• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3137 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۳ دي

رييس كميته محيط زيست شوراي شهر:

كاشت درخت در ازاي قطع آن به طنز و شوخي مي‌ماند

  اميدسليمي‌بني / محمد حقاني، رييس كميته محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران درباره قطع درختان در خيابان شهيد تسليمي تهران به «اعتماد» مي‌گويد اين زمين بيش از ربع قرن پيش به دليل متروكه بودن، توسط شهرداري درختكاري شده و الان مشخص نيست با چه ساز و كار قانوني درختان اين زمين را قطع كرده‌اند. در ادامه، اين گفت‌وگوي كوتاه را مي‌خوانيد:

 اخيرا شاهد قطع زمين‌هاي يك بوستان محلي در خيابان شهيد تسليمي بوديم. به نظر مي‌رسد در سال‌هاي اخير، روند قطع درختان در پارك‌هاي منطقه‌يي شديدتر شده، اصلا چرا اين پارك‌ها به وجود آمد؟

از اواخر سال 1367 كه دوران تحول مديريت در شهرداري تهران پيش آمد، تعداد زيادي زمين در سطح شهر، در لابه‌لاي كوچه‌ها و محلات شناسايي شد كه رها شده و بلاصاحب بود و اكثرا پاتوق افراد معتاد، ريختن زباله و نخاله‌هاي ساختماني و تجمع حيوانات شهري شده بود و بهداشت عمومي محل و منطقه را به مخاطره مي‌انداخت.  طبق قانون شهرداري، شهرداري‌ها موظفند دور اين زمين‌هاي
رها شده ديوار كشي كنند تا امنيت نسبي براي محل و به خصوص حفاظت از محيط زيست به وجود بيايد. شهرداري در سال 68 به بعد، اقدام به تميزكاري، تسطيح، جمع‌آوري زباله‌ها و نخاله‌ها از اين زمين‌ها كرد و به جاي ديواركشي، اين زمين‌ها را به بازي كودكان، زمين ورزش يا مانند آن اختصاص داد و بسياري از اين زمين‌ها را نيز با كاشت درخت، بهينه‌سازي كرد و قرار بود اينها در طول سال‌هاي اخير، تغيير كاربري پيدا كنند و به فضاهاي عمومي و سبز، اختصاص پيدا كنند.  متاسفانه در طول اين مدت، كاري صورت نگرفته و بسياري از اين زمين‌ها، با درختان بالاي 20 سال آنها صاحب پيدا كرده‌اند، افرادي به هر شكل و ترتيب، به صورت وكالت از افراد خارج از كشور، يا به راه‌هاي گوناگون متوسل مي‌شوند و آرايي را از محاكم قضايي يا نهادهاي اداري مي‌گيرند تا اين درختان‌ها را قطع كنند. آنها دنبال صدور پروانه هستند و موجب قطع درختان اين زمين‌ها مي‌شوند.

 اقدام شما براي جلوگيري از اين قتل عام فضاي سبز شهري چيست؟

سفارش‌مان به شهردار تهران اين است كه اين زمين‌ها را كه داراي درختان بالاي 20 سال است در اختيار بگيرد و براي استفاده عموم مردم قرار دهد. جالب اينجاست برخي از اين زمين‌ها كه به تازگي درختانش تخريب مي‌شود، تاسيسات پاركي هم دارند.

 اشكال كار در شهرداري است كه پروانه مي‌دهد يا در نيت مالكاني كه پس از سال‌ها مي‌خواهند در زمين خود خانه بسازند؟

درست است شهرداري براي اينها، پروانه صادر مي‌كند ولي متاسفانه مشاور طرح تفصيلي شهر تهران اين زمين‌ها را پهنه سبز نديده و ابزاري براي تخريب و انهدام و قطع اين درختان فراهم كرده. مشكل از مشاوران طرح تفصيلي است كه دقت نكرده‌اند.

 زمين مورد بحث ما در خيابان شهيد تسليمي هم جزو اين زمين‌هاست؟

اين زمين حدود 700 متر است و بيش از 30 اصله درخت با قدمت بيش از 25 سال داشته. زمان صدور پروانه، شهرداري منطقه هم هيچ احساس مسووليت در قبال اين درختان نكرده و پروانه را صادر كرده است، ما انتظار داشتيم اين زمين و موارد مشابه را شهرداري تملك يا با زمين ديگري تهاتر كند، اين كار را انجام نداده و اين درختان را در معرض نابودي قرار داده است.
  چاره كار چيست تا قبل از اينكه كار از كار بگذرد، اقدام شود؟

بايد عزم مديريتي و اراده محكم در مجموعه شهرداري تهران وجود داشته باشد و نشان دهد به محيط زيست و درختان علاقه‌مند است. شخصا در نامه‌يي از شهردار تهران خواهش كرده بودم به مالكان اين زمين‌ها معوض بدهيد و آنها را دراختيار بگيريد. البته كوتاهي از مشاوران طرح تفصيلي است كه پهنه اين موارد را غيرعمومي مي‌بينند.

 قانون درباره ساخت و ساز در زميني كه در آن درخت سبز است، چه حكمي مي‌دهد؟

به هر حال وقتي پروانه صادر مي‌شود بر اساس ضوابط و قوانين، براي درختاني كه در مسير عمليات است، تعيين تكليف شود. براي تعيين تكليف درختان بايد از طريق كميسيون مربوطه اجازه گرفته شود. درباره اين زمين داريم مساله را پيگيري مي‌كنيم ببينيم كميسيون مربوطه راي داده يا شهرداري بدون گرفتن راي كميسيون اين كار را كرده. متاسفانه مي‌بينيم در بسياري موارد به عنوان جابه‌جايي درختان اين اراضي، درختان را مي‌خشكانند. اين جابه‌جايي اشجار كه به مالك زمين تكليف مي‌شود، بيشتر يك طنز و شوخي است، چون در اثر آن درخت خشكيده مي‌شود. در ثاني مي‌گويند، برابر
 آيين نامه اجرايي، دو برابر تعداد درختان موجود در اين زمين‌ها بايد جاي ديگري درختكاري شود كه اين كار هم انجام نمي‌شود.

 چه زمين‌هايي با چه وسعتي شامل اين قانون مي‌شوند؟

براي اينكه زميني باغ شمرده شود، مساحت ملك، بايد بيش از 500 متر باشد. زمين‌هاي زير 500 متر مربع حتي اگر مشجر هم باشند باغ محسوب نمي‌شوند. زمين‌هاي بالاتر از 500 متر جزو باغات محسوب مي‌شوند و در برخي از اين اراضي بالاي 500 متر مي‌بينيم مشاور، كاربري اين فضاها را به فضاي سبز اعلام كرده، ولي در اراضي زير 500 متر مشجر، كاربري فضاي سبز اعلام نمي‌شود كه جاي تاسف دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون