• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3463 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۱ بهمن

حميد بعيدي‌نژاد:

شرمن مي‌گفت سانتريفيوژها بايد خيلي خيلي خيلي... كمتر از ظرفيت موجود باشد

 

مديركل امور سياسي و بين‌الملل وزارت خارجه با تاكيد بر اينكه پرونده محدوديت صدور ويزا در امريكا جزو نگراني‌هاي ايران است، گفت: علاوه بر اينكه پرونده اين موضوع همچنان باز است بايد بگويم اين محدوديت‌ها دغدغه‌اي براي اروپايي‌ها نيز محسوب مي‌شود و تنها محدود به ايران نيست. به گزارش ايسنا، حميد بعيدي‌نژاد، مديركل امور سياسي و بين‌الملل وزارت امور خارجه در نشست «ناگفته‌هاي برجام و رويكردهاي پسابرجام» در مركز ديپلماسي ايراني در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه با توجه به برگزار شدن جلسه هيات نظارت بر برجام بررسي‌ها در رابطه با محدوديت صدور ويزا در امريكا و تحريم‌هاي اخير امريكا عليه ايران به كجا رسيده است؟ توضيح داد: محدوديت‌هاي صدور ويزا در امريكا جزو نگراني‌هاي ما بوده وهمچنان پرونده آن باز است و در صورتي كه قانون كنگره امريكا خللي در روابط اقتصادي ما ايجاد كند خلاف توافق انجام شده است. كري به ما قول داده است كه اين قانون به گونه‌اي اجرايي ‌شود كه در ازسرگيري تبادلات اقتصادي ايران خللي ايجاد نكند و در غير اين صورت ما نيز اين موضوع را پيگيري خواهيم كرد. مهم‌ترين محورهاي سخنان وي به شرح زير است:
  اروپايي‌ها اولين جبهه مقابله با قانون ويزا هستند و حتي سفيران اتحاديه اروپا در واشنگتن نيز به اين قانون اعتراض كرده‌اند. در هر صورت اگر اين قانون همان‌طور كه كنگره تدوين كرده اجرا شود از نظر ما نقض برجام است.
  بحث راستي‌آزمايي يكي از پيچيده‌ترين مذاكرات در جهان است و زماني كه وارد مباحث فني مي‌شويم مسائل كاملا پيچيده مي‌شود چرا كه راستي‌آزمايي در اين بخش‌ها كاملا امنيتي بوده و هيچ دولتي نمي‌خواهد در اين زمينه كشورهاي مقابل را مطلع كند.
  مذاكرات هسته‌اي ايران با گروه 1+5 بسيار پيچيده بود. اين مذاكرات براي امريكايي‌ها نيز منحصر بفرد بود و آنها مشابه چنين مذاكراتي با اين حجم از جزييات را با شوروي و فقط در زمينه خلع سلاح هسته‌اي داشتند.
  خانم شرمن تا همين ماه‌هاي اخير در مذاكرات و در رابطه با تعداد سانتريفيوژها هشت بار كلمه خيلي خيلي را تكرار كرده و مي‌گفت سانتريفيوژها بايد خيلي خيلي خيلي... كمتر از ظرفيت موجود باشد.
  دو گروه به تعداد ۲۰ هزار سانتريفيوژ ايران اشاره مي‌كنند. يكي منتقدان داخلي و ديگري گروه‌هاي مخالف برجام در امريكا هستند. مخالفان داخلي و مخالفان برجام در امريكا پنج هزار سانتريفيوژ را از ۲۰ هزار سانتريفيوژ در نظر مي‌گيرند و اين درحالي است كه پنج هزار سانتريفيوژ از ۹ هزار سانتريفيوژ فعال مانده است.
  وقتي كنگره امريكا مي‌خواست تحريمي عليه كشور ديگري صادر كند اسم ايران را هم در ذيل اين تحريم‌ها مي‌آورد. همچنين دولت و مجلس اين كشور به طور جداگانه تحريم‌هايي عليه ايران وضع كردند و همين موضوع باعث پيچيده شدن تحريم‌ها عليه ايران شده است و امروز خودشان براي رفع تحريم‌ها گيج شده‌اند.
    لغو تحريم‌هاي هواپيمايي يكي از مهم‌ترين تعهدات امريكايي‌ها بود كه از ابتداي انقلاب وضع شده بود و ربطي هم به تحريم‌هاي هسته‌اي نداشت و خود آقاي ظريف اين موضوع را دنبال مي‌كرد.
  سوييفت قبل از برجام با برخي بانك‌هاي ايران ارتباط داشت و اكنون بانك‌هاي تحت تحريم توانسته‌اند به سوييفت وصل شوند، ولي بايد توجه كنيم كه براي پيوستن بانك‌هاي ايران به سوييفت از نظر نرم‌افزاري و سخت‌افزاري مواردي بايد فراهم شود و بانك‌هايي كه تاكنون به سوييفت متصل نشده‌اند اين شرايط را نداشته‌اند ولي قول مي‌دهم كه طي چند روز آينده تمامي بانك‌ها به سوييفت متصل شوند چرا كه بيشتر مراحل لازم را پيموده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون