• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3465 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۵ بهمن

كنسرت گروه «خورشيد» و اركستر «وزيري» در سومين شب از جشنواره موسيقي

جشنواره موسيقي فجـر به نيمه راه رسيد

اعتماد| كنسرت‌هاي گروه موسيقي «خورشيد» به سرپرستي مجيد درخشاني و اركستر «وزيري» به سرپرستي كيوان ساكت با خوانندگي سالار عقيلي در سومين شب از سي‌وچهارمين جشنواره موسيقي فجر برگزار شد. مجيد درخشاني كه در اين اجرا با يك اركستر بزرگ و با حضور سه خواننده يعني مظفر شفيعي‌، اشكان كمانگري و اميد مظهري روي صحنه مي‌رفت اين كنسرت را به يكي از استادان پيشكسوت موسيقي، «هوشنگ ظريف» تقديم كرد. او در اين برنامه، قطعاتي را از آثار گروه چاوش در نظر گرفته بود و در ابتداي برنامه در اين باره توضيح داد: «بخش اول اين كنسرت به اجراي قطعاتي از آثار گروه چاوش اختصاص دارد كه اين آثار برگرفته از كارهاي هنرمنداني مانند محمدرضا لطفي، پرويز مشكاتيان و حسين عليزاده است. آنچه شما در اين اجرا مي‌شنويد، در واقع بازسازي قطعات از يك ساختار اركسترال است كه اين هنرمندان در اجراي اورژينال، آن را در نظر گرفته بودند. ما هم در اجراي امشب سعي كرديم به اين تركيب سازي وفادار باشيم و طوري قطعات را اجرا كنيم كه مورد پسند شما قرار گيرد.»
بخش اول اين برنامه با گروه‌نوازي براساس اشعاري از سعدي و مولوي سپري شد. در بخش دوم نيز مظفر شفيعي روي صحنه رفت. گروه‌نوازي در بيات ترك و دشتي با اشعاري از مولوي، سعدي و شفيعي كدكني بخش ديگري از اين برنامه بود كه اشكان كمانگري و اميد مظهري به عنوان خواننده در آن حضور داشتند. كنسرت گروه «خورشيد» يكي از طولاني‌ترين اجراهاي جشنواره بود و حدود دو ساعت به طول انجاميد كه همين باعث شد كنسرت بعدي در تالار وحدت، يعني اجراي گروه وزيري هم با تاخير روي صحنه برود. كيوان ساكت پيش از اين اجرا ضمن عذرخواهي از تاخير پيش آمده، توضيح داد: «تاخير براي آغاز اين اجرا ناخواسته بود، زيرا كنسرت گروه قبلي ديرتر از موعد به پايان رسيد و قطعا تست صداي ما هم كمي زمان‌بر بود. با اين‌ حال، براي اين تاخير كه البته باعث آن ما نبوديم، از شما عذرخواهي مي‌كنم.» «موج» اولين قطعه‌اي بود كه با حضور كيوان ساكت براي حاضران نواخته شد. «ابر مي‌بارد» با شعري از اميرخسرو دهلوي، «نوروز ۹۴» با شعر محمدتقي ساكت، «تو را من چشم در راهم» با شعري از نيما يوشيج و «نوروز ۷۵» با شعر فريدون مشيري از جمله قطعاتي بودند كه در بخش اول اين كنسرت اجرا شدند.
در ادامه اين كنسرت سالار عقيلي قطعه «اي‌ وطن» را كه از آثار زنده‌ياد وزيري است اجرا كرد. بعد از يك تنفس 15 دقيقه‌اي اين اركستر قطعه «راز مهتاب» را اجرا كردند كه در اين بخش، ژاله صادقيان به عنوان گوينده در كنار اعضاي اركستر قرار گرفت و اين قطعه بي‌كلام براي سه‌تار و اركستر اجرا شد.  اجراي قطعه‌ «نگاه» با شعري از فريدون مشيري يكي ديگر از برنامه‌هاي در نظر گرفته شده براي اين كنسرت بود كه ساكت در مورد آن توضيح داد: «زنده‌ياد فريدون مشيري وقتي در يك سال آخر زندگي به‌سر مي‌برد و با بيماري مهلك سرطان دست‌وپنجه نرم مي‌كرد، اين قطعه را در منزلش سرود و در نهايت هم فقط سه بيت آن را روايت كرد.» «كوچه» از ديگر قطعات مشهور فريدون مشيري هم توسط اين اركستر اجرا شد و كيوان ساكت درباره اين قطعه هم توضيحاتي را ارايه داد: «خيلي از شما اين قطعه را مي‌شناسيد و به‌خاطر داريد. اين شعر در دل عشاق قرار دارد. «كوچه» اثري است كه باعث آشنايي من و فريدون مشيري شد و پس از آن من ضمن آشنايي بيشتر با او تصميم گرفتم تا روي اشعارش كار كنم و از نظراتش هم براي بهتر شدن آثارم كمك بخواهم. يادم است كه وقتي در آخرين جلسه، در خدمت زنده‌ياد مشيري بودم به من گفت كه قلم و كاغذ برايش بياورم و وقتي اين كار را كردم، او برايم نوشت؛ «كميته محترم شعر و سرود، فلاني مجاز است كه آثار من از چاپ اول تا هجدهم را كار كند» و من از اين بابت بسيار خوشحال شدم. امشب هم به ياد مشيري «كوچه» را براي شما اجرا مي‌كنم و پس از آن هم يك ترانه ملي عاشقانه اجرا مي‌شود. كنسرت گروه وزيري يكي از اجراهاي پرمخاطب جشنواره موسيقي تا به اينجاي كار بود و در پايان آن هم بنا به درخواست مخاطبان، سالار عقيلي قطعه «اي ايران» را به عنوان حسن‌ختام اين كنسرت اجرا كرد. روز گذشته و در چهارمين روز جشنواره موسيقي فجر هم اركستر موسيقي ملي ايران به رهبري لوريس چكناواريان در ساعت 18:15 و اركستر سمفونيك تهران به رهبري اميل تاباكوف در ساعت 21 در تالار وحدت روي صحنه رفتند.
9 اجراي ديگر از جمله اجراي گروه‌ «پالت» در سالن همايش‌هاي برج ميلاد، گروه‌نوازي كمانچه به سرپرستي نويد دهقان در تالار رودكي، گروه بابك صفرنژاد، گروه آرين كشيشي و گروه كامنت در همين شب و در فرهنگسراي ارسباران روي صحنه رفتند. در چهارمين شب جشنواره موسيقي فجر، بخش پاپ اين جشنواره نيز آغاز شد و محمد عليزاده در دو سانس 15: 18 و 21 در سالن ميلاد نمايشگاه بين‌المللي روي صحنه رفت.
سي‌ويكمين جشنواره موسيقي فجر از شامگاه چهارشنبه 21 بهمن‌ماه با اجراي اركستر سمفونيك تهران به رهبري علي رهبري و با پخش پيام تصويري حسين عليزاده به بهانه اجراي «نينوا» در اين كنسرت به طور رسمي كار خود را آغاز كرد. در كنسرت اركستر سمفونيك قطعه «نينوا»ي حسين عليزاده با حضور دو سوليست، سيامك‌ جهانگيري (ني اول) و حسين خوش‌چهره (ني دوم) اجرا شد. ديگر اجراهاي دو روز اول جشنواره موسيقي به اجراهاي ويژه بانوان اختصاص داشت و در آنها هنگامه اخوان با گروه بهار، نجمه تجدد، پري زنگنه با گروه مهرنوا و آرزو عليوا از آذربايجان روي صحنه رفتند. امروز و در پنجمين روز از جشنواره موسيقي نيز كنسرت «سير» مسعود شعاري و كريستف رضاعي در ساعت 18:15 و رسيتال پيانوي رافائل ميناسكانيان در ساعت 21 در تالار وحدت برگزار مي‌شود. كنسرت شجاعت‌خان از هندوستان در ساعت 21 در برج ميلاد، اركستر فيلارمونيك كردستان با رهبري مهدي احمدي و گروه‌هاي دگرديس، تندر، بمراني و شهريار مسرور در فرهنگسراي ارسباران نيز از ديگر برنامه‌هاي جشنواره موسيقي در اين روز هستند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون