• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3482 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۵ اسفند

تركيه؛ انفجار پشت انفجار

دو حادثه ترور در جنوب شرقي و شمال غربي تركيه جان چهار تن را گرفت

تركيه به ميداني مين‌گذاري شده از سوي تروريست‌ها تبديل شده است؛ انفجار پشت انفجار. دو روز گذشته از آن روزهاي پر حادثه تركيه بود. روز پنج شنبه دو زن مسلح با حمله به يك پاسگاه پليس در محله بايرام‌پاشاي استانبول، يك عمليات ترور در پايتخت توريستي و اروپايي تركيه رقم زدند و روز جمعه نيز حمله راكتي به ماموران پليس تركيه در جنوب شرقي اين كشور حادثه دوم را شكل داد. هنوز هيچ گروهي مسووليت اين عمليات تروريستي را به عهده نگرفته اما برخي مقامات تركيه از حزب كارگران كردستان تركيه (پ‌ك‌ك) به عنوان مسوول اين انفجار نام برده‌اند. اين در حالي است كه تركيه در ماه‌هاي اخير شاهد حملات و سوءقصدهاي متعددي بوده و به ويژه نيروهاي پليس و امنيتي در استانبول و آنكارا در حالت آماده‌باش
به سر مي‌برد.
زنان انتحاري در بايرام‌پاشاي
اين چندمين عمليات در سال‌هاي اخير است كه توسط زنان انتحاري انجام مي‌شود و محله بايرام‌پاشاي استانبول هم به نوبه خود از محله‌هاي اصلي در اهداف تروريستي است. روز پنج شنبه نيز يكي از حوادث با تلاقي اين دو ويژگي رخ داد. دو زن مسلح به يك پاسگاه پليس در استانبول حمله كردند، يك اتوبوس را به رگبار بسته و نارنجك‌هاي همراه خود را منفجر ساختند. منابع تركيه گزارش داده‌اند كه ماموران پليس اين دو زن را تعقيب كرده و به ضرب گلوله از پاي درآوردند. بر اساس اين گزارش‌ها كسي در جريان اين حمله زخمي نشده و تنها دو عامل اين حمله پس از تعقيب پليس به ضرب گلوله ماموران از پاي درآمده‌اند.
خبرگزاري دوغان ويديويي را منتشر ساخته كه در آن نشان داده مي‌شود چگونه يكي از زنان مسلح يك اتوبوس را به گلوله مي‌بندد و زن ديگر دست به پرتاب نارنجك مي‌زند. اما تلاش اين دو زن مسلح براي گريز و مخفي شدن در يك ساختمان در نهايت ناكام ماند و اين دو، به ضرب گلوله ماموران كشته شدند.
تاكنون هيچ گروهي مسووليت اين حمله را برعهده نگرفته، اما اين حملات به سبك يك گروه چپ افراطي به نام جبهه آزادي خلق انقلابي (DHKP-C) انجام شده است. در گذشته نيز حملاتي مشابه توسط زنان انتحاري به پاسگاه‌هاي پليس در استانبول از سوي اين گروه صورت گرفته بود.
حمله راكتي به نيروهاي امنيتي
نيروهاي پليس تركيه در ماه‌هاي اخير از اهداف اصلي عمليات ترور، به ويژه در مناطق جنوب و شرق اين كشور هستند. روز جمعه نيز انفجار يك خودروي بمب‌گذاري‌شده در شهر نصيبين تركيه جان دو مامور پليس را گرفته و شماري از آنها را مجروح ساخت. به گزارش رويترز ۳۵ نفر هم دراين حملات زخمي شده‌اند كه به گفته بعضي رسانه‌هاي تركيه غير نظامي بوده‌اند. هنوز هيچ گروهي مسووليت اين حمله تروريستي را به عهده نگرفته است. اما اين شهر كردنشين در استان ماردين در جنوب شرق تركيه و در مجاورت شهر قامشلي در شمال شرق سوريه واقع شده و از جولاي 2015 يكي از مراكز اصلي درگيري‌ها ميان نيروهاي امنيتي تركيه و حزب كارگران كردستان (پ‌‌ك‌ك) است و پيش از اين هم هدف حملات مشابه قرار گرفته است. بر اين اساس مقامات آنكارا شبه‌نظاميان پ‌ك‌ك را مسوول اين حملات خوانده‌اند. اين حمله در حالي صورت مي‌گيرد كه حملات هوايي ارتش تركيه به مواضع پ‌ك‌ك و درگيري نيروهاي امنيتي و مخالفان در مناطق كردنشين در جنوب شرق تركيه در ماه‌هاي اخير صدها كشته به جا گذاشته است.
گفتني است ماه گذشته ميلادي نيز ۲۹ نفر در حمله‌اي انتحاري در شهر آنكارا، پايتخت تركيه كشته شدند و دولت تركيه اعلام كرد كه اين بمبگذاري كار يكي از اعضاي يگان‌هاي مدافع خلق از نيروهاي كرد سوريه بوده كه با كمك پ‌ك‌ك انجام شده است.
نخست‌وزير تركيه در مناطق كردنشين
احمد داود اوغلو، نخست‌وزير تركيه روز گذشته قبل از سفر به تهران، به شهرستان سيلوپي استان شيرناك سفر كرد و به همراه برخي وزراي كابينه‌اش در نماز جمعه اين شهرستان حضور يافت. شهرستان سيلوپي يكي از مناطق تحت حصر نظامي و محل درگيري ميان نيروهاي ارتش با اعضاي پ.ك.ك است. به نظر مي‌رسد اين سفر با هدف نظارت بر عمليات امنيتي تركيه در منطقه و همبستگي با مردم منطقه صورت گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون