• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3141 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۸ دي

عباس: پس از راي شوراي امنيت، تصميم مي‌گيريم

طرح « پايان اشغال فلسطين» در شوراي امنيت

چندي پيش برخي محافل خبري گمانه‌زني كرده بودند كه امريكا به قطعنامه جديد عليه اسراييل راي ممتنع مي‌دهد. بعد از آن چند دور مذاكره بين جان كري، وزير خارجه امريكا و بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اسراييل در رم ايتاليا برگزار شد. از اين نشست خبري جز اين منتشر نشد كه نتانياهو از امريكا و نمايندگان فرانسوي حاضر در اين مذاكرات خواسته بود كه تا از به راي گذاشته شدن طرح به رسميت شناختن كشور مستقل فلسطين در سازمان ملل جلوگيري كنند. نتانياهو در اين ديدارها به كري تاكيد كرده بود كه طرح كشور فلسطيني امنيت اسراييل را به خطر مي‌اندازد. وي تاكيد داشته اسراييل هركاري را كه لازم باشد انجام مي‌دهد تا مطمئن شود كه شوراي امنيت سازمان ملل قطعنامه‌يي را عليه اسراييل تصويب نمي‌كند.
اما پس از ماه‌ها وعده، محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان از طرح رسمي قطعنامه «پايان اشغال فلسطين» در شوراي امنيت سازمان ملل خبر مي‌دهد. اين در حالي است كه اگر‌چه كاخ سفيد موضع بسيار محافظه‌كارانه‌يي درباره فلسطين اتخاذ كرده اما بر اساس شواهد تاريخي و شرايط موجود، احتمالا نماينده امريكا در شوراي امنيت به اين قطعنامه راي منفي داده و وتو ديگري به نفع اسراييل رقم خواهد زد. پيش‌نويس اخير كه عباس وعده داده است امروز در شوراي امنيت مطرح مي‌شود. ظاهرا متن اصلاح شده طرح كشورهاي عربي است و اگر در شوراي امنيت به تصويب برسد اسراييل بايد تا پايان سال 2016 ميلادي يعني آغاز سال 2017 بيت المقدس شرقي و كرانه باختري را ترك كند. در ماه‌هاي اخير برخي كشورهاي اروپايي به رهبري فرانسه تلاش كردند يك طرح جايگزين براي اين پيش نويس تنظيم كنند كه با محكوميت اسراييل همراه نباشد.
اما طرح جديد با انتقاد و نگراني جنبش فلسطيني حماس نيز روبه‌رو است. «حماس» از نمايندگي فلسطين در سازمان ملل خواسته است محتواي پيش‌نويس قطعنامه ارايه شده به شوراي امنيت را كه در آن درخواست پايان اشغال و تعيين سقف زماني براي تشكيل كشور فلسطين تا سال 2017 مطرح شده است، به اطلاع فلسطينيان برساند. موسي ابومرزوق از جنبش حماس در اظهارنظري گفته است هشت بند از پيش‌نويس ارايه شده به شوراي امنيت اصلاح شده است كفايت نمي‌كند بلكه ملت فلسطين بايد بداند بندهاي اصلاح شده چه چيزهايي هستند.
بر‌اساس گزارش‌هاي منتشر شده، تشكيلات خودگردان فلسطين تاكنون چند اصلاحيه را در متن اصلي پيش‌نويس قطعنامه پايان اشغالگري اسراييل در فلسطين انجام داده است. به گزارش الجزيره، اين اصلاحات شامل تعيين قدس شرقي به عنوان پايتخت كشور فلسطين به جاي تعيين قدس به عنوان پايتخت دو كشور و ذكر قطعنامه 174 مربوط به تصميمات در خصوص دادگاه كيفري بين‌المللي سال 2009، غيرقانوني دانستن شهرك‌سازي‌ها، حل مساله آوارگان براساس قطعنامه 194 سازمان ملل و همچنين‌بندي مربوط به مساله اسيران فلسطيني است.
در همين راستا خالده جرار، يكي از رهبران جبهه مردمي آزاديبخش فلسطين نيز گفته است: اصلاحات انجام شده در متن اصلي پيش‌نويس قطعنامه براي پايان اشغالگري اسراييل كافي نيست چرا كه اين اقدام موجب بازگشت بر سر ميز مذاكرات با طرف اسراييلي مي‌شود. اسماعيل رضوان، يكي از رهبران جنبش حماس نيز اين تصميم را براي مردم فلسطين و حماس و گروه‌هاي مقاومت غيرالزامي دانسته است.
به همين سبب برخي ناظران بر اين باورند كه محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان قبل از طرح قطعنامه در شوراي امنيت بايد اختلاف گروه‌هاي سياسي در اين زمينه را برطرف كند. اين موضوعي است كه به نظر مي‌رسد بهانه لازم براي اسراييل را براي همراه ساختن امريكا و ساير دولت‌هاي غربي با مقاومت در برابر طرح اخير فراهم مي‌كند. تل آويو مدعي است شناسايي فلسطين به عنوان كشور مستقل، موجب افزايش قدرت و شهامت آنها براي انجام عمليات‌هاي ضد صهيونيستي مي‌شود.
اما ظاهرا عباس مصمم است كه قطعنامه را به شوراي امنيت ببرد، حتي اگر اين طرح با وتو امريكا يا ساير بازيگران مواجه شود. اين وعده‌يي است كه رييس تشكيلات خودگردان در سخنراني خود در اجلاس اخير مجمع عمومي داده است. عباس پس از حمله جنايت‌آميز اسراييل به غزه نيز تاكيد داشت كه ابتدا درخواست حقوق فلسطين را در قالب يك قطعنامه به شوراي امنيت مي‌برد. چنانچه اين طرح با وتو مواجه شد، فلسطين با عضويت در ديوان بين‌المللي كيفري، زمينه را براي طرح شكايت از اسراييل در اين ديوان فراهم مي‌كند.
عباس در اظهارات اخير خود نيز اعلام كرد كه با وجود چالش‌ها و اعمال فشارها و توطئه‌ها، ما در جايگاه سياسي قدرتمندي قرار داريم و جهان در كنار ما ايستاده‌ است. پارلمان‌ها و كشورهاي اروپايي مهم به كشور فلسطين راي مثبت داده‌اند كه اين مساله گام‌ها را براي مراجعه به شوراي امنيت مستحكم‌تر مي‌كند تا قطعنامه‌يي كه جدول زماني را براي پايان دادن به اشغالگري‌ها و تشكيل كشور مستقل تعيين مي‌كند، صادر شود. رييس تشكيلات خودگردان فلسطين عنوان داشت: ما منتظر مي‌مانيم تا ببينيم تلاش‌هاي فلسطيني، عربي و بين‌المللي در شوراي امنيت به كجا خواهد انجاميد تا پس از آن تصميمات آينده اتخاذ ‌شود.
عباس تاكيد دارد: مسوولان فلسطيني براي نشان دادن واكنش‌ها عمل نمي‌كنند بلكه تصميم‌ها در زماني مناسب و از آنجا كه در خدمت مساله ملي فلسطين باشد، اتخاذ مي‌شود به همين دليل رويكردي جهت پيوستن به تعدادي از سازمان‌ها و توافق‌هاي بين‌المللي صورت گرفت و راه پيوستن به ديگر سازمان‌ها و توافق‌هاي بين‌المللي باز است.
از سوي ديگر، صائب عريقات، مذاكره‌كننده ارشد تشكيلات خودگردان فلسطين هم عنوان داشته است: شوراي امنيت پيش‌نويس قطعنامه‌يي در خصوص تشكيل كشور فلسطين در مرزهاي 1967 را به راي مي‌گذارد. هشت اصلاحات مهم در متن اين پيش‌نويس اعمال شده است و در صورتي كه اين قطعنامه در شوراي امنيت شكست بخورد طرف فلسطيني هر‌چه سريع‌تر خواهان پيوستن به 15 سازمان و معاهده بين‌المللي و عضويت در دادگاه كيفري بين‌المللي مي‌شود.
همزمان بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسراييل در ديدار با ليندزي گراهام، سناتور امريكايي اعلام كرده كه اسراييل با جديت تمام با تلاش‌هاي فلسطين در راستاي ارايه طرحي عليه تل آويو به شوراي امنيت مقابله مي‌كند.
در واقع به نظر مي‌رسد محمود عباس نيز اميد چنداني به گرفتن راي موافق از شوراي امنيت ندارد. تنها هدف اين مقام ارشد فلسطيني كه نماينده ملت فلسطين در مجامع جهاني شناخته مي‌شود، برداشتن يك گام از برنامه طراحي شده در جهت احقاق حقوق فلسطين است. اظهارات عباس در چند ماه گذشته نيز از جديت او در مقابل طرف فلسطيني و صهيونيستي حكايت دارد. در همين راستا سايت ويكي‌ليكس نيز در گزارشي از مذاكرات امريكا و فلسطين از اختلافات شديد ميان مسوولان فلسطيني از جمله صائب عريقات، مذاكره‌كننده ارشد تشكيلات خودگردان فلسطين با ديويد هيل، سفير امريكا و جورج ميشل، فرستاده ويژه امريكا خبر داده است. بر پايه اين گزارش مذاكرات امريكا و فلسطين بر آغاز مذاكرات متمركز بوده اما عريقات اعلام كرده است كه بدون توقف كامل شهرك‌سازي‌ها اسراييل وارد مذاكرات نمي‌شود.
برخي گزارش‌ها نيز از اعمال فشار واشنگتن به تل‌آويو حكايت دارد. اوايل دسامبر فاكس نيوز گزارش داد كه نشست‌هاي در كاخ سفيد در حال برگزاري است كه طرح تحريم اسراييل را بررسي مي‌كند. تل آويو به هيچ يك از درخواست‌ها و هشدارهاي واشنگتن اعتنايي نمي‌كند.

تاكيد مشعل بر تركيه قدرتمند

خالد مشعل، رييس دفتر سياسي حماس در سفر اعلام نشده‌يي به تركيه، ضمن ديدار و رايزني با نخست‌وزير و رييس‌جمهور تركيه، در جمع هواداران حزب عدالت و توسعه سخنراني كرد. وي با تقدير از اردوغان و داوود اوغلو، به ملت تركيه بابت داشتن چنين سراني تبريك گفت و خطاب به حاضران گفت: ان‌شاء‌الله با شما فلسطين و بيت‌المقدس را آزاد خواهيم كرد. خالد مشعل ادامه داد: يك تركيه دموكراتيك، پايدار و پيشرفته يك منبع قدرت براي تمام مسلمين است و تركيه قدرتمند فلسطين قدرتمند را به‌دنبال خواهد داشت. بر اساس اين گزارش سخنان مشعل بارها با شعارهاي تشويق‌آميز و شعار مرگ بر اسراييل حاضران قطع شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون