• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3463 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۱ بهمن

رشد صنعتي منفي ۲۵ درصد شد

رييس اتاق تهران گفت: رشد صنعتي كشور براي سومين فصل متوالي منفي شد و انتظار داريم اين رشد در زمستان هم منفي باشد. مسعود خوانساري با اشاره به گزارش جديد پژوهشكده پولي و بانكي بانك مركزي كه به سفارش اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران تهيه شده است، افزود: رشد توليدات صنعتي در سومين فصل سال ۹۴ در مقايسه با فصل پاييز سال ۹۳ منفي 8/24 درصد منفي شده است كه حكايت از تداوم رشد منفي توليدات صنعتي در سومين فصل متوالي دارد. رييس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران افزود: شاخص توليدات صنعتي براي 9 ماهه سال ۹۴ معادل ۱۱ درصد رشد منفي را نشان مي‌دهد، ضمن اينكه رشد فروش واحدهاي صنعتي در ۹ ماهه سال ۹۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل، با رشد منفي ۱۹ درصدي مواجه بوده است.
وي با بيان اينكه گزارش پژوهشكده پولي و بانكي بانك مركزي يك ماه و نيم زودتر از گزارش بانك مركزي به دست اتاق بازرگاني تهران مي‌رسد، اضافه كرد: در يك‌سال اخير در تمامي بخش‌هاي صنعتي كشور به جز صنايع دارويي و غذايي و آشاميدني، آمارها منفي بوده است، ضمن اينكه ادامه روند واردات در كشور نيز بسيار نگران‌كننده است، چراكه بخش عمده‌اي از واردات را مواد اوليه و كالاهاي واسطه‌اي بخش توليد تشكيل مي‌دهد كه بر اين اساس تداوم آن در سه فصل گذشته و البته در پاييز سال جاري نسبت به سال قبل، اين روند منفي نشانگر اين است كه نبايد انتظار براي فصل زمستان، رشد مثبت صنعتي را تجربه كنيم.
به گفته خوانساري، نگراني فعالان اقتصادي اين است كه در سه ماهه چهارم سال جاري نيز رشد بخش صنعت كشور منفي باشد؛ همان‌طور كه استمرار رشد منفي توليدات صنعتي در فصل پاييز حكايت از تعميق ركود دارد و لازم است كه سياستگذاران و برنامه‌ريزان اقتصادي و صنعتي كشور توجه ويژه‌اي به اين بخش داشته باشند.
وي ادامه داد: با توجه به كاهش تقاضاي داخلي لازم است كه براي تقويت و تسهيل صادرات كشور و توسعه سرمايه‌گذاري‌ها فكر جدي از سوي دولت صورت گيرد، چراكه تنها راهي كه مي‌توان از ركود خارج شد، اين است كه صادرات تقويت شود. بنابراين پيشنهاد ما به دولت اين است كه راه‌هايي را در نظر گيرد كه بتواند منجر به افزايش صادرات غيرنفتي كشور شود. رييس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران در ادامه با اشاره به سفر اخير رييس‌جمهور و هيات همراه به فرانسه و ايتاليا گفت: ۳۰ سال منتظر خريد هواپيما براي ايران بوديم، چراكه در حمل و نقل كشور، ناوگان بسيار فرسوده است و اميد مي‌رود با آمدن اين هواپيماها، ناوگان هوايي كشور به‌روز شود، اين در شرايطي است كه هواپيمايي هما در قبل از انقلاب، يكي از هفت شركت برتر هوايي دنيا به شمار مي‌رفت كه اكنون رده آن به بالاي ۱۰۰ رسيده است كه نشان از نامناسب بودن اين ناوگان دارد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون