• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3493 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۵ فروردين

عباس كيارستمي ديروز عمل جراحي سختي را پشت سر گذاشت

«خواب مصنوعي» آقاي سينما

اطلاعيه شماره 1 تيم معالج استاد عباس كيارستمي

پيرو اقدامات تشخيصي استاد تحت عمل جراحي قرار گرفتند و هم اكنون ايشان تحت مراقبت تيم فوق‌تخصصي مجرب قرار داشته و حال عمومي ايشان رو به بهبودي و تحت كنترل است.
بديهي است از اين پس وضعيت سلامتي ايشان طي اطلاعيه‌هاي بعدي به استحضار عموم خواهد رسيد.

  فرناز ميري / عباس كيارستمي، كارگردان نام آشناي سينماي ايران و جهان پس از عمل جراحي روز دوازدهم فروردين گويا حال و احوال خوشي ندارد.
در روزهايي كه خبر بستري شدن و تحت عمل جراحي قرار گرفتن اين كارگردان مطرح سينماي ايران انتشار مي‌يافت، اخبار مختلف و گاه نادرستي نيز مخابره شد. از همين رو به درخواست وزير بهداشت و تيم پزشكي بيمارستاني كه كيارستمي در آنجا بستري است، آخرين خبرهاي مرتبط با وضعيت جسماني، سلامتي و روند درماني كيارستمي از طريق يك كانال تلگرامي منتشر مي‌شود. آخرين گزارش منتشر شده در اين زمينه كه اطلاعات دقيق‌تر و جزئي‌تري درباره بيماري كيارستمي ارايه مي‌كند به شرح زير است:
«طبق آخرين گزارش تيم پزشكي عباس كيارستمي مشكوك به بيماري سرطان روده بزرگ است و تاكنون چهار عمل توسط تيم پزشكان به روي ايشان انجام شده است.
نخستين عمل، عمل جراحي درماني بوده است. دومين عمل به دليل خونريزي داخلي صورت گرفته و سومين عمل براي برداشتن كيسه صفرا و آخرين عمل به دليل عفونت پيشرفته بوده است.
خوشبختانه روند درمان رو به پيشرفت است و در حال حاضر بنا به تشخيص تيم معالج براي كنترل شرايط بيماري، كارگردان مطرح ايران در خواب مصنوعي به سر مي‌برد. »
در ادامه اين گزارش نگاهي به ديگر خبرها و گزارش‌هاي پيشين در اين زمينه داريم.

انتشار اخبار ضد و نقيض در ايام تعطيل
در روزهاي نوروز اخبار مختلف و گاه ضد و نقيضي درباره سلامتي اين كارگردان منتشر مي‌شد اما در نهايت هفتم فروردين با انتشار گفت‌وگوي فريدون جيراني با «مهر» بخشي از اخبار منتشر شده به نقل از او درباره نوع بيماري كيارستمي تكذيب و خبر ترخيص كيارستمي از بيمارستان منتشر شد. كيارستمي براي دومين بار در طول تعطيلات نوروز براي انجام يك جراحي در بيمارستان بستري شد و دوازدهم فروردين تحت عمل جراحي قرار گرفت. رضا ميركريمي، مديرعامل خانه سينما همراه با وزير بهداشت 13 فروردين به عيادت عباس كيارستمي رفتند. ميركريمي در گفت‌وگويي با «ايسنا» درباره آخرين وضعيت جسمي اين كارگردان گفت: «كيارستمي پيش از عيد به دليل مشكل گوارشي تحت عمل جراحي قرار گرفت و روند درماني‌اش را سپري مي‌كرد تا اينكه بعد از مدتي اختلالي در روند درمان او به وجود آمد كه باعث شد، تحت عمل جراحي مجدد قرار بگيرد. خوشبختانه علائم بهبودي حاصل شده و كيارستمي در حال عبور از شرايط بحران است.» همچنين باتوجه به شايعات مطرح شده درباره ابتلاي كيارستمي به بيماري سرطان، ميركريمي تاكيد كرده بود «چنين چيزي صحيح نيست» و درخواست او اين بود كه «از ترويج اين شايعات جلوگيري شود.»
در همين راستا علي مرادخاني، معاون امورهنري وزارت  فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي ديگر از مسوولان،  عصر ديروز به عيادت كيارستمي  رفتند.

جراحي تشخيصي بوده است
اما پيشتر باتوجه به انتشار اين خبر و اعلام خبرهاي خوش از وضعيت عمومي كيارستمي، اما همچنان اخباري در اين زمينه منتشر مي‌شد كه حاوي اطلاعات ضد و نقيضي درباره شرايط جسمي كيارستمي بود. در همين راستا تيم پزشكي اين كارگردان اعلام كرد نخستين گزارش پزشكي خود را بعدازظهر شنبه (14 فروردين) منتشر مي‌كند. نخستين گزارش پزشكي پس از بررسي پرونده پزشكي و روند درماني كيارستمي از سوي سخنگوي تيم پزشكي اعلام شد كه به شرح زير است: «دومين جراحي كيارستمي با موفقيت به انجام رسيده و عفونت تا حدود زيادي برطرف شده است. تيم پزشكي مشتمل بر متخصصان عفوني، جراحي، بيهوشي و مغز و اعصاب موفق شده‌اند تا وضعيت اين فيلمساز برجسته را ثابت نگه دارند. نماينده وزارت بهداشت در بيمارستان حضور دارد و ضمن نظارت بر روند درماني، گزارش مكتوب و روزانه را در اختيار وزارت بهداشت قرار مي‌دهد. تيم پزشكي اميدوارند كه تا فردا اخبار خوبي از روند بهبودي فيلمساز برنده نخل طلايي جشنواره كن را با توجه به نحوه عملكرد ساختار فيزيوليژيك در اختيار رسانه‌ها قرار دهند.»
همچنين صبح ديروز (14 فروردين) دكتر عباس زارع‌نژاد، رييس مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «ايسنا» ضمن اشاره به عيادت وزير بهداشت از كيارستمي گفته بود: «پس از اطلاع از بيماري و بستري اين كارگردان ارزنده كشورمان در يكي از بيمارستان‌هاي خصوصي تهران، وزير بهداشت به عيادت او رفت و از نزديك در جريان روند درماني او قرار گرفت. عباس كيارستمي از سرطان دستگاه گوارش رنج مي‌برد. به دستور وزير بهداشت، تيمي از اساتيد مجرب به سرپرستي معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي ايران، مسوول رسيدگي به درمان او شدند. البته پيش از آن هم اقدامات درماني لازم براي كيارستمي انجام شده بود. » زارع‌نژاد تاكيد كرده بود «امكان انتقال كيارستمي از اين مركز درماني به مركزي ديگر وجود ندارد، تمام اقدامات درماني لازم براي كيارستمي فراهم است و مشكلي در اين زمينه وجود ندارد. » او همچنين با اشاره به شرايط سخت جسمي كيارستمي گفته بود: «اميدواريم دستگاه‌هاي مسوول در مورد شخصيت‌هاي هنري احساس مسووليت بيشتري داشته باشند. وزارت بهداشت از زماني كه از وضعيت كيارستمي مطلع شد، در بالاترين سطح بر بالين وي حاضر شد و دستورات و اقدامات لازم براي درمان وي را انجام داد. » هرچند زارع‌نژاد اعلام كرده بود كيارستمي به بيماري سرطان دستگاه گوارش مبتلا است اما بنابر اعلام گزارش تيم پزشكي اين جراحي تشخيصي بوده و به زودي نتيجه پاتولوژي اعلام مي‌شود.

كيارستمي؛ جام جهان‌‌نماي فرهنگ ايراني
كارنامه هنري كيارستمي پربار و وزنه سنگيني در سينماي ايران است. از همين رو حجت‌الله ايوبي، رييس سازمان سينمايي نيز پيامي در ارتباط با بيماري كيارستمي منتشر و طي اين پيام درخواست كرد «براي بهبودي كامل جام جهان‌نماي فرهنگ و تمدن ايراني، عباس كيارستمي دعا شود.» در اين پيام آمده است: «نوروز ۹۵ و بهار شكفتن جوانه‌هاي اميد بر مردم و اهالي سينما مبارك باد. سلام گرم مردم به سينما در روزهاي آغازين سال، به اهالي سينما نويد مي‌دهد كه اندكي صبر سحر نزديك است. در اين فضاي پر از شادي و اميد دعا مي‌كنيم براي بهبودي كامل جام جهان نماي فرهنگ و تمدن ايراني، گلشني از رازهاي آسماني و زميني، بوستاني از سخن و گلستاني از تصويرهاي زيباي انساني، يك جهان صبوري و مهرباني: عباس كيارستمي»
باتوجه به جايگاه كيارستمي در سينماي ايران و جهان و آثار ارزنده اين فيلمساز، منتقدان، اهالي سينما و روزنامه‌نگاران سينمايي نيز به جد پيگير اخبار مربوط به سلامتي كيارستمي بوده و هستند و طي انتشار يادداشت‌هاي مختلفي انتقاد خود را از بي‌توجهي‌هاي اوليه نسبت به بيماري كيارستمي اعلام كردند. با انتشار گزارش تيم پزشكي و توجه وزارت بهداشت و درمان به بيماري اين هنرمند اميد آن مي‌رود ديگر شاهد انتشار چنين اخبار ضد و نقيضي نباشيم.
كيارستمي متولد يكم تير ۱۳۱۹ در تهران فيلمنامه‌نويس، تهيه‌كننده، كارگردان هنري، تدوين‌گر و عكاس بين‌المللي است. آثار او نه تنها در ايران، كه با استقبال فراوان جشنواره‌ها، منتقدان و بنيادهاي فرهنگي هنري جهان روبه‌رو شده است. او فارغ‌التحصيل كارشناسي نقاشي از پرديس هنرهاي زيباي دانشگاه تهران است. كيارستمي علاوه بر سينما در ديگر حوزه‌هاي هنري مانند شعر، عكاسي، چيدمان، موسيقي، طراحي گرافيك، طراحي و نقاشي نيز فعال است. سينماي او ويژگي‌ها منحصر به فردي دارد و مي‌توان او را در زمره سينماگران موسوم به موج نوي سينما در ايران به شمار آورد. روزنامه گاردين در سال ۲۰۱۱ در گزارشي فهرست ۴۰ كارگردان بزرگ معاصر سينماي دنيا را منتشر كرد. در اين ليست كيارستمي در مكان ششم و بالاتر از بسياري از چهره‌هاي نامدار سينما مانند ديويد كراننبرگ، ديويد فينچر، استيون سودربرگ، پدرو آلمودوار و گاس ون سنت قرار گرفت. كيارستمي از سال 1349 فعاليت سينمايي خود را آغاز كرد و تاكنون بيش از ۴۰ فيلم سينمايي، كوتاه و مستند ساخته است. «خانه دوست كجاست؟»، «كلوزآپ»، «زير درختان زيتون»، «طعم گيلاس»، «باد ما را خواهد برد» و «كپي برابر اصل» از مهم‌ترين و شناخته‌شده‌ترين آثار او هستند كه در سينماي ايران و جهان مطرح شده‌اند. برهمين اساس كيارستمي تا به حال پنج بار نامزد دريافت جايزه نخل طلا جشنواره فيلم كن شده است. در سال ۱۹۹۷ در پنجاهمين دوره جشنواره فيلم كن براي فيلم «طعم گيلاس» نخل طلايي اين جشنواره را به خود اختصاص داد. همچنين كيارستمي و فيلم «كلوزآپ» در جريان بيستمين جشنواره بين‌المللي فيلم پوسان ۲۰۱۵ در رده‌بندي برترين هنرمندان و فيلم‌هاي قاره آسيا، در ميان ۱۰ هنرمند و اثر شاخص قاره قرار گرفتند. كيارستمي در اين فهرست پس از ياسوجيرو اوزو و هو شيائو-شين در رده سوم برترين‌ها قرار گرفته است. از ديگر فعاليت‌هاي كيارستمي مي‌توان به حضور او به عنوان داور در بسياري از جشنواره‌هاي فيلم اشاره كرد. از اين ميان مي‌توان به داوري در جشنواره فيلم كن در سال‌هاي ۱۹۹۳، ۲۰۰۲ و ۲۰۰۵ نام برد. همچنين در سال ۲۰۰۵ سرپرست داوران در بخش دوربين طلايي جشنواره فيلم كن بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون