• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3493 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۵ فروردين

تري گيليام بالاخره دن كيشوت را مي‌سازد

  بهار سرلك / ‌تري گيليام، كارگردان امريكايي- بريتانيايي 17 سال پيش ساخت اقتباس سينمايي شاهكار سروانتس
«دن كيشوت» را بنا بر دلايلي كنار گذاشت اما حالا قصد دارد ساخت اين فيلم را از نو شروع كند.
فيلمبرداري اين فيلم با عنوان «مردي كه دن‌كيشوت را كشت» ماه سپتامبر با هزينه
‌ 16 ميليون يورويي شروع خواهد شد و جان هرت و جك اوكانل در اين فيلم به ايفاي نقش خواهند پرداخت. 17 سال پيش قرار بود ژان روشفو و جاني دپ در اين فيلم بازي كنند.
نسخه‌اي كه قرار بود رشفو و دپ در آن بازي كنند تركيبي از جهان ادبي ميگل سروانتس با داستان قرن بيست‌ويكمي هزلي بود و داستان از اين قرار بود كه مدير اجرايي تبليغاتي ناخواسته از دنياي امروز لندن به قرن هفدهم و شهر لامانشا سفر مي‌كند و در آنجا همراه ماجراجويي‌هاي دن‌كيشوت مي‌شود. اما در نسخه‌ 2016 اين فيلم، فيلمسازي به نام توبي در دنياي امروزي اسپانيا مشغول ساخت تبليغ است كه با شخصي كه شبيه به دانشجوي سابقش است، مواجه مي‌شود و بازگويي داستان معروف دن كيشوت از همين جا آغاز مي‌شود. گيليام در سال 2014 با اشاره به از سرگيري كار روي اين پروژه گفته بود: «داستان درباره اين است كه چگونه فيلم‌ها به مردم آسيب مي‌زنند.»
در واقع گيليام بين سال‌هاي 1998 تا 2014 سعي در كليد زدن هفت پروژه داشت. مرحله پيش‌توليد نخستين پروژه در سال 1998 آغاز شد كه فيلمنامه را گيليام و توني گريسوني نوشتند. داستان آنها با داستان سروانتس كاملا متفاوت بود. پس از اينكه عوامل گيليام بودجه ساخت فيلم را از كمپاني فيلمسازي غيرامريكايي تهيه كردند، فيلمبرداري فيلم در اسپانيا و سال 2000 و با بازي روشفو در نقش كيشوت و جاني دپ در نقش توبي گريسوني كليد خورد. تنها بعد از چند روز و تجربه دشوارترين مشكلات از جمله از بين رفتن تجهيزات روي صحنه توسط سيلاب، كناره‌گيري روشفو به خاطر بيماري و مشكلات مالي ديگر، توليد فيلم به تعويق افتاد. پس از مدتي كوتاه نيز پروژه فيلم متوقف شد و اين در حالي بود كه دپ و روشفو چند صحنه از فيلم را جلوي دوربين بازي كرده بودند. توليد اين فيلم سوژه ساخت مستندي به نام «گمشده در لا‌مانشا» (2002) شد كه ابتدا قرار بود مستند كوتاهي از ساخت فيلم باشد اما پس از شكست «مردي كه دن كيشوت را كشت» اين نسخه كوتاه، به فيلمي بلند تبديل شد.
از سال 2005 نيز گيليام بارها سعي در راه‌اندازي پروژه اين فيلم داشت. سال 2008 مقدمات كار را با روبرت دووال در نقش كيشوت آغاز كرد. در آن سال هنوز قرار بود دپ شخصيت گريسوني را ايفا كند اما به خاطر برنامه‌ كاري پيچيده‌اش مجبور به ترك اين پروژه و ايوان مك‌گرگور جايگزين او شد. سال 2010 گيليام اعلام كرد سرمايه اين فيلم تمام شده است.
در نهايت نوامبر 2014 دوباره فيلم در مرحله پيش‌توليد قرار گرفت و جان هرت در نقش كيشوت و جك اوكانل در نقش گريسوني روي پرده سينما ظاهر شدند. هرچند ابتدا گيليام اعلام كرده بود سپتامبر 2015 بازيگران فيلم جلوي دوربين خواهند رفت اما به خاطر تشخيص سرطان لوزالمعده هرت، فيلمبرداري به سال 2016 موكول شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون