شركت ملي مهندسي و ساختمان نفت ايران با كشورهاي ديگري از جمله اندونزي، آفريقاي جنوبي، سيرالئون، برزيل و هند مذاكراتي براي ساخت پالايشگاه داشته است، به عنوان مثال قرار است در ٤٠ درصد سهام يك پالايشگاه ٣٠٠ هزار بشكه‌اي در اندونزي مشاركت داشته باشيم،
مديرعامل شركت ملي مهندسي و ساختمان نفت ايران ادامه داد: همچنين برزيل در مذاكرات انجام شده تمايل خود را براي مشاركت ايران در ساخت يك پالايشگاه نفت در آن كشور و واگذاري بخشي از سهام آن به ايران ابراز كرده است.
شريف رازي تاكيد كرد: يكي از اهداف حضور در پالايشگاه‌هاي خارجي فروش تضمين شده نفت خام و واردات فرآورده‌هاي نفتي در صورت نياز است كه برخي كشورهاي توليد‌كننده نفت در حال انجام آن هستند. به گزارش بلومبرگ، عربستان در رقابت با ديگر كشورها براي به دست آوردن سهم بيشتر از بازار نفت خريد پالايشگاه‌هاي نفت را در دستور كار قرار داده و خريد ۶۵ درصد سهام سومين پالايشگاه بزرگ كره‌جنوبي همسو با اين سياست انجام شده است.
خريد بخش عمده سهام سومين پالايشگاه بزرگ كره‌جنوبي پارسال از سوي عربستان نشان‌دهنده تغيير معادلات در صنعت نفت است. در حالي كه قيمت نفت در دو سال گذشته بيش از ٥٠ درصد كاهش يافته، سعودي‌ها و ديگر كشورهاي نفتخيز در حال رقابت بر سر جذب مشتريان بيشتر هستند. آسيا كه اكنون ٧٠ درصد نفت مورد نياز خود را از عربستان وارد مي‌كند، عرصه اصلي اين رقابت است.
براي شركت سعودي آرامكو عربستان اين شرايط به قيمت خريد سهام در پالايشگاه‌هاي آسيايي تمام شده است. خريد سهام تضمين مي‌كند كه نفت مورد نياز اين پالايشگاه‌ها از عربستان وارد مي‌شود؛ آرامكو در سه پالايشگاه نفت در آسيا سرمايه‌گذاري كرده است.
در حالي كه ايران خود را براي افزايش صادرات نفت آماده مي‌كند، سعودي‌ها در تلاش هستند تعهدهاي نفتي خود را در منطقه تا جايي كه مي‌توانند افزايش دهند و پروژه‌هايي به ارزش ميلياردها دلار را در كشورهاي مختلف از اندونزي گرفته تا ويتنام برنامه‌ريزي كرده‌اند.
مصطفي انصاري، تحليلگر موسسه عرب پتروليوم اينوستمنت گفت: در اختيار گرفتن مالكيت پالايشگاه‌ها در آسيا بخشي از راهبرد بلندمدت براي تحكيم سهم عربستان از بازار در يك منطقه كليدي است.
سعودي‌ها تا حدودي همان مسير را سه دهه پيش براي تضمين فروش نفت خود در شرايط پايين بودن قيمت‌هاي نفت، در امريكا پيموده‌اند و سه پالايشگاه نفت را از سال ١٩٨٨ ميلادي به اين طرف در ايالت‌هاي تگزاس و لوئيزيانا خريداري كرده‌اند.
تا حدودي مي‌توان گفت اين راهبرد جواب داده است به گونه‌اي كه مشاهده مي‌شود موتيوا انترپرايزز، شركت امريكايي پالايش نفت كه نيمي از سهام آن متعلق به شركت سعودي آرامكو است، در هشت ماه نخست سال ٢٠١٥، ٦٥ ميليون بشكه نفت از عربستان خريده است كه اين مقدار بيش از سه برابر مقداري است كه شركت اكسون موبيل در همان مدت از اين كشور وارد كرده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون