• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3463 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۱ بهمن

اختلاف نجومي قيمت گوشت از توليد تا بازار


سال‌هاست افزايش قيمت گوشت قرمز از توليد تا بازار غيرمنطقي به نظر مي‌رسد و مشخص نيست سود اين فاصله زياد نصيب چه كساني مي‌شود، اما حالا اختلاف‌نظر بين مسوولان هم به آن اضافه شده و برخي، دلالان و واسطه‌هاي زياد را عامل گراني دانسته و برخي ديگر نيز انگشت اتهام را به سوي توليد و كمبود آن نشانه مي‌روند، اما گراني ادامه‌دار گوشت به زيان مردم تمام مي‌شود.
طي چند سال اخير قيمت دام زنده بين كيلويي 9000 تا 12 هزار تومان در نوسان بوده، اما در همين بازه زماني هر كيلوگرم انواع گوشت قرمز با فاصله چندبرابري بين 30 هزار تومان تا بعضا حدود 40 هزار تومان به مردم عرضه مي‌شود كه البته اين گراني باعث شد تا قدرت خريد مردم براي گوشت قرمز و ميزان مصرف آن كاهش يابد و مردم به مصرف گوشت مرغ متمايل‌تر شوند.
البته طي هفته گذشته نيز قيمت گوشت قرمز با گراني تازه‌اي مواجه شد و بر اساس گزارش ميداني خبرنگار ايسنا، انواع گوشت قرمز نسبت به مدت مشابه ماه گذشته روند افزايشي پيدا كرده است؛ به طوري كه هر كيلوگرم گوشت گوساله درجه يك به طور متوسط كيلويي 34 هزار تومان در مغازه‌هاي سطح شهر عرضه مي‌شود. همچنين گوشت گوسفندي درجه يك به طور متوسط 35 هزار تومان فروخته مي‌شود و در برخي نقاط شهر تا كيلويي 38 هزار تومان هم قابل مشاهده است. علي اصغر ملكي - رييس اتحاديه فروشندگان گوشت گوسفندي - دلايل افزايش قيمت گوشت را كاهش قيمت جهاني پوست گوسفندي و صادرات بالاي مجاز و غيرمجاز دام از كشور دانست و گفت: قيمت هر كيلوگرم گوشت گوسفندي شقه بدون دنبه 33 تا 34 هزار تومان است و مردم حتما براي خريد گوشت بايد به واحدهاي داراي پروانه مراجعه كنند. همه ساله و در اين ايام دام‌هايي كه براي مصرف در نظرگرفته مي‌شود رو به اتمام مي‌رود و بره‌هاي متولد شده نيز در اواخر اسفند و اوايل سال آينده مي‌توانند وارد چرخه مصرف شوند؛ بنابراين با كمبود و به دنبال آن افزايش قيمت مواجه هستيم. اين در حالي است كه حسين نعمتي - رييس اتحاديه مركزي دامداران - معتقد است: صادرات دام زنده با سختگيري‌هاي بسيار از سوي سازمان دامپزشكي مواجه است و به هيچ‌وجه نمي‌تواند آنقدر صادر شود كه افزايش قيمت گوشت را باعث شود و دلالان، عامل اصلي گراني گوشت هستند كه سازمان حمايت بايد با آنها برخورد كند. وي در اين باره به ايسنا گفت: چگونه است كه در ماه گذشته كاهش 2000 توماني دام زنده در دامداري هيچ تاثيري روي قيمت گوشت قرمز نگذاشت اما دلالان به دنبال بهانه براي افزايش قيمت اين محصول هستند، چراكه آنها با قيمت گوشت هرگونه كه بخواهند به نفع خود و به زيان مردم بازي مي‌كنند و جالب‌تر از همه اينكه با وجود اعتقاد بسياري از كارشناسان اقتصادي بخش كشاورزي كه يكي از عوامل گراني قيمت محصولات كشاورزي از مبدا توليد تا بازار مصرف را وجود دلالان و واسطه‌هاي زياد و غير ضرور مي‌دانند، مصيب محمديان شمالي - معاون سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان - تصريح كرد كه نمي‌توان افزايش قيمت گوشت در يك‌ماه اخير را به آنها نسبت داد بلكه كاهش عرضه از مهم‌ترين دلايل گراني است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون