• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3463 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۱ بهمن

انتخابات درون حزبي امريكا در ايستگاه دوم

نيوهمپشاير در انتظار خلق شگفتي

نخستين نتايج اعلامي از انتخابات درون حزبي امريكا در ايالت نيوهمپشاير نشان مي‌دهد، شايد بايد منتظر نتيجه‌اي غافلگير‌كننده بود. اول صبح در حالي كه راي‌دهندگان زير بارش برف شديد زمستاني به پاي صندوق‌هاي راي رفته بودند، نخستين نتيجه قطعي آرا از روستاي «ديكسويل نوچ» در نيوهمپشاير اعلام شد؛ جان كسيچ، فرماندار اوهايو برنده قطعي اين شهر در اردوگاه جمهوريخواهان بود و برني ساندرز ايالت ورمونت از اردوگاه دموكرات‌ها. هنوز تا اعلام نتيجه قطعي ايالت نيوهمپشاير مانده است، اما انتظار مي‌رود بار ديگر نظرسنجي‌ها دچار غافلگيري شوند. پيش از برگزاري انتخابات نيوهمپشاير نظرسنجي‌هاي مختلف نتايج جالب توجهي را نشان مي‌دادند كه بر اساس غالب آنها، ساندرز در ميان دموكرات‌ها و ترامپ در حزب جمهوريخواه بيشترين شانس براي پيروزي را داشتند. اما فاصله‌ها نيز در اين بين در برخي نظرسنجي‌ها جالب توجه بوده و اگر اين‌بار نتيجه ديگري در نيوهمپشاير مانند آيووا رقم خورد، اعتبار نظرسنجي‌ها در مراحل بعدي انتخابات را به‌شدت تحت تاثير قرار خواهد داد.
تصوير رقابت جمهوريخواهان  
در نظرسنجي‌ها
در نظرسنجي كه ان بي‌سي به همراه وال استريت ژورنال انجام داده در رقابت داخلي نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري حزب جمهوريخواه، فاصله ميان ترامپ به عنوان نفر اول با ماركو روبيو به عنوان نفر دوم چيزي در حدود 13درصد است، فاصله‌اي معنا‌دار كه تغيير احتمالي آن مي‌تواند به طور كامل تمامي نظرسنجي‌ها را زير سوال ببرد. اما در اين نظرسنجي اوضاع تد كروز به عنوان پيروز انتخابات آيووا بهتر از نظرسنجي‌هاي ديگر است. تد در اين نظرسنجي با 15 درصد آرا توانسته خود را به رتبه سوم در نيوهمپشاير برساند و پس از او، كسيچ با 10، بوش با 9 و كريستي با 4درصد آرا در رده‌هاي بعدي قرار گرفته است. اين در حالي است كه نتايج نظر سنجي ديگري كه از سوي گلوب برگزار شده، نشان مي‌دهد تدكروز در رده پنجم اين نظرسنجي قرار داشته و فاصله ميان ترامپ و روبيو در جايگاه اول و دوم 10 درصد بوده و كسيچ در جايگاه سوم قرار دارد.
اين نتيجه بعد از آن رقم خورده كه نامزدهاي جمهوريخواه در آخرين نظرسنجي تمركز عجيبي را روي ماركو روبيو گذاشته بودند. آنها حتي پس از حملات متعدد به روبيو پس از مناظره شنبه شب نيز در سخنراني‌ها به موضع‌گيري عليه وي ادامه دادند. بوش در سخناني گفت: «روبيو يك سخنران خوب و بااستعداد است، اما او هيچ چيز در مورد اينكه يك تصميم دشوار را بگيرد، ندارد.»
بر اين اساس نيز كريستي و كسيچ اميدوارند كه پس از حملات متعدد به روبيو در مناظره شنبه‌شب درصد موفقيت خود در نيوهمپشاير را افزايش دهند و حتي نتايج اوليه نيز حاكي از آن است كه كسيچ توانسته در شهري مانند ديكسول ناچ پيروز ميدان شود.
تصوير رقابت دموكرات‌ها
در نظرسنجي نهايي كه سي‌ان‌ان براي نامزدهاي دموكرات انجام داده نيز نتايج جالب‌توجهي به ثبت رسيده است. در اين نظرسنجي شواهد حاكي از آن است كه اختلاف ميان ساندرز و كلينتون چيزي در حدود 25 درصد است. محبوبيت كلينتون در نيوهمپشاير به‌شدت رو به كاهش گذاشته و شرايط نشان مي‌دهد بازنده رقابت‌هاي نيوهمپشاير است. اما هنوز نتيجه نهايي اين رقابت‌ها مي‌تواند غافلگير‌كننده باشد. بيل كلينتون، رييس‌جمهوري سابق امريكا در حمايت از هيلاري كلينتون كه در انتخابات آيووا با اندكي اختلاف بر برني ساندرز پيروز شد، با اشاره به سخنان برني ساندرز در ميتينگ انتخاباتي همسرش در شهر منچستر نيوهمپشاير گفت: به جاي اينكه او (برني ساندرز) بگويد بر سر اين يا آن موضوع موافق نيست، اين مخالفت خود را شرح بدهد و راهكار ارايه دهد. با اين حال و با وجود نظرسنجي‌ها تحليلگران مي‌گويند نتيجه اين انتخابات مقدماتي در اين ايالت شمالي امريكا مي‌تواند با نتايج غيرمنتظره‌اي همراه باشد.
خبرنگار يورونيوز از شهر منچستر در ايالت نيوهمپشاير با اشاره به فاصله هيلاري كلينتون از رقيب خود پيش از انتخابات گفت: اين امر شگفتي كارزار است. هيلاري كلينتون در حال از دست دادن آراي جوانان و زنان در نيوهمپشاير است اما همه مي‌دانند كه او يك جنگجوست و وقتي كه در گوشه‌اي به محاصره مي‌افتد بيشتر از هر وقت ديگري مي‌جنگد.
بديهيات انتخابات
پيش‌بيني‌ها از انتخابات نيوهمپشاير اين‌گونه است كه ترامپ و ساندرز نخستين پيروزي‌هاي خود را در كارزار انتخابات رياست‌جمهوري به دست مي‌آورند، اما نتيجه بديهي اين است كه دومين ايستگاه براي جمهوريخواهان شايد پايان راه تعداد ديگري از نامزدهاي اين حزب باشد. پس از انتخابات آيووا رند پال، ريك سنتروم و مايك هوكابي از اردوگاه جمهوريخواهان از انتخابات خداحافظي كردند و مارتين اومالي از دموكرات‌ها. از طرفي ديگر با پيروزي قاطع ساندرز مي‌توان منتظر رقابت‌هاي تعيين‌كننده براي دموكرات‌ها در ساير ايالت‌ها بود. البته هنوز راه زيادي تا مشخص شدن چهره نامزد هر حزب باقي مانده و انتخابات مقدماتي تا ماه جولاي در ايالت‌هاي اين كشور ادامه خواهد داشت.
مشاركت مردمي
مقامات ايالت نيوهمپشاير مي‌گويند كه با وجود بارش برف زياد در اين منطقه، مردم مشاركت خوبي در اين انتخابات انجام داده‌اند. گفته مي‌شود كه در مجموع 900 هزار نفر براي حضور در انتخابات نيوهمپشاير ثبت‌نام كرده بودند كه بيش از 230هزار نفر از اين افراد دموكرات و 260 هزار نفر ديگر جمهوريخواه بودند. در اين بين نيز بيش از 380هزار نفر نيز به صورت مستقل ثبت نام كردند تا راي خود را در اين رقابت‌ها به نفع نامزدهاي مختلف به صندوق بيندازند. شيوه انتخابات در نيوهمپشاير به صورت عادي است و پيچيدگي آيووا كه به صورت كاكس برگزار شد را نخواهد داشت.
يادآوري
در انتخابات سال 2008 هيلاري كلينتون توانست در رقابتي نزديك با باراك اوباما پيروز ميدان شود. در آن انتخابات كلينتون توانست با كسب 39 درصد آرا پيروز ميدان شود و باراك اوباما نيز با 36 درصد در جايگاه دوم قرار گرفت. اما پيروزي نيوهمپشاير چندان براي كلينتون خوش‌يمن نبود زيرا پس از پيروزي نيوهمپشاير كمپين كلينتون به سمت شكست پيش رفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون