• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3466 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۶ بهمن

خبر كوتاه

ايران خارج از محدوده فعاليت بانكي امريكا مي‌ماند
خبرگزاري رويترز به نقل از مقام‌هاي سياسي و بانكي نوشت: با وجود لغو برخي تحريم‌هاي امريكا پس از توافق هسته‌اي، اما تحريم‌هاي مربوط به «تروريسم» و «حقوق بشر»، ايران را همچنان خارج از محدوده فعاليت بانك‌هاي امريكا نگه مي‌دارد و حتي بر فعاليت بانك‌هاي خارجي نيز تاثير دارد. به گزارش فارس، به نظر مي‌رسد هر كدام از تحريم‌هاي امريكا كه لغو شده است يا به نحوي بازگشته يا به شكلي لغو كلي تحريم‌ها را براي شركت‌هاي غيرامريكايي نيز مشكل مي‌سازد. پيش از اين نيز جان اسميت مدير دفتر كنترل دارايي‌هاي خارجي وزارت خزانه‌داري امريكا به كميته روابط خارجي مجلس نمايندگان اين كشور گفته بود: «از بيش از 400 شخص و نهادي كه از فهرست تحريم‌ها در روز اجراي توافق هسته‌اي خارج شدند، حدود 200 مورد در فهرست جديد اداره كنترل دارايي‌ها قرار داده شدند... اين امر نشان‌دهنده اين است كه اين افراد همچنان از نظر قوانين امريكا تحت تحريم هستند. »در زمينه لغو تحريم‌هاي كشتيراني نيز با توجه به مشاركت كلوپ امريكا در كلوپ جهاني «پي‌اند‌اي» نگراني‌هايي براي شركت‌هاي ارايه‌كننده پوشش بيمه وجود دارد. به نوشته رويترز، دولت اوباما در نيمه ژانويه برخي از محدوديت‌هاي تجارت با ايران، از جمله تحريم‌هاي ثانويه كه شركت‌هاي خارج از امريكا را به علت تجارت با ايران با خطر تحريم‌ مواجه مي‌كرد و همچنين برخي از محدوديت‌ها براي امريكايي‌ها را كاهش داد. با اين حال، اكثر تحريم‌هاي اوليه كه تهران را به حمايت از تروريسم متهم مي‌كند همچنان پابرجاست و تجار امريكايي را از ورود به بازار ايران منع مي‌كند. اين امر بدان معناست كه بانك‌هاي امريكايي دسترسي اندكي به اين كشور در مقايسه با رقباي خود خواهند داشت. جان اسميث مدير اداره كنترل دارايي‌هاي خارجي وزارت خزانه‌داري امريكا در جريان نشستي در كنگره اين كشور گفت: «به طور كلي تحريم‌هاي اوليه امريكا عليه ايران هنوز پابرجاست. »تحريم‌هايي كه اسميث از آنها سخن گفته به طور عمده مربوط به اتهام‌هاي امريكا در مورد «تروريسم» و نيز «نقض حقوق بشر» است. يك مقام رسمي در نيويورك كه نخواست نامش فاش شود به رويترز گفت: لغو تحريم‌ها به دنبال توافق هسته‌اي، «هيچ تاثيري بر ما نمي‌گذارد». به گفته اين مقام بانكي «به جز برخي فعاليت‌هاي بسيار محدود، ما همچنان از داد و ستد با ايران منع شده‌ايم. »چندين بانك بزرگ امريكا نظير بانك امريكا، جي‌پي مورگان، گادمن ساكز و مورگان استنلي از اظهارنظر در اين باره خودداري كردند اما بسياري همچنان علاقه‌مند به استفاده از فرصت‌هاي موجود در ايران هستند از اين‌رو تيمي از حقوقدانان و ديگر كارشناسان در حال يافتن راه‌حل‌هاي قانوني براي ممكن ساختن استفاده از فرصت‌هاي موجود براي بانك‌هاي امريكايي هستند.

تصميمي براي تعيين سفير در رابطه ايران –   انگليس گرفته نشد
كاردار كشورمان در لندن با بيان اينكه در حال حاضر تصميم جدي براي ارتقاي روابط با انگليس در سطح سفير گرفته نشده است، اعلام كرد: براي حضور در اتاق بازرگاني ايران و انگليس، بيش از 30 شركت تقاضاي عضويت داده‌اند كه نشانه‌اي از جلب‌توجه شركت‌هاي انگليسي جهت تجارت با ايران است. محمدحسن حبيب‌الله‌زاده در گفت‌وگو با ايسنا در رابطه با تمايل شركت‌ها و موسسات ايراني و انگليسي براي همكاري با يكديگر افزود: شركت‌هاي زيادي علاقه‌مندي خود را براي همكاري ابراز كرده‌اند. موسسات و شركت‌هايي كه در حوزه خدمات مالي، نفت و گاز، زيرساخت، راه‌آهن و فرودگاه فعال هستند براي همكاري از خود اشتياق نشان مي‌دهند. اتاق بازرگاني ايران و انگليس هم كه طي چند سال به‌دليل تحريم و رويكرد انقباضي دولت انگليس براي تجارت با ايران در شرايط سكون و رخوت به سر مي‌برد، اخيرا با حجم تقاضاي زيادي از درخواست عضويت شركت‌هاي انگليسي روبه‌رو شده است و بيش از 30 شركت تقاضاي عضويت داده‌اند كه نشانه‌اي از جلب‌توجه شركت‌هاي انگليسي جهت تجارت با ايران است. بخشي از گفت‌وگوي حبيب‌الله‌زاده با ايسنا به موضوع تسهيل رواديد بين ايران و انگليس و تلاش‌هاي صورت گرفته در بخش گردشگري اختصاص داشت كه او در اين ارتباط توضيح داد: در تابستان گذشته و پس از اصلاح توصيه مسافرتي وزارت امورخارجه انگليس در خصوص انجام سفرهاي توريستي به ايران، حجم درخواست براي انجام سفرهاي گردشگري به كشورمان افزايش يافته است. در اين ميان به دليل عدم صدور رواديد براي اتباع انگليسي در لندن، مشكلاتي براي گردشگران انگليسي وجود داشته است و هر چند كه صدور ويزاي آنها از طريق سفارتخانه‌هاي جمهوري اسلامي ايران در كشورهاي اطراف صورت مي‌پذيرد اما كماكان توام با دشواري‌هايي است. حبيب‌الله‌زاده همچنين با بيان اينكه در حال حاضر تصميم جدي براي ارتقاي روابط با انگليس در سطح سفير گرفته نشده است، گفت: مجلس شوراي اسلامي در سال 1390 طرحي را به تصويب رساند كه سطح روابط دو كشور و نيز وضعيت آتي آن را مشخص كرده و ما نيز متعهد به اجراي آن هستيم. بر اين اساس هرگونه تصميم پيرامون سطح روابط تابع قانون مصوب مجلس و تصميمات ملي خواهد بود و فعلا تصميم جديدي در اين خصوص اتخاذ نشده است. وي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو در خصوص دارايي‌هاي مسدودشده ايران در انگليس و نحوه بازگرداندن آنها به كشورمان نيز گفت: عمده دارايي‌هايي كه ناشي از تحريم بوده مربوط به بدهي نفتي شركت انگليسي- هلندي شل به وزارت نفت است كه به دليل مسدود شدن حساب، امكان پرداخت آن وجود نداشته است. اخيرا مذاكراتي بين وزارت نفت كشورمان و شركت شل در خصوص بازپرداخت اين بدهي صورت پذيرفته است و اميدواريم به زودي بدهي مذكور پرداخت شود.

آمانو: پايبندي ايران به برجام مهم‌ترين مساله است
مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت كه پايبندي ايران و گروه 1+5 به برجام موضوعي مهم‌تر از مكان ذخيره اورانيوم غني‌ شده ايران است. به گزارش ايسنا، يوكيا آمانو، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، روز شنبه در واكنش به خبرساز شدن موضوع انتقال اورانيوم غني‌شده از ايران تاكيد كرد كه موضوع مهم‌تر از مكان ذخيره اورانيوم غني‌شده ايران، پايبندي تهران و گروه 1+5 به تعهدات خود بر مبناي توافق جامع هسته‌اي است. وي كه براي شركت در كنفرانس امنيتي مونيخ به آلمان سفر كرده، گفت كه اورانيوم غني‌شده ايران به روسيه فرستاده شده است. بر اساس اين گزارش، در روزهاي اخير موضوع خارج كردن اورانيوم غني‌شده ايران كه يكي از تعهدات اين كشور در توافق هسته‌اي بود، در امريكا خبرساز شده است. استيون مول، هماهنگ‌كننده اجراي برجام در امريكا، در نشست كميته روابط خارجي مجلس نمايندگان، در پاسخ به پرسش‌هاي اعضاي اين كميته گفت كه از محل دقيق چندين تن اورانيوم با غناي پايين ايران كه در راستاي اجراي توافق وين از ايران خارج شده است، اطلاع ندارد. مول در ادامه گفت كه حفاظت از اين ذخيره اورانيوم مساله‌اي مربوط به روسيه است. اظهارات اين مقام ارشد امريكايي درخصوص اطلاع نداشتن از محل ذخيره اورانيوم غني شده ايران در روسيه، موجب نارضايتي برخي قانونگذاران مخالف توافق هسته‌اي شده است. كريس اسميت، نماينده جمهوري‌خواه ايالت نيوجرسي، در اين باره گفت: اين موضوعي ناراحت‌كننده و غيرقابل باور است كه به روسيه براي انبار كردن چنين مواد حساسي اعتماد شده است. او اما در پاسخ به پرسشي درباره اينكه آيا آژانس بر اين مواد نظارت دارد يا خير؟ گفت كه قوانين آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اجازه نمي‌دهد جزييات اقدامات نظارتي فاش شود، ازاين‌رو نمي‌تواند در اين باره اظهارنظر كند. جان كري، وزير امور خارجه امريكا، پيش از اين با استقبال از انتقال بخشي از ذخيره اورانيوم غني‌شده ايران به روسيه، از اين اقدام به عنوان يكي از مهم‌ترين گام‌ها در راستاي اجراي برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) ياد كرده بود.

جزييات حمايت ايران از فلسطين به زودي اعلام مي‌شود
«اسامه حمدان» مسوول روابط خارجي حماس ضمن تاكيد بر پابرجا بودن روابط اين جنبش با تهران اعلام كرد جزييات مربوط به حمايت ايران از فلسطين به زودي تشريح خواهد شد. حمدان در اظهاراتي تلويزيوني گفت: روابط با تهران تحت تاثير آنچه (برخي) مي‌گويند قرار ندارد و ايجاد رابطه با ايران، قطع روابط با طرف ديگري را تحميل نمي‌كند و تهران به خوبي از اين امر آگاه است. حمايت ايران از انتفاضه قدس در واقعيت پيداست و اين موضوع در سلسله حمايت‌هاي ايراني از مساله فلسطين در تمامي اشكال آن است؛ موضع ايران در حمايت از مقاومت فلسطين آشكار است. حمدان به انتفاضه قدس نيز پرداخت و گفت: دشمن اسراييلي در مواجهه با عمليات‌‌هاي استشهادي زيرگيري با خودرو و چاقوزني دچار دستپاچگي شده است. هماهنگي با مقاومت لبنان وجود دارد، همه آن را مي‌دانند؛ مقاومت يكي است اگر چه جبهه‌ها و دشمن چندتا باشد. تونل‌ها همچنان چون معمايي براي رژيم صهيونيستي است و اين رژيم قادر به مقابله با تونل‌ها نيست اگر چه ادعايي خلاف اين را داشته باشد. اين عضو حماس تاكيد كرد انتفاضه ايستگاهي اساسي در نبرد با رژيم صهيونيستي و عنوان «وحدت فلسطيني» است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون