• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3463 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۱ بهمن

خبر كوتاه

سرعت گيري همكاري‌ها ميان ايران و اروپا
معاون رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا و معاون آسيا و اقيانوسيه وزيرامور خارجه كشورمان با يكديگر ديدار و پيرامون موضوعات منطقه‌اي به ويژه افغانستان گفت‌وگو كردند. به گزارش «اعتماد»، در اين ديدار هلگا اشميد ضمن اشاره به نقش جمهوري اسلامي ايران در تحولات منطقه به ويژه در افغانستان، از آمادگي اتحاديه اروپا براي گسترش همكاري با جمهوري اسلامي ايران درجهت صلح و ثبات در منطقه خبر داد. اشميد با استقبال از نظرات معاون وزير امور خارجه كشورمان در موضوعات منطقه‌اي به ويژه در مقابله با گروه‌هاي تروريستي عنوان كرد: همكاري‌ها ميان جمهوري اسلامي ايران و اتحاديه اروپا در دوران پسابرجام سرعت بيشتري به خود خواهد گرفت. معاون رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا در پايان اين ديدار درخواست كرد: جمهوري اسلامي ايران با نظر مثبت شركت در اجلاس بروكسل را با بررسي تحولات افغانستان مورد بررسي قرار دهد. وي اظهار اميدواري كرد كه با توجه به اهميت نقش جمهوري اسلامي ايران در تحولات منطقه حضور موثر ايران به برگزاري موفق اين اجلاس كمك شاياني كند. درادامه اين ديدار ابراهيم رحيم‌پور، با استقبال از اعلام آمادگي اتحاديه اروپا براي توسعه همكاري‌ها با جمهوري اسلامي ايران، به نقش و اقدامات موثر كشورمان در جهت مبارزه با تروريسم و افراط‌گرايي در منطقه اشاره و بر لزوم تقويت همكاري‌ها در اين خصوص تاكيد كرد. معاون وزير امور خارجه كشورمان خطر داعش و گروه‌هاي افراطي در منطقه را يك خطر جدي و غير قابل اغماض دانست و افزود: هيچ كشوري در دنيا از اين خطر مصون نخواهد بود، حتي امروز هزاران كيلومتر دورتر، كشورهاي اروپايي با موج عظيم مهاجران كه به واسطه اقدامات همين گروه‌هاي تروريستي آواره شدند، روبه‌رو هستند. رحيم‌پور لزوم كمك كشورهاي اروپايي به رفع نيازهاي اساسي افغانستان براي پيشرفت و توسعه را يك ضرورت اجتناب‌ناپذير دانست و اظهار كرد: كشورهاي اروپايي بايد در اين مقطع حساس كنوني به اين موضوع توجه خاص كرده و زمينه را براي تداوم و افزايش كمك‌هاي اقتصادي در آن كشور فراهم كنند.

توافقات خود‌ با ايران را لغو نمي‌كنيم
سخنگوي رسمي دولت تونس ضمن تكذيب خبر لغو توافقنامه‌هاي گردشگري اين كشور با تهران، با اعلام تلاش براي گسترش و توسعه آن، اظهار كرد اگر ناتو قصد داشته باشد جنگي را در ليبي آغاز كند تونس در آن مشاركت نمي‌كند. به گزارش فارس، «خالد شوكات» سخنگوي رسمي دولت تونس اعلام كرد، خبرها مبني بر لغو توافق گردشگري با جمهوري اسلامي ايران صحت ندارد. شوكات در گفت‌وگو با روزنامه عربستاني «الشرق الاوسط» گفت كه لغو اين توافق با ايران، چين و ساير كشورها صحيح نيست. شوكات با بيان اين مطلب گفت: «تونس به صورت سليقه‌اي يا از طريق تبليغات فيسبوكي، توافقنامه‌هاي خود با اين كشورها (ايران، چين و...) را لغو نمي‌كند؛ تبليغاتي كه به اسم گسترش مذهب تشيع در تونس از طريق گردشگران ايراني مطرح مي‌شود. ما نمي‌خواهيم در مسائل ايران يا ساير كشورهاي عربي و اسلامي مداخله كنيم و به هيچ طرفي اجازه مداخله در مسائل [داخلي] خود را نخواهيم داد.»سخنگوي رسمي دولت تونس همچنين ادامه داد، فكر نمي‌كنم هويت ملت تونس به اندازه‌اي سست باشد كه از گردشگران بترسد؛ گردشگراني كه قصد دارند يك هفته را در هتل، استخر يا مناطق گردشگري بگذرانند. اين سخنان مقام تونسي اشاره غيرمستقيم به اعتراضات سلفي‌هاي مصر به گردشگران ايراني دارد كه دولت مصر را تحت فشار عربستان مجاب كرد كه قراردادهاي گردشگري ميان تهران و قاهره را لغو كند؛ آن هم به اتهام تلاش ايران براي نشر تشيع از طريق گردشگران!شوكات با اشاره به اينكه اين توافقنامه، سابقه زيادي دارد، گفت: «بايد آن (توافقنامه) را اجرا كرد و توسعه داد؛ زيرا ما پس از توافق هسته‌اي ايران شاهد رقابت غربي و بين‌المللي براي عادي‌سازي روابط با ايران هستم.»

طرح سناتورهاي امريكايي براي بازگرداندن تحريم‌ها
سه سناتور امريكايي طرحي را پيشنهاد كرده‌اند كه اگر ايران از كره شمالي تكنولوژي هسته‌اي وارد كند تمامي تحريم‌هاي تعليق‌شده دوباره به جاي اول خود بازگردانده شود. به گزارش فارس به نقل از پاليتيكال نيوز، سناتور جان تون، مايك راندز و جان كورنين طرحي را با نام قانون تحريم ايران و كره شمالي در سناي امريكا پيشنهاد كرده‌اند كه براساس آن در صورت تلاش ايران براي دريافت تكنولوژي هسته‌اي از كره شمالي، تمامي تحريم‌هايي كه طبق توافق هسته‌اي رفع يا تعليق شده‌اند بازگردانده شوند. سناتور تون در اين زمينه گفت: اغلب امريكايي‌ها از جمله خودم، به ايراني‌ها در زمينه عمل به تعهدات‌شان براساس توافق هسته‌اي اعتماد نداريم. اما اكنون كه اين توافق امضا شده است ما بايد مطمئن شويم كه ايران مسوولانه عمل مي‌كند. ما مي‌دانيم كه كره شمالي به‌شدت تلاش مي‌كند براي تكنولوژي تسليحاتي خود بازار فروش پيدا كند. اگر مشخص شود كه ايران به دنبال وارد كردن اين تكنولوژي از پيونگ‌يانگ است تحريم‌ها دوباره بايد عليه ايران بازگردد. مقامات ايراني هرگونه تلاش براي دستيابي به سلاح هسته‌اي و همكاري هسته‌اي و موشكي با كره شمالي را رد كرده‌اند. قانونگذاران امريكايي پس از عدم موفقيت براي از ريل خارج توافق هسته‌اي ميان ايران و گروه 1+5، همواره تلاش مي‌كنند با تصويب قوانين و طرح‌هاي جديد در كنگره اين كشور ايران را مجددا تحت فشار قرار دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون