• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3482 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۵ اسفند

جشن دوستي ايراني‌ها با طبيعت زيبا

پوستر بهزاد شيشه‌گران براي روز درختكاري

  علي مطلب‌زاده/ «هر ايراني يك درخت» از جمله شعارهاي روزهاي پاياني سال براي ايراني‌هاست و در فصل درختكاري سنت خوب كاشت درخت با احترام برگزار مي‌شود. به گفته مسوولان، درحال حاضر سرانه فضاي سبز تهران به ۱۶ مترمربع براي هر نفر در بخش درون شهري رسيده است اين در حالي است كه در بخش برون شهري يا كمربند سبز شهر تهران به ۳۸ هزار و ۷۰۰ هكتار رسيده‌ايم كه در حال حاضر سرانه فضاي سبز برون شهري به ۲۴ متر براي هر شهروند رسيده كه تا پايان برنامه پنج‌ساله دوم شهرداري تهران، طرح ۵۰ هزار هكتاري تكميل خواهد شد. با توجه به اهميت اين موضوع در طول اين سال‌ها، روز پانزدهم اسفند (ششم مارس) يا روز درختكاري و برگزاري برنامه‌هاي مرتبط با اين روز بهانه‌اي شده تا چهره كلانشهر آلوده تهران براي چندروزي هم كه شده كمي متفاوت شود. در كنار انتشار فراخوان‌هاي مختلفي براي كاشت درخت در اين روز، هستند چهره‌هاي فرهنگي و هنري‌اي كه به‌صورت‌هاي مختلف نسبت به اين موضوع واكنش نشان داده و ديگر شهروندان تهراني را هم براي اين كار دعوت مي‌كنند. كانون تصويرگران اميد نگارخانه آبي كارگاه تصويرسازي «درخت را روي كاغذ مي‌نشانم»را به بهانه اين روز برگزار مي‌كند؛ كارگاهي كه قرار است امروز از ساعت 9 تا 14 برگزار شود. در اين برنامه 30 تن از تصويرگران با حضور در ايستگاه مترو شهدا به خلق آثاري با موضوع حفظ محيط زيست و از بين رفتن جنگل‌ها مي‌پردازند. هنرمندان عرصه سينما هم مانند سال گذشته با كاشت درخت در اين رويداد شركت مي‌كنند. هنرمندان سينماي ايران، در مراسم ويژه به صورت نمادين و براي ترويج سنت درختكاري، چند اصله نهال را غرس مي‌كنند. اين مراسم با حضور اهالي سينما، ساعت 15 در ساختمان شماره ٢ خانه سينما (خيابان وصال) شروع مي‌شود. خانه هنرمندان ايران هم در اين روز ميزبان هنرمندان مختلف خواهد بود. بهزاد شيشه‌گران يكي ديگر از هنرمنداني است كه بخشي از فعاليت‌هايش را در طول اين سال‌ها به طراحي پوسترهايي مرتبط با اخبار و موضوعات اجتماعي اختصاص داده، در تازه‌ترين پوسترش با موضوع «روز درختكاري» به استقبال اين روز رفته است. بهزاد شيشه‌گران در يادداشتي كه به بهانه اين پوستر منتشر كرده مي‌نويسد: «15 اسفند، جشن دوستي ايراني‌ها با طبيعت زيبا و باطراوت است. پانزدهم اسفندماه، روز شاد و
به يادماندني است. هر كسي از كوچك و بزرگ، مي‌كوشد تا با كاشتن نهالي در دل خاك، نقشي در پاكيزگي هوا و سرسبزي مناظر عمومي داشته باشد و با اين كار، به پيشواز بهاري دل‌انگيز و باصفا برود. حفاظت از درختان و جنگل‌ها و جلوگيري از نابودي آنها نيازمند عزم همگاني است. متاسفانه عده‌اي افزون بر نابودي درختان پرشمار، اقدام به قطع گونه‌هاي كمياب درختي نيز مي‌كنند. درختان از پربارترين نعمت‌هاي طبيعت هستند. درختان از منابع طبيعي و جزو ثروت‌هاي ملي هر كشوري به شمار مي‌آيند. درنتيجه حفظ و نگهداري آنها وظيفه‌اي ملي و همگاني است.»
تشكيل كمپين «هر تهراني يك درخت» يكي از برنامه‌هايي بود كه هفته گذشته عيسي عليزاده، مديرعامل سازمان زيباسازي تهران از آن خبر داد. در اين كمپين از هنرمندان عرصه گرافيك و تصويرسازي، دعوت شد تا طرح‌هاي خودشان را درباره اين موضوع ارايه كنند كه حاصل آن طرح‌ها و تبليغاتي بود كه در روزهاي مياني اسفندماه در سطح شهر ديده شد و با اعلام برنامه‌هاي مختلف درختكاري از طرف ديگر نهادها در هفته پيش‌رو ادامه پيدا كرد. شيشه‌گران در بخش ديگري از يادداشتش درباره شركت در چنين برنامه‌هايي مي‌نويسد: «بنده به دعوت فرهنگسراي ارسباران در روز 18 اسفند، در پارك گفت‌وگو درختي خواهم كاشت با اين شعار كه «هر ايراني يك نهال هديه به فرداي ايران». خوشبختانه در رسانه‌هاي مختلف به موضوع اين روز پرداخته‌اند و من نيز پوستري به مناسبت 15 اسفند، روز درختكاري و پاسداشت طبيعت ايران طراحي كرده‌ام كه تقديم به همه دوستداران طبيعت مي‌كنم.»
اين نخستين‌بار نيست كه شيشه‌گران در واكنش به مسائل و اخبار زيست‌محيطي در ايران پوستري را طراحي مي‌كند. چندي پيش آلودگي هواي تهران و همزماني‌اش با روز ملي هواي پاك باعث شد تا اين هنرمند با انتشار پوستري با عنوان «تهران در اغما» نسبت به اين مساله واكنش نشان دهد. او كه سابقه طراحي پوسترهاي سياسي را در كارنامه كاري‌اش دارد از معدود هنرمندان حوزه هنرهاي تجسمي بود كه در واكنش به اتفاقات ديگري از جمله زلزله‌هاي رودبار، بم، آذربايجان شرقي و بوشهر و هم‌دردي با خانواده‌هاي قربانيان اين زلزله‌ها پوسترهايي را طراحي كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون