• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3463 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۱ بهمن

قائم‌مقام وزير در طرح مسكن مهر خبر داد

مسكن مهرهاي بدون متقاضي را مي‌فروشيم

گروه اقتصادي| طرح مسكن مهر هر چند از ابتداي دولت يازدهم مورد اعتراض مسوولان وزارت راه و شهرسازي بود اما به جهت مسووليت دولتي مراحل اجرايي شدن را پشت سر مي‌گذارد. مسكن مهر به يكي از مهم‌ترين طرح‌هاي مسكني ارث رسيده به دولت تبديل شده است، به اين جهت به فراخور مسوولان آمارهايي را در مورد ميزان پيشرفت و تعداد واگذاري‌ها ارايه مي‌دهند اما نكته جالب توجه در اين ميان مسكن مهر‌هايي است كه بدون متقاضي ساخته مي‌شوند و خاك ركود مسكن را مي‌خورند.
به همين جهت روز گذشته وزارت راه و شهرسازي رسما از جزييات فروش اين مسكن‌هاي مهر بدون متقاضي صحبت كرد تا خود را از بار بلاتكليفي اين ساختمان‌ها خلاص كند.
 احمد اصغري مر آبادي، قائم‌مقام وزير راه‌ و شهرسازي در طرح مسكن مهر با بيان اينكه تا پايان هفته آينده جزييات فروش واحدهاي بدون متقاضي مسكن مهر اعلام مي‌شود، گفته است: «مشكلات مسكن مهر معلولان هشتگرد و اعلام خبري مبني بر كلاهبرداري، در حال پيگيري است.»
قائم‌مقام وزير راه‌وشهرسازي در طرح مسكن مهر يادآور شد: از ابتداي طرح مسكن مهر كه در سال 1386 آغاز شد، دو ميليون و 220 هزار واحد با بانك‌هاي عامل قراردادهاي مشاركت امضا كردند كه از اين تعداد تا به امروز يك ميليون و 865 هزار به اتمام رسيده و حدود 350 هزار واحد در مراحل مختلف ساخت قرار دارد. از اين تعداد 205 هزار واحد در مرحله نازك‌كاري، 95 هزار واحد در مرحله سفت‌كاري و مابقي در مرحله اسكلت و ساخت هستند كه اميدواريم تا پايان سال 1395 پروژه مسكن مهر به اتمام برسد. هم‌اكنون كه 28 ماه از عمر دولت تدبير و اميد مي‌گذرد 625 هزار واحد را افتتاح كرديم. 150 هزار واحد براي دهه فجر آماده افتتاح است كه تا به امروز 45 هزار واحد افتتاح شده و بدين‌ترتيب تا پايان سال تعداد پروژه‌هاي افتتاح شده مسكن مهر توسط دولت يازدهم از 700 هزار واحد مي‌گذرد. اگر بعد خانوار را در نظر بگيريم در دولت يازدهم دو و نيم‌ميليون نفر را در مساكن مهر ساكن كرده‌ايم كه اين جمعيت از خيلي از استان‌هاي كشور بيشتر است و اين عظمت كار را با وجود دشواري‌ها و تنگناهاي مالي‌اي كه داشتيم نشان مي‌دهد. قائم‌مقام وزير راه‌وشهرسازي در طرح مسكن مهر واحدهاي فاقد متقاضي مسكن مهر را 75 هزار واحد عنوان كرد و گفت: اين عدد در تيرماه سال جاري 88 هزار و 500 واحد بود كه با برطرف كردن بخشي از مشكلات به 75 هزار واحد رسيديم.
مهرآبادي بيشترين تعداد واحدهاي بدون متقاضي را در 5 استان كشور دانست و گفت: 45 هزار واحد متقاضي در 5 استان قرار دارند حال آنكه در 7 استان اصلا واحد بدون متقاضي نداريم و در 10 استان كمتر از 1000 واحد بدون متقاضي وجود دارد. 150 هزار واحد مسكن مهر آب ندارند، 150 هزار واحد فاقد برق هستند و 208 واحد مشكل فاضلاب دارند كه آقاي جهانگيري، معاون رييس‌جمهور 500 ميليارد تومان در اختيار وزارت نيرو براي خدمات زيربنايي مسكن مهر قرار دادند.
قائم‌مقام وزير راه‌وشهرسازي در طرح مسكن مهر درخصوص شرايط فروش واحدهاي بدون متقاضي مسكن مهر گفت: چهار شرط تعهد، پنج سال اقامت در شهر مورد نظر، نداشتن ملك شخصي از ابتداي سال و نداشتن مسكن دولتي از شروط ثبت‌نام است و جزييات فروش را تا پايان هفته آينده به استان‌ها اعلام مي‌كنيم.
وي همچنين در رابطه با انتقاد عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي درباره مسكن مهر و بيان اين مساله كه مسكن مهر نوعي بساز و بفروش دولتي است، گفت: مسكن مهر نه‌تنها هيچ سودي براي دولت ندارد بلكه ضرر هم دارد. مثلا در پروژه كوزو يا كل پروژه پرديس دولت نزديك به 300ميليارد تومان هزينه كرد كه اجازه نداديم هيچ پولي از مردم بگيرند.
قائم‌مقام وزير راه‌وشهرسازي در طرح مسكن مهر افزود: پروژه مال مردم است و توسط مردم ساخته مي‌شود و حتي پول به حساب خود مردم ريخته مي‌شود ولي ما متناسب با پيشرفت فيزيكي اجازه ساخت مي‌دهيم. مهرآبادي در پاسخ به اين سوال كه چقدر مسكن مهر بدون خدمات در كشور وجود دارد، گفت: ما به هيچ كس اجازه افتتاح پروژه بدون خدمات را نمي‌دهيم. در هفته دولت 190 هزار واحد از طريق استان‌ها براي افتتاح اعلام شد ولي من اعلام كردم اصراري نيست كه پروژه بدون خدمات را افتتاح كنيم لذا افتتاح حدود 50 هزار واحد را كاهش داديم.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا مطمئنا تا پايان سال آينده پرونده مسكن مهر بسته مي‌شود يا خير، گفت: هدف اين است كه مسكن مهر تا پايان سال 95 به اتمام برسد البته برنامه‌ها هميشه به‌طور كامل محقق نمي‌شوند ولي نمي‌توان بدون برنامه كار كرد. لذا به احتمال زياد بيش از 95درصد مسكن مهر تا پايان سال 95 تمام مي‌شود و ممكن است بعضي پروژه‌ها مثل پرديس در اين زمان به اتمام نرسد.
اين معاون وزير همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه پيگيري‌ها درباره كلاهبرداري از مسكن مهر معلولان هشتگرد به كجا رسيد، اظهار كرد: با جديت پيگير اين قضيه هستيم و بخشي از پروژه به دو قسمت تبديل شده و در حال انجام است. وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي، وزارت راه‌وشهرسازي و شركت عمران پيگير مشكلات اين پروژه هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون