• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3463 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۱ بهمن

ديدار كري و جبير با محور بررسي جزييات عمليات زميني در سوريه

رياض: واشنگتن بايد رهبر عمليات باشد

رياض پس از اعلام آمادگي براي تشكيل نيروي زميني براي اعزام به سوريه، نماينده خود را به واشنگتن اعزام كرده است تا هماهنگي‌هاي لازم بين دو كشور انجام شود و پس از نخستين ديدارهاي رسمي بين نمايندگان امريكا و عربستان، اكنون رياض مي‌گويد: «فكر عمليات زميني فكر واشنگتن بود و اعضاي ائتلاف ضد داعش انتظار دارند امريكا رهبري اين عمليات را برعهده داشته باشد.»
وزير خارجه عربستان چه گفت؟
عادل جبير، وزير خارجه عربستان پس از ديدار با جان كري، همتاي امريكايي‌اش در واشنگتن، از استقبال كاخ سفيد از طرح عربستان خبر داد. جبير بعد از اين ديدار در كنفرانسي خبري گفت: «امريكا آمادگي عربستان براي اعزام نيروي ويژه به سوريه را تاييد كرده و نظر مثبتي به آن دارد. بر اين اساس عربستان نيز مي‌تواند در اين عمليات حضور داشته باشد. » با اين حال وي تاكيد كرد: «هرگونه عملياتي بايد به رهبري امريكا باشد و عربستان نيز بايد نقش اصلي در اين عمليات داشته باشد. » وزير خارجه عربستان گفت: «فكر عمليات زميني فكر واشنگتن بود و اعضاي ائتلاف ضد داعش انتظار دارند امريكا رهبري اين عمليات را برعهده داشته باشد.»
در عين حال وزير خارجه عربستان افزود: «عربستان به همكاري با هم‌پيمانانش براي حل بحران‌هاي منطقه چه جنگ عليه تروريسم، چه انتقال سياسي در سوريه و چه روند صلح ميان فلسطين و اسراييل مصمم است. ما به دنبال حل بحران‌هاي منطقه با همكاري هم پيمانان خود هستيم. حل اين مسائل براي ثبات منطقه و جهان اساسي است.»
چشم‌اندازي كه واشنگتن مي‌بيند؟
جان كري، وزير خارجه ايالات متحده پس از دريافت نخستين جزييات طرح عربستان براي حضور زميني در سوريه، در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن اينكه از احتمال آغاز مذاكرات سازنده درباره چگونگي پايان دادن به بحران يمن خبر مي‌داد، درباره طرح عربستان براي حضور نظامي در سوريه به قدرداني از رياض بسنده كرد و گفت: «عربستان بارها تمايل خود را براي تحقق صلح در منطقه نشان داده است. من از ملك سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه اين كشور به دليل ابراز تمايل خود براي جنگ با داعش در سوريه قدرداني مي‌كنم.» در ادامه وزراي خارجه امريكا اعلام كرد اين دو كشور براي توقف فوري درگيري‌ها در سوريه در مذاكرات بين‌المللي در مونيخ تلاش خواهند كرد. كري ابراز اميدواري كرد كه گروه بين‌المللي حامي سوريه كه روسيه و ايران جزو آن هستند با توقف سريع جنگ در سوريه توافق كنند. گفتني است پيشتر اشتون كارتر، وزير دفاع امريكا با حمايت از طرح عربستان اعلام كرده بود منتظر دريافت جزييات بيشتر از طرح رياض در اين باره است.  در همين حال پس از پيشروي‌هاي ارتش سوريه در حلب نيز پنتاگون اعلام كرد: «ما از نزديك اوضاع حلب را زيرنظر داريم و گزينه‌هاي متعددي در اين باره همچنان مطرح است. اما فعلا نمي‌توانيم درباره اين گزينه‌ها صحبت كنيم.» اين اظهارات در حالي ايراد مي‌شود كه عمليات نظامي ارتش سوريه در حومه حلب همچنان ادامه دارد و ارتش موفق شده كنترل بيشتر مناطق در حومه اين استان را در دست بگيرد.

 

شرط مخالفان سوري براي ازسرگيري مذاكرات

در پي تعليق مذاكرات صلح ژنو3، مخالفان سوري بار ديگر براي آغاز مذاكرات با دولت اين كشور شرط گذاشتند. منذر ماخوس، يكي از مسوولان هيات عالي مخالفان در مذاكرات سوريه در گفت‌وگو با خبرگزاري اينترفاكس روسيه اعلام كرد كه مسكو بايد حملات هوايي خود در سوريه را متوقف كند و اين شرطي براي انجام مذاكرات ميان مخالفان و دولت دمشق است. ماخوس در ادامه مدعي شد: عمليات نيروهاي هوايي روسيه وضعيت را پيچيده مي‌كند. وي افزود: ‌اگر بمباران‌ها ادامه يابد، تصور اينكه مذاكرات چگونه پيش خواهد رفت، دشوار مي‌شود.


داعش مسووليت انفجار در دمشق را برعهده گرفت

روز گذشته وزارت كشور سوريه از وقوع انفجار تروريستي در دمشق و كشته و زخمي شدن 28 تن در پي اين انفجار خبر داد. بر اساس اين گزارش در پي انفجار يك خودروي بمب‌گذاري شده در دمشق دستكم هشت تن كشته و 20 تن ديگر زخمي شدند. اين انفجار در نزديكي باشگاه افسران در منطقه برزه در دمشق رخ داده و گروه تروريستي داعش مسووليت آن را برعهده گرفته است. يك مقام وزارت كشور سوريه در اين باره به سايت اينترنتي النشره گفته كه عامل انتحاري قصد ورود به باشگاه افسران را داشته كه توسط نگهبانان متوقف شده و خود را منفجر كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون