• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3493 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۵ فروردين

قاسم هاشمي‌نژاد درگذشت

قاسم هاشمي‌نژاد نويسنده، منتقد، پژوهشگر و روزنامه‌نگار ادبي درگذشت. زنده‌ياد هاشمي‌نژاد يكي از نويسندگان و منتقدان شناخته شده حوزه ادبيات ايران بود كه نگارش نقد ادبي را به صورت جدي پيش از انقلاب و در روزنامه آيندگان آغاز كرد. نقد‌هاي او به دليل نگاه فني به داستان و روايت، خيلي زود در محافل ادبي ايران گل كرد و نام او را به عنوان منتقدي جدي بر سر زبان‌ها انداخت.
او سال‌ها از بيماري سرطان رنج مي‌برد اما در نهايت به خاطر عفونت ريه درگذشت. «فيل در تاريكي» يكي از آثار داستاني هاشمي‌نژاد بود كه منتقدان از آن به عنوان مهم‌ترين رمان پليسي ايران نام مي‌برند. مجموعه‌اي از نقد‌هاي ادبي و هنري اين نويسنده و پژوهشگر هم با عنوان« بوته بر بوته» دو سال پيش روانه بازار كتاب ايران شد. اين نقد‌ها را جعفر مدرس صادقي، نويسنده و پژوهشگر ادبيات جمع‌آوري كرده بود و مقدمه‌اي هم بر اين مجموعه نوشته بود. نمايش منظوم اثر تي. اس. اليوت (تهران: نشر مركز)، بشنو، آدمك! از ويلهلم رايش (تهران: انتشارات كتاب ايران- چاپ دوم: انتشارات نيلوفر)، خوابگران از ريموند چندلر (تهران: انتشارات كتاب ايران) و من منم: كتابي درباره خودكاوي اثر راتان لعل، از آثار ترجمه‌اي هاشمي‌نژاد است. «عشق گوش عشق گوشوار»، «كتاب ايوب»، «گزارشي از كارنامه اردشير بابكان» و. . . از ديگر آثار او در حوزه نقد ادبي، روايت‌شناسي و بررسي ريشه‌هاي روايت در تاريخ ادبيات ايران است.
 مراسم تشييع زنده‌ياد هاشمي‌نژاد روز يكشنبه 15 فروردين از مقابل منزل او واقع در خيابان بهار به سمت بهشت زهرا (س) برگزار مي‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون