• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3500 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۳ فروردين

نخست‌وزير بريتانيا ليست پرداخت ماليات خود را منتشر كرد

كامرون زير فشار معترضان

پس از انتشار اسناد پاناما انتشار يك اسم تعجب بسياري را برانگيخت. ديويد كامرون، نخست‌وزير بريتانيا فردي بود كه در اين ليست قرار داشت. در اين اسناد آمده كه پدر نخست وزير بريتانيا كه در سال 2010 فوت كرده سهام شركتي صوري را در پاناما در اختيار داشته و با كمك موساك فونسكا فرار مالياتي داشته است. ديويد كامرون در ابتدا سعي كرد خود را از اين اسناد مبرا كند اما نتوانست زيرا پدر مرده بود و احتمالا از منافع اين شركت نيز به ديويد كامرون رسيده بود. حالا در اقدامي بي‌سابقه ديويد كامرون روز گذشته سوابق مالياتي خود را منتشر كرد تا بتواند حداقل فشارها و سوالات متعدد در خصوص ثروت شخصي ناشي از شركت صوري پدري را در پاناما كاهش دهد؛ زيرا در روزهاي اخير حتي تظاهرات‌هايي در انگليس براي استعفاي كامرون برپا شد و فشارها روي او را به‌شدت افزايش داد. هرچند ديويد كامرون در ابتدا از ارايه اطلاعات در مورد شركت پدرش بي‌ميل بود، اما در نهايت اعتراف كرد كه از شركت صوري پدر منتفع شده است كه اين موضوع باعث خشم عمومي و ايجاد مشكلات براي دولت محافظه‌كار شد.
اما نكته اصلي را يكي از روزنامه‌هاي بريتانيايي منتشر كرد، زماني كه عنوان كرد كه ديويد كامرون سال 2011 و يك سال پس از فوت پدر هديه‌اي دويست هزار پوندي را از سوي مادرش دريافت كرده است كه گفته مي‌شود اين راهي براي فرار از ماليات بر ارثي بوده كه ديويد كامرون بايد پرداخت مي‌كرد. يك منبع در دفتر نخست‌وزيري بريتانيا نيز به رويترز گفت: اين درست نيست هديه‌اي كه يك مادر به فرزند داده است كه هزاران نفر روزانه از اين طريق به يكديگر كادو مي‌دهند اينگونه زير ذره بين و سوال قرار گيرد.
مجموعه اين شرايط باعث شده است كه ديويد كامرون جزييات به طور معمول محرمانه از سوابق مالياتي خود را طي شش سال گذشته منتشر كند. اين اسناد مالياتي كه از دفتر نخست وزير منتشر شده نشان مي‌دهد كه كامرون درآمدي دويست‌و‌سي‌و‌هفت هزار پوندي در سال مالي ۲۰۱5-۲۰۱4 داشته كه 76 هزار پوند ماليات پرداخت كرده است. او علاوه بر ۱۴۲ هزار و پانصد پوند حقوق نخست‌وزيري در سال مالياتي ۲۰۱5-۲۰۱4 حدود ۴۷ هزار پوند هم از محل سهام پنجاه درصدي‌اش در ملك خانوادگي خود در ناتينگ هيل به دست آورده است. دفتر نخست وزير بريتانيا پيشتر اعلام كرد كه هيچ بنياد يا صندوق سرمايه‌گذاري در گريزگاه‌هاي مالياتي وجود ندارد كه كامرون يا بستگان درجه يك او در آينده از آنها نفع ببرند.
جرمي كوربين رهبر مخالفان و حزب كارگر، اقدامات ديويد كامرون را گمراه‌كننده خواند و گفت اعتماد مردم از او صلب شده است. اين اظهارات اما پيش از اعتراف ديويد كامرون از بهره مند شدن از شركت صوري پدرش بود. اما پس از افشاي ماليات كامرون، كوربين به بي‌بي سي گفت: نخست وزير هنوز هم بايد به پرسش‌هايي در خصوص بهره مندي از سود شركت صوري پدرش قبل از سال 2010 نيز پاسخ دهد.  گفتني است كامرون هيچگاه به اينكه كسب ثروت غيرقانوني داشته متهم نشده است و همگي اين واقعيت را قبول داشتند كه او يك مرد ثروتمند از خانواده‌اي برجسته و با تربيت است. اما هفته گذشته اين تفكر با افشاي اسناد پاناما فرو ريخت.
اقدام جديد دولت
ديويد كامرون و دولت او به يك
دو رويي متهم است. اوهمواره در خط مقدم تلاش‌هاي جهاني براي سركوب پناهگاه‌هاي فرار مالياتي بوده است و از طرفي ديگر در سال 2012 از انتشار اسناد مالياتي يك كمدين معروف اجتناب كرد زيرا آن را خلاف اخلاق مي‌دانست كه اين موضوع دستمايه بسياري از رسانه‌ها قرار گرفت. كامرون اما در توضيح اقدام پدرش گفت: سرمايه‌گذاري پدرش در راستاي فرار مالياتي نبوده بلكه سهام شركتي را خريداري كرده و او همواره ماليات سرمايه‌گذاري‌هاي خود را پرداخته است.  از سوي ديگر ديويد كامرون براي اينكه ابتكار عمل را در اين زمينه از دست ندهد روز يكشنبه اعلام كرد كه يك كميته مشترك توسط مقامات مالياتي بريتانيا و آژانس جرايم ملي ايجاد كرده كه براي مقابله با پول‌شويي و فرار ماليات ايجاد كرده است. اما با اين وجود مسوول سياست‌هاي مالي حزب كارگر جان مك دانل مي‌گويد: اين اقدام دولت ناكافي بود وبه جاي يك گروه ضربت بايد يك تحقيق كامل عمومي صورت گيرد. اكنون با توجه به اينكه دولت قصد دارد در 23ژوئن رفراندومي براي ماندن يا خروج بريتانيا در اتحاديه اروپا برگزار كند موقعيت دولت زير فشارهاي پيش رو براي ماندن در اتحاديه اروپا افزايش يافته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون