• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3514 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۹ ارديبهشت

تصوير دوئل نهايي انتخابات روشن‌تر شد

فرار بزرگ كلينتون، صعود پيوسته ترامپ

دونالد ترامپ و هيلاري كلينتون آرام آرام در حال به حاشيه راندن رقباي حزبي خود هستند تا دوگانه ترامپ-كلينتون رفته‌رفته شكل بگيرد. روز سه‌شنبه انتخابات در پنج ايالت كانتيكت، دلاور، مريلند، پنسيلوانيا و رودآيلند برگزار شد. دونالد ترامپ به عنوان نامزد پيشتاز حزب جمهوريخواه توانست در پنج ايالت و هيلاري كلينتون نامزد پيشتاز حزب دموكرات در چهار ايالت پيروز شود تا فاصله‌ معناداري با رقباي خود پيدا كنند و سه نامزد
باقي مانده در دو حزب، اميد خود را بيش از پيش براي يك معجزه از دست بدهند.

ترامپ، پيروز بزرگ روز سه‌شنبه
در روزهاي گذشته و پس از اعلام خبر ائتلاف ديرهنگام تد كروز و جان كسيچ دو نامزد رقيب دونالد ترامپ، بسياري از مخالفان ترامپ اميدوار شدند تا مسير بدون سرعت‌گير دونالد ترامپ را ناهموار كنند تا نتواند در كنوانسيون نهايي به عنوان نامزد نهايي حزب معرفي شود. اما نتايج انتخابات در پنج ايالتي كه روز سه‌شنبه در آنها انتخابات برگزار شد نشان داد كه بدنه جمهوريخواهي با راس جمهوريخواهان نگاه متفاوتي دارند. دونالد ترامپ در مجموع از پنج ايالت توانسته به صورت متوسط 59 درصد آرا را به دست بياورد و با اين اقدام براي رسيدن به حد نصاب 1237 نماينده تنها نيازمند 35 درصد از نمايندگان در ايالت‌هاي باقي مانده است. دونالد ترامپ در ايالت كانتيكت كه براي جمهوريخواهان 28 نماينده داشت توانست با 58 درصد آرا تمامي نمايندگان اين ايالت را به دست بياورد. در ايالت دلاور با 16 نماينده و مريلند با38 نماينده روند كانتيكت تكرار شد. اما شرايط در پنسيلوانيا اندكي متفاوت بود. اين ايالت 71 نماينده حزبي دارد كه از اين تعداد 54 نماينده آن غير متعهد هستند و تنها 17 نماينده متعهد در اين ايالت به نامزدها مي‌رسد كه آن هم نصيب دونالد ترامپ شد. رود آيلند تنها ايالتي بود كه اندكي نمايندگان حزبي بين نامزدها تقسيم شد. در اين ايالت كه 19 نماينده حزبي دارد، ترامپ توانست با 64 درصد آرا پيروز ميدان شود و 9 نماينده حزبي در اين ايالت را به دست آورد. جان كسيچ نيز با 24درصد آرا پنج نماينده حزبي و تد كروز با 10 درصد آرا يك نماينده درون حزبي را به دست آوردند. ترامپ در انتخابات روز سه‌شنبه 105 نماينده را به دست آورد كه در مجموع 950 نماينده متعهد را در اختيار دارد كه براي به پايان رساندن راه نيازمند 257نماينده ديگر در ادامه راه است تا بتواند با فراغت بال به كنوانسيون نهايي حزب در كليولند قدم بگذارد.
ترامپ پس از پيروزي بزرگ خود در اين پنج ايالت در ميان هواداران خود حاضر شد و گفت: تا آنجايي كه مي‌دانم من نامزد نهايي حزب جمهوريخواه هستم. ترامپ در خصوص هيلاري كلينتون گفت: شكست كلينتون راحت‌تر از امثال افرادي مانند جب بوش و ساير رقباي جمهوريخواه است. او در ادامه افزود صادقانه بگويم اگر هيلاري كلينتون يك مرد بود شايد تنها پنج درصد آرا را داشت. تنها برگ برنده او زن بودن است و بايد رك و پوست كنده بگويم كه زنان اورا دوست ندارند. ترامپ همچنين در خصوص اقدام كروز مبني بر بررسي گزينه‌هاي معاونت رياست‌جمهوري گفت: كه او اتلاف وقت مي‌كند. وي در خصوص اتحاد كسيچ و كروز نيز گفت: من فكر مي‌كنم كاري كه كردند بسيار خوب است زيرا ضعف و ناكارآمدي آنها را نشان مي‌دهد. ترامپ همچنين در خصوص تغيير رفتار خود كه وعده آن را مقامات كمپين انتخاباتي او داده بودند، گفت: از من سوال مي‌كنند چه زماني رفتارت را عوض مي‌كنيد؟من در پاسخ به آنها مي‌گويم وقتي تيم‌تان برنده است چرا بايد تركيب را عوض كنيد. او در سخنراني خود نيز مدعي شد اجازه نمي‌دهم ايران به سلاح اتمي دست پيدا كند.

گام بلند كلينتون در مريلند و پنسيلوانيا
هيلاري كلينتون، نامزد پيشتاز دموكرات‌ها پس از هشت باخت پياپي از سناتور برني ساندرز توانست با پيروزي در نيويورك كمپين انتخاباتي خود را باز‌سازي كند و در چهار ايالت از پنج ايالت پيروز ميدان شود تا اميد ساندرز براي ادامه رقابت كمتر شود. كلينتون در دو ايالت مريلند و پنسيلوانيا كه بيشترين نماينده حزبي را در انتخابات سه شنبه داشتند توانست به يك پيروزي بزرگ دست پيدا كند. پنسيلوانيا براي دموكرات‌ها 210 نماينده دارد كه از اين تعداد 189 نماينده آن متعهد و ما بقي غير متعهد هستند. كلينتون توانست با 56 درصد آرا 105 نماينده حزبي را به دست آورد و در طرف مقابل ساندرز با 44 درصد آرا 78 نماينده را به خود متعهد كرد. ايالت مريلند نيز با 118 نماينده كه 95 نماينده آن متعهد هستند از اهميت بسيار بالايي در انتخابات درون حزبي دموكرات‌ها برخوردار بود. كلينتون نيز توانست با كسب63 درصد آرا در اين ايالت مقتدرانه پيروز شود و 59 نماينده را به دست آورد و در طرف مقابل ساندرز با 39درصد آرا 34 نماينده را كسب كند. در ايالت كانتيكت نيز كه داراي 55 نماينده حزبي است كلينتون توانست با 52 درصد آرا 27نماينده و ساندرز با 47 درصد 26 نماينده كسب كنند. در دلاور نيز كلينتون با 60 درصد آرا مقتدرانه پيروز شد و 12نماينده از 21 نماينده را كسب كرد و ساندرز با 39درصد 9 نماينده به دست آورد. اما تنها ايالتي كه كلينتون در آن شكست خورد رودآيلند بود كه در آن ساندرز توانست با 55 درصد آرا پيروز شود و 13 نماينده حزبي را به دست آورد و در طرف مقابل كلينتون با 43 درصد آرا 11نماينده را كسب كرد.
ساندرز بسيار اميدوار بود با توجه به نفوذ او در شرق امريكا و به خصوص نيمه شمالي امريكا بتواند يك پيروزي بزرگ ديگر در اين منطقه كسب كند، اما كلينتون با پيروزي‌هاي خود كمپين ساندرز را به حاشيه رانده است. هرچند ساندرز توانست با پيروزي در ايالت‌هاي كوچك فضا را تا حدودي به سمت خود تغيير دهد اما پيروزي‌هاي كلينتون در ايالت‌هاي نيويورك و پنسيلوانيا كاملا اين پيروزي‌ها را تحت تاثير قرار داد. كلينتون در انتخابات بيست و ششم آوريل توانست در مجموع 194 نماينده حزبي را كسب كند و ساندرز نيز 129 نماينده را كسب كرد. كلينتون در مجموع 2141 نماينده حزبي را به دست آورده و با توجه به حد نصاب 2383 نماينده حزبي براي دموكرات‌ها، كلينتون گام‌هاي پاياني را براي كانديداتوري حزب دموكرات در انتخابات نوامبر برمي‌دارد.
كلينتون در سخنراني پيروزي خود كه به همراه همسرش بيل كلينتون در ميان هوادارانش حاضر شد قصد داشت تا هواداران ساندرز را به سمت خود بكشاند و از در دوستي وارد شود. كلينتون به حاميان ساندرز گفت: من در نظر دارم حزب را متحد كنم و قصد كاهش نابرابري‌ها، كاهش هزينه تحصيل و پوشش بيمه درماني براي سراسر كشور را دارم. وي افزود: مبارزه ما براي بازگرداندن اعتماد مردم و توانايي براي حل مشكلات است. ماموريتي كه بايد ديد كلينتون در ادامه پس از هموار شدن مسيرش براي كانديداتوري حزب دموكرات موفق خواهد بود يا خير.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها