• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3500 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۳ فروردين

دادستاني بلژيك اعلام كرد

برنامه‌ريزي تروريست‌ها براي حمله دوباره به پاريس

دادستاني بلژيك روز گذشته رسما اعلام كرد تروريست‌هايي كه مسوول بمبگذاري در بروكسل بودند براي ضربه زدن دوباره به فرانسه نيز برنامه‌ريزي كرده بودند و قصد داشتند تا حملاتي گسترده‌تر از پاريس را به اجرا بگذارند. تحقيق در مورد حمله داعش در پاريس كه نوامبر گذشته رخ داد و 130 نفر كشته برجاي گذاشت ادامه دارد و يافته‌ها حاكي از آن است كه عاملان اصلي حملات پاريس در بلژيك زندگي مي‌كردند از جمله اصلي‌ترين مظنون اين حملات چهار ماه از دست پليس فراري بود. صلاح عبدالسلام پس از چهار ماه تعقيب و گريز در هجدهم مارس توسط پليس بروكسل دستگير شد. اما چهار روز بعد در يك عمليات انتحاري 32 نفر در حمله به فرودگاه بروكسل و يك ايستگاه مترو جان خود را از دست دادند.  آنگونه كه دادستان فدرال بلژيك مي‌گويد: عناصر متعددي در اين تحقيقات نشان مي‌دهد كه اين گروه تروريستي در ابتدا قصد حمله دوباره به فرانسه را داشتند. وي مي‌افزايد: تروريست‌ها از سرعت پيشرفت در تحقيقات متعجب شدند و به ناگاه تصميم مي‌گيرند عمليات خود را در بروكسل انجام دهند.
آخرين فرد مظنون در وقايع تروريستي بروكسل محمد عبريني بود كه روز جمعه دستگير شد و به گفته پليس بلژيك اين فرد همان فرد كلاهي بوده است كه در فيلم‌ها تصويرش به ثبت رسيده و اعتراف كرده كه در فرودگاه بروكسل در كنار دو بمبگذار ديگر بوده است. به گفته دادستان، عبريني 31 ساله متهم به قتل تروريستي است كه در عمليات پاريس نيز حضور داشته است. دادستاني بلژيك همچنين عنوان كرد كه تمامي مظنونان حملات تروريستي پاريس يا دستگير يا كشته شده‌اند. گفتني است دادستان بلژيك روز جمعه نيز اعلام كرد پليس توانسته مظنون اصلي بمبگذاري انتحاري در متروي بروكسل به نام اسامه كي را دستگير كند. اسامه كي 28 ساله به‌شدت مورد توجه رسانه‌ها قرار داشت و در رسانه‌هاي سوئدي به نام اسامه كيمان معروف شده بود كه فيلم او با كيسه‌هاي خريد كه حامل مواد منفجره بوده تصوير‌برداري شد. اثر انگشت عبريني در يك آپارتمان به عنوان كارخانه بمب‌سازي امن پيدا شده بود و پليس توانست اورا از اين طريق شناسايي كند. گفتني است طبق گزارش‌ها تمامي مظنونان هر دو حمله تروريستي پاريس و بروكسل از سوريه و روي قايق پناهندگان خود را به يونان رسانده و به سمت قلب اروپا به راه افتاده‌اند.
پيش‌تر نيروهاي اطلاعاتي و امنيتي بلژيكي براي عدم جلوگيري و از بين بردن شبكه‌هاي تروريستي داخل كشور خود مورد انتقاد قرار گرفته بودند. روز گذشته چارلز ميشل، نخست‌وزير بلژيك گفت: دولت وي سطح تهديد را در بالاترين حد نگه مي‌دارد تا بتواند با هرگونه تهديدي مقابله كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون