• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3514 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۹ ارديبهشت

آخرين اخبار از دومينوي مذاكرات سوريه

 دور نخست مذاكرات صلح سوريه كه با ميانجيگري سازمان ملل و حضور تعدادي از گروه‌هاي مخالف سوري و هياتي از دمشق به شكل غير مستقيم در ژنو برگزار شد، روز گذشته به كار خود پايان داد.
استفان دي ميستورا، نماينده سازمان ملل در سوريه با پايان اين نشست بايد گزارش خود در خصوص چند و چون اين دور از مذاكرات را به شوراي امنيت ارايه كند. پيش‌‌تر اعلام شده بود كه مذاكرات صلح سوريه كه به ژنو 3 معروف است، شش ماه و در قالب سه مرحله انجام خواهد شد. با اين‌همه سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه اعلام كرد دور دوم اين مذاكرات از 10 مه آغاز مي‌شود كه پيش بيني مي‌شود در آن مساله دولت انتقالي بيش از ديگر مسائل در كانون توجه شركت‌كنندگان در نشست باشد.
دور اول مذاكرات ژنو آنگونه كه جامعه جهاني انتظار داشت دستاورد چنداني در بر نداشت و دليل آن هم اختلاف ميان مخالفان مورد حمايت عربستان و دولت سوريه درباره جدول كاري مذاكرات بود. پس از پايان اين نشست، ويتالي چوركين، نماينده دايم روسيه در سازمان ملل در بيانيه‌اي مطبوعاتي گفت: هيات روسيه درخواستي را به كميته مبارزه با تروريسم سازمان ملل كه مسوول پيگيري تحريم‌ها عليه داعش و القاعده است ارايه كرد و از اين كميته خواسته دو گروه ديگر يعني احرار الشام و جيش الاسلام نيز در ليست تحريم‌ها قرار گيرند. اين اقدام بنابر اطلاعاتي انجام شد كه حاكي از ارتباط جدي و نزديك دو گروه مذكور در سوريه با گروه‌هاي تروريستي چون داعش و القاعده است. مسكو مقدمات طرح اين درخواست در كميته مذكور را از چند ماه قبل آغاز كرده بود اما با آغاز دور جديدي از مذاكرات صلح سوريه در ژنو تصميم گرفت براي اينكه روند صلح و گفت‌وگو ميان طرف‌هاي سوري كه در واقع با مشكلات بسياري مواجه هستند مختل نشود، ارايه اين درخواست را به حالت تعليق درآورد.
در تحولي ديگر سرگئي لاوروف، وزير امورخارجه روسيه اعلام كرد كه مسكو همچنان بر حضور كردها در مذاكرات صلح سوريه اصرار دارد. لاوروف در اين خصوص گفت: روسيه به اصرار خود بر مشاركت كردهاي سوريه در مذاكرات مربوط به آينده اين كشور در در تطابق كامل با قطعنامه 2254 شوراي امنيت سازمان ملل در خصوص نقشه راه سازش در سوريه ادامه خواهد داد.
وي در ادامه گفت: مساله تروريسم بين‌المللي به درستي برجسته شده است، چرا كه فعاليت‌هاي تروريست‌ها، كه به ميزان بي‌سابقه‌اي رسيده است، تمدن بشري را هدف گرفته و آنها قصد دارند نظم جهاني را به چالش بكشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها