• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3141 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۸ دي

يك هواپيماي مالزيايي ديگر ناپديد شد

دومين گمشده در آسمان شرق

  يزدان مرادي/  هنوز راز سقوط هواپيماي ‌ام.اچ370 مالزي در ماه مارس 2014، فاش نشده است كه صبح ديروز وزارت حمل ونقل اندونزي از ناپديد شدن يك فروند هواپيماي مسافربري خطوط هوايي مالزي با 162 سرنشين خبر داد. روز گذشته، هادي مصطفي از مقامات وزارت راه و ترابري اندونزي، از ناپديد شدن هواپيماي پـــرواز شماره8501  QZشركت هواپيمايي اير آسيا مالزي بر فراز درياي جاوا خبر داد و گفت: اين هواپيما با 162 سرنشين، شهر سوراباياي اندونزي را به مقصد سنگاپور ترك مي‌كرد كه در ساعت 6:17 بامداد به دنبال قطع ارتباط كامل خود با برج مراقبت، از نگاه‌ها پنهان شد. اين در حالي است كه شركت هواپيمايي ايرآسيا، از قطع ارتباط هواپيما با برج مراقبت در ساعت 7:55 دقيقه صبح روز گذشته خبر داد. از 156 سرنشين اندونزيايي اين هواپيما، 17 نفر كودك هستند. گفته مي‌شود سه شهروند كره جنوبي، يك شهروند بريتانيايي، يك شهروند سنگاپوري و يك شهروند مالزيايي نيز در اين پرواز حضور داشتند با اين حال شركت هواپيمايي اير آسيا خبري در مورد شهروند بريتانيايي منتشر نكرده اما مي‌گويد يك شهروند فرانسوي در ميان مسافران حضور داشته است. هواپيماي مفقود شده مدل ايرباس A320است كه از آن با عنوان يكي از «امن‌ترين هواپيماهاي مسافربري جهان» ياد مي‌شود. خبرگزاري رويترز با ثبت گزارش‌هاي تصويري، نگراني خانواده‌هاي مسافران اين پرواز هوايي و رجوع بي‌وقفه آنها به فرودگاه‌هاي اندونزي را به نمايش گذاشته است. همزمان خبرگزاري راشاتودي با درج خبري كوتاه درباره فرود اضطراري يكي ديگر از هواپيماهاي مسافربري شركت هوايي ايرآسيا بر اضطراب اين خانواده‌ها افزوده است. به گفته مقامات رسمي وزارت راه و ترابري اندونزي، تلاش‌ها براي يافتن هواپيماي مفقود شده آغاز شده است با اين حال اطلاعاتي كه در اختيار تيم‌هاي جست‌وجوگر قرار دارد محدود‌تر از آن است كه بتوان به يافتن اين هواپيما در مدت زمان كوتاه اميدوار بود. كارشناسان هواشناسي شبكه خبري سي‌ان‌ان، وقوع توفاني شديد در مسير پروازي اين هواپيما در روز حادثه را تاييد كرده‌اند؛ موضوعي كه محتواي آخرين پيام مخابره شده از سوي خلبان اين هواپيما آن را تاييد مي‌كند. گفته مي‌شود خلبان اين هواپيما در آخرين تماس خود با برج مراقبت اندونزي از قرار گرفتن هواپيما در مسيري غيرعادي خبر داده و خواستار تغيير مسير هوايي به دليل بدي آب و هوا و پرواز در ارتفاع بالاتر شده است؛ پيامي كه هادي مصطفي، از آن با عنوان درخواستي براي پرواز در «مسيري غيرمعقول» ياد كرده است.
 به دنبال وقوع اين حادثه اخباري درباره سقوط اين هواپيما در جزيره «بليتونگ» اندونزي از سوي برخي رسانه‌ها منتشر شده كه بازتاب گسترده‌يي داشته است. آژانس امداد و نجات مالزي تنها نهادي است كه خبر از سقوط اين هواپيما در اين جزيره داده است. با اين حال مقامات رسمي اندونزي تاكنون از تاييد اين خبر امتناع كرده و تنها گفته‌اند كه اين اخبار را با عنوان فرضيه «سقوط احتمالي» پيگيري مي‌كنند. شركت هواپيمايي ايرآسياي مالزي نيزاز آغاز عمليات امداد و نجات براي شناسايي منطقه «سقوط احتمالي» اين هواپيما خبر داده است. امدادگران اندونزيايي نيز اعلام كرده‌اند كه رادارها هيچ علامتي در ارتباط با محل سقوط هواپيما ثبت نكرده‌اند. گفته مي‌شود نيروي هوايي و دريايي سنگاپور در اين عمليات مشاركت دارد و هشت كشتي، دو هلي‌كوپتر و سه هواپيماي تجسسي نيز از كشور اندونزي براي جست‌وجو به منطقه اعزام شده‌اند. همزمان نخست‌وزير مالزي با انتشار پيامي در صفحه توييتر خود درباره اين حادثه نوشته است: «از شنيدن خبر گم شدن هواپيماي خطوط هوايي اير آسيا بسيار ناراحت شدم. فكر من پيش خانواده‌هاي مسافران اين هواپيماست. مالزي براي كمك‌رساني آمادگي دارد». «هسينگ لونگ»، نخست‌وزير سنگاپور نيز در تماس تلفني با «جوكو ويدودو»، رييس‌جمهور اندونزي براي كمك به اين كشور اعلام آمادگي كرد و قرار است يك فروند هواپيماي C-130 براي كمك به اين كشور اعزام شود. سقوط هواپيماي ايرآسيا واكنش دولت امريكا را نيز به همراه داشته است. «اريك شولتس»، سخنگوي كاخ سفيد در نخسين اظهارنظرها اعلام كرده است كه باراك اوباما، رييس‌جمهوري اين كشور، در جريان سقوط اين هواپيما قرار گرفته و اخبار آن را تحت نظر دارد. در حالي كه روز شنبه به دليل تاريكي هوا، جست‌وجو‌ها با وقفه‌يي چند ساعته مواجه شد از صبح ديروز بار ديگر عمليات بين‌المللي براي كشف سرنخي از سرنوشت مسافران اين هواپيما از سر گرفته شده است.

حادثه اول( هشت مارس 2014)

در هشت مارس 2014، خطوط هوايي مالزي سانحه هوايي تلخي را تجربه كرد. در اين تاريخ، هواپيماي ‌ام. اچ 370 شركت هواپيمايي مالزي در حال پرواز به سمت پكن به دلايل نامشخص دچار سانحه و ناپديد شد. با ناكام ماندن عمليات جست‌وجوي بين‌المللي با مشاركت بيش از 26 كشور دنيا، سرانجـــام نخست وزير مالزي، 24 مارس، احتمال سقوط هواپيما در جنوب اقيانوس هند به دليل اتمام سوخت هواپيما پس از پرواز هفت ساعته بر فراز اقيانوس هند را قوي‌تر از ساير فرضيه‌ها دانست و از مرگ هر 239 نفر سرنشين اين هواپيما كه از 14 كشور دنيا بودند، خبر داد؛ اقدامي كه اعتراض خانواده‌هاي مسافران اين هواپيما را به دنبال داشت كه در آن مقامات را به پنهانكاري در ارايه مستندات اين حادثه متهم مي‌كردند. تا به امروز و با گذشت بيش از 10 ماه از وقوع اين سانحه هوايي، تلاش‌هاي بين‌المللي براي يافتن هواپيماي‌ ام. اچ 370 با ناكامي روبه رو شده است. وسعت زياد منطقه، شرايط بد آب و هوايي و فاصله بسيار زياد با خشكي از دلايل ناكام ماندن جست‌وجو ياد مي‌شود.

حادثه دوم(17 جولاي 2014)

17 جولاي 2014، شركت هواپيمايي مالزي در كمتر از چهار ماه حادثه هوايي ديگري را تجربه كرد. در اين روز هواپيماي مسافربري ‌ام. اچ 17 شركت هواپيمايي مالزي در حالي كه مسير هوايي آمستردام به كوالالامپور را پرواز مي‌كرد به دليل آنچه دولت اوكراين «اصابت موشك زمين به هواي پيشرفته از سوي جدايي طلبان» عنوان كرده است در استان دونتسك در شرق اوكراين سقوط كرد كه در جريان آن هر 295 مسافر هواپيما از 9 مليت جان خود را از دست دادند. با اين حال جدايي‌طلبان، دولت اوكراين را به دليل آنچه «تلاش نظامي براي مقابله با خواست جدايي‌طلبان» عنوان كرده‌اند، مسوول نهايي هرگونه عمليات نظامي در اين منطقه دانستند. براساس گزارش هيات پژوهش درباره اين سانحه هوايي، كه در 9 سپتامبر منتشر شد، كاهش شديد فشار داخلي هواپيما به دليل سوراخ شدن سمت راست بدنه آن بر اثر برخورد تركش‌هاي يك موشك بوك عنوان شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون