• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3493 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۵ فروردين

مدال نقره ۴ در ۴۰۰ متر آسيا پس گرفته مي‌شود؟

ملدونيوم در ايران هم قرباني گرفت

«ملدونيوم» نامي آشنا براي كساني است كه اين روزها اخبار مربوط به دوپينگ را پيگيري مي‌كنند. اين ماده از ابتداي سال 2016 ميلادي توسط آژانس جهاني مبارزه با دوپينگ (وادا) در فهرست مواد ممنوعه قرار گرفت. با اين وجود ورزشكاران بسياري در دنيا به‌ ويژه ورزشكاران كشور روسيه به دليل مصرف ملدونيوم، دوپينگي شدند.
«ماريا شاراپووا» تنيسور سرشناس روسي مشهورترين ورزشكاري است كه با مصرف ملدونيوم دوپينگي شد، البته اين اتفاق تاكنون براي نزديك به 130 ورزشكار در ساير كشورهاي جهان از جمله ايران نيز رخ داده است.
ورزشكار كشورمان كه در رشته دووميداني فعاليت مي‌كند، در رشته 400 متر حضور دارد. اين دونده جوان در مسابقات انتخابي تيم ملي براي حضور در مسابقات داخل سالن قهرماني آسيا كه اوايل بهمن ماه 94 برگزار شد، حضور داشت و موفق به كسب جواز حضور در تيم ملي شد. ورزشكار مذكور در جريان مسابقات قهرماني آسيا در قطر به عنوان عضو تيم 4 در 400 متر كشورمان موفق به كسب مدال نقره شد.
از اين دونده پس از مسابقات انتخابي تيم ملي تست دوپينگ گرفته شد و با توجه به اينكه جواب اين تست مدتي طول كشيد، به همين دليل او بدون مشكل در مسابقات قهرماني آسيا نيز شركت كرد و صاحب مدال برنز شد.
در واقع جواب اين آزمايش دوپينگ پس از مسابقات داخل سالن قهرماني آسيا اعلام شد و درست زماني بود كه دونده كشورمان در اين تورنمنت به ميدان رفته و صاحب مدال نيز شده بود. به هر حال دونده ايراني به دليل مصرف ملدونيوم، دوپينگي شد (اين خبر توسط كيهاني، رييس فدراسيون دووميداني تاييد شد) و اين در شرايطي است كه او با توجه به سابقه بد قبلي در مصرف مواد ممنوعه، ممكن است اين‌بار با محروميت سنگيني (8 سال يا بيشتر) مواجه شود. در اين ميان نكته مهمي وجود دارد كه توجه به آن شايد مشكل اصلي را نشان بدهد. دونده دوپينگي ايران اعلام كرده كه از دوپينگ محسوب شدن ملدونيوم اطلاعي نداشته است. آنچه مشخص است، اين است كه ليست مواد ممنوعه از طريق نادو و حتي فدراسيون‌هاي جهاني به كميته پزشكي فدراسيون‌ها اعلام مي‌شود و اين در شرايطي است كه مسوول كميته پزشكي در فدراسيون دووميداني تاكنون معرفي نشده است. در واقع كميته پزشكي در اين فدراسيون بي‌صاحب است و در چنين شرايطي مشخص است كه ورزشكار نمي‌تواند از ليست ممنوعه اطلاع پيدا كند.
در خصوص كميته پزشكي فدراسيون دووميداني بايد به اين نكته اشاره كرد كه دكتر ارديبهشت به عنوان مسوول اين كميته در زمان رياست داوري و سرپرستي طباطبايي فعاليت مي‌كرد و در زمان رياست مجيد كيهاني، از سمت خود فاصله گرفت و دعوت به كار هم نشد. در پايان بايد عنوان كرد در صورتي كه دوپينگ دونده ايران رسما مثبت اعلام شود، مدال نقره تيم 4 در 400 متر كشورمان نيز پس گرفته خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون