• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3473 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۴ اسفند

گزارش «اعتماد» از آخرين وضعيت انتخابات فدراسيون فوتبال

داستان تصميم كفاشيان

گروه ورزش| علي كفاشيان منتظر است تا ببيند چه كسي در انتخابات فيفا برنده خواهد شد. بدون ترديد پيروزي اينفانتينو يا شيخ سلمان به نفع اين مدير است و او را ترغيب مي‌كند كه در انتخابات فدراسيون ثبت نام كند چرا كه ارتباط بسيار نزديكي با هر دو نفر دارد. رييس فعلي فوتبال ايران منتظر است تا انتخابات فيفا در روز جمعه پيش‌رو برگزار شود ؛ اگر يكي از اين دو كانديدايي كه با او ارتباط دارند، برنده شوند و برنامه خود را براي انتخابات فدراسيون فوتبال اجرايي كنند. اما اين تمام اتفاقات مربوط به ارتباط انتخابات فدراسيون فوتبال و علي كفاشيان نيست.
       
كفاشيان مي‌خواهد بماند. به همين علت با هيچ اتفاق و واقعيت ديگري جز اين كنار نخواهد آمد. او نخستين باربه صورت رسمي اوايل آذرماه بود كه اعلام كرد براي انتخابات فدراسيون فوتبال ثبت نام خواهد كرد. البته قبل از آن تلاش‌هاي بسيار زيادي داشت تا بتواند با مقامات عاليرتبه دولت جلساتي را برگزار كند. به هر حال هدف اين بود با ارايه برنامه‌ها و وعده‌هاي مختلف حمايت سياسيون براي ادامه حضور در فوتبال براي چهار سال ديگر جلب شود. هرچند در ‌‌نهايت تلاش براي ملاقات با حسن روحاني نتيجه دلخواه را به دنبال نداشت و رييس‌جمهور، كفاشيان را به حضور نپذيرفت؛ اما اين اتفاق باعث نشد كه نفر اول فوتبال ايران از تلاش براي مذاكره با دولتي‌ها خسته شود. از طرفي ديگر مدت‌هاست كه در خبر‌ها مي‌خوانيم كفاشيان به دليل بازنشسته بودن براي حضور در انتخابات پيش روي فدراسيون فوتبال هيچ شانسي نخواهد داشت. آن هم به يك دليل ساده؛ دولت و وزارت ورزش و جوانان روي اجراي درست قانون تاكيد ويژه دارند. درست است كفاشيان و ساير مديران فدراسيون بار‌ها و بار‌ها در مصاحبه‌هاي مختلف اعلام كرده‌اند فدراسيون فوتبال اساسنامه‌اي جدا دارد و نهادي غيردولتي به حساب مي‌آيد و ممانعتي براي حضور فرد بازنشسته در فدراسيون فوتبال وجود ندارد. رييس فدراسيون حتي وقتي باز هم در خبر‌ها اعلام شد تنها شانس او براي شركت در انتخابات اخذ مجوز از هيات دولت است، اين خبر را تكذيب و تاكيد كرد كه مثل چهار سال پيش براي حضور در انتخابات فدراسيون هيچ نيازي به مجوز هيات دولت هم ندارد. با اين وجود حرف و حديث درباره اين مدير هنوز زياد است.
       
رييس فعلي فوتبال ايران همان طور كه اشاره شد قبلا خبر از حضور قطعي در انتخابات فدراسيون و پيروزي‌اش مي‌داد. اما بعدها با داستان‌هاي مربوط به حضور ماموران نهادهاي امنيتي در دفترش و ضبط برخي اسناد و مدارك و دلارهاي موجود و سپس قرائت پرونده فساد فوتبال ايران در مجلس شوراي اسلامي، تا حدود بسيار زيادي نفر اول فدراسيون در موضع ضعف قرار گرفت. تا جايي كه شنيده شد اگر او براي انتخابات ثبت نام كند احراز صلاحيت نخواهد شد. فشارها تا قدري افزايش پيدا كرد كه كفاشيان همين هفته گذشته در مصاحبه‌اي به جو منفي عليه خودش واكنش نشان داد و تاكيد كرد كه ديگر تحمل ندارد هم به او تهمت زده شود و تحت شديد‌ترين فشارها باشد.
        
با اين حال تا ديروز هيچ كسي به صورت رسمي نمي‌دانست كه علي كفاشيان بالاخره در انتخابات فدراسيون فوتبال حضور خواهد داشت يا خير. او اما در مصاحبه با ايسنا تا حدودي اتخاذ تصميم نهايي را به هفته آينده موكول كرد. آن هم پس از برگزاري انتخابات فدراسيون جهاني فوتبال. كفاشيان درباره اينكه بالاخره تصميم نهايي‌اش براي حضور در انتخابات چيست، گفت: «اين‌بار بايد بگويم كه هنوز تصميم قطعي براي حضور در انتخابات فدراسيون فوتبال نگرفته‌ام. منتظر خواهم ماند و پس از انتخابات فيفا كه چند روز ديگر برگزار خواهد شد تصميم‌گيري خواهم كرد. قبلا گفته بودم كه اگر بتوانم شرايط را فراهم مي‌كنم كه فوتبال ايران فضاي جديدي را تجربه كند و اگر كسي مي‌تواند در اين فضا به فوتبال كمك كند، بيايد و امور كار را در اختيار گيرد. در حال حاضر در ارتباط با تصميم خود براي حضور در انتخابات فدراسيون فوتبال تصميم قطعي نگرفته‌ام و بايد ببينم كه شرايط تا زمان ثبت نام به چه صورت پيش خواهد رفت.» رييس فدراسيون البته باز هم درباره فشارهايي كه روي خودش وجود دارد، صحبت كرده و گفته است: «به هر حال مسائلي هست كه وجود دارد. شايد 8 سال حضور من به مذاق بعضي‌ها خوش نيامده است. شايد اگر فضا در اختيار عده‌ ديگري قرار گيرد بتوانند كار را پيش ببرند. من مشكلي با شخص يا نهاد خاصي ندارم و هرجا كه احساس كنم مي‌توانم موثر باشم كار خود را دنبال خواهم كرد. صحبت‌هاي زيادي طي مدت اخير مبني بر اعمال فشارها انجام شده اما ترجيح مي‌دهم راجع به اين مساله در حال حاضر صحبت نكنم.»
       
روزهاي اخير اخبار زيادي درباره ارسال برخي گزارش‌ها با مقامات كنفدراسيون فوتبال آسيا درباره دخالت دولت در امور فدراسيون براي ايجاد تغييرات و احتمال تعليق فوتبال ايران منتشر شده است. خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي خبري حتي مدعي شدند كه يك مدير در سفر اخيرش به مالزي در ديدار با مقامات ارشد AFC زمينه‌سازي لازم را انجام داده تا با پروژه فيفاهراسي و تعليق، جلوي دخالت وزارت ورزش و دولت در امور فدراسيون را بگيرد. حدود دو ماه قبل هم خبرگزاري تسنيم در گزارشي اختصاصي خبر حضور مخفيانه نماينده شوراي المپيك آسيا و كنفدراسيون فوتبال آسيا در تهران براي بررسي شرايط دخالت در امور فدراسيون را منتشر كرد كه در هر دو مقطع اين خبرها از سوي روابط عمومي فدراسيون فوتبال تكذيب شد. اما درباره اينكه چرا هربار كه خبرها درباره تغييرات احتمالي در فدراسيون فوتبال زياد مي‌شود، بلافاصله خبري مربوط به احتمال خطر تعليق و حساس شدن فيفا و AFC نسبت به اتفاقات فوتبال ايران در رسانه‌ها منتشر مي‌شود. با اين وجود علي كفاشيان درباره انتشار خبر ملاقات يك مدير فوتبالي با مقامات كنفدراسيون فوتبال آسيا براي تعليق فوتبال ايران هم واكنش نشان داده و تاكيد كرده است: « به هيچ‌وجه چنين چيزي صحت ندارد. فوتبال ايران در حال حاضر هيچ مشكلي ندارد كه بخواهند آن را تعليق كنند. به هيچ عنوان اين مساله صحت ندارد. صد در صد اين موضوع را تكذيب مي‌كنم. مگر به اين راحتي‌هاست كه بتوانند فوتبال ايران را تعليق كنند. ما در حال حاضر هيچ مشكلي نداريم و كار خود را دنبال مي‌كنيم. چنين صحبت‌هايي كذب است و نبايد به اين راحتي‌ها در ارتباط با آن اظهارنظر كرد. يكي بيايد و به من بگويد به چه علت مي‌خواهند فوتبال ايران را تعليق كنند؟ نمي‌دانم اين صحبت‌ها به چه طريق و به چه دليل مطرح مي‌شود؟»
       
طبق اساسنامه فدراسيون فوتبال مدت زمان ماموريت رييس و اعضاي هيات رييسه چهار سال است. به همين دليل پانزدهم اسفند ماه طبق قانون، دوران حضور كفاشيان و تمام اعضاي هيات رييسه در فدراسيون به پايان خود خواهد رسيد. اين ماجرا در يك ماه گذشته حرف و حديث‌هاي بسيار زيادي در محافل ورزشي به راه انداخته و علنا مديران وزارت ورزش و فدراسيون را در مقابل هم قرار داده است. وقتي نصرالله سجادي در مصاحبه‌اي اعلام كرد بعد از تاريخ ۱۵ اسفند بايد براي فدراسيون سرپرست انتخاب شود، فدراسيوني‌ها در مصاحبه‌هاي مختلف اين حرف را نقض كردند و گفتند كه به كارشان ادامه خواهند داد. با اين حال هر چه كه به زمان شروع ثبت نام از نامزدهاي انتخاباتي نزديك‌تر مي‌شويم، حرف و حديث‌ها هم بيشتر مي‌شود. به ويژه امروز كه رسما مشخص شده كه اساسنامه تدوين شده در زمان فعاليت كميته انتقالي و اساسنامه اصلاح‌شده كنوني فدراسيون فوتبال هيچ كدام مصوبه و تاييده هيات وزيران را ندارند و علي كفاشيان هم در چند جلسه اين موضوع را با مديران مختلف در ميان گذاشته است. همين مساله باعث شده شايعاتي منتشر شود مبني بر اينكه انتخابات فدراسيون فوتبال به خاطر اينكه اساسنامه كنوني وجاهت قانوني ندارد، بر اساس قوانين اساسنامه قديمي منتشر شود. از طرفي وزارت ورزش هم در اين زمينه سكوت اختيار كرده و به نظر مي‌رسد كه با نزديك شدن به تاريخ پانزدهم اسفندماه، برنامه‌هاي ويژه‌اي براي مديريت فدراسيون داشته باشد، چراكه تاكيد مقامات اين وزارتخانه اين است كه بايد براي فدراسيون سرپرست تعيين شود. مديران وزارت ورزش تلويحا اعلام كرده‌اند كه هر چه قانون بگويد را اجرا خواهند كرد. اما اين صحبت حساب شده‌ آنها هم بر اساس اتفاقي است كه بر سر اساسنامه فدراسيون در هشت سال گذشته افتاده و هيچ تاييديه‌اي از طرف هيات دولت برخلاف آنچه در تمام اين‌ سال‌ها گفته مي‌شد ندارد. به نظر مي‌رسد در روزهاي آينده فوتبال ايران آبستن حوادث عجيبي خواهد بود. همه‌چيز تحت تاثير اصرار كفاشيان به ماندن و مخالفت وزارت ورزش با اين مساله خواهد بود. به ويژه حالا كه فدراسيون اعلام كرده كه احراز صلاحيت نامزدهاي انتخاباتي هم هيچ احتياجي به همكاري با مراجع ذي صلاح ندارد و كميته سه نفره طبق اساسنامه بررسي‌ها را انجام خواهد داد. مديركل حراست وزارت ورزش هم البته تاكيد دارد وظيفه بررسي صلاحيت‌ها برعهده دستگاه‌هاي نظارتي، اطلاعاتي و امنيتي خواهد بود. جالب اينجاست كه اين ابهام هم هنوز به صورت درست حل نشده است و بايد ديد در نهايت حرف كدام طرف درست از آب درخواهد آمد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون