• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3518 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۴ ارديبهشت

يك قدم جلوتر از مخاطب باشيم

مجيد رضاييان استاد دانشگاه

مطالبه حقوق مردم، رسالت اصلي اهالي رسانه و روزنامه‌نگاران است. كار رسانه پوشش رويدادها، تحليل و آناليز است و اين رسالت را در قالب خبر، گزارش، تحليل و... انجام مي‌دهد.
كار روزنامه‌نگار مطالبه حقوق مخاطب در قبال كنشگران سياسي، كنشگران اقتصادي، كنشگران اجتماعي و حتي كنشگران فرهنگي است. حكومت هم با سياستي كه تبيين مي‌كند و آموزشي كه به مردم مي‌دهد، بايد به اين مطالبه توجه كند و اين‌طور است كه رسانه، پل ارتباطي ميان مردم و حكومت مي‌شود و آزادي رسانه هم تعريف پيدا مي‌كند. رسانه‌ها ركن چهارم دموكراسي هستند و چشم ناظر مردم.
اينها تعاريفي است كه تا پيش از ورود وب2، درباره رسانه مطرح مي‌شد. اما حالا با ورود وب‌2، شهرونداني كه كاربر اين فضا هستند و من در كلاس‌هايم به آنها «ارتباط‌گران» مي‌گويم، قفل‌ها شكسته شده است.
حالا ديگر كاربران خودشان توليد محتوا مي‌كنند، خودشان تبادل ايده، محتوا و... را انجام مي‌دهند و دنياي وب، شبيه يك فضاي چت در گروه‌هاي اجتماعي بزرگ شده است. با چنين اتفاقي ديگر روزنامه‌نگار نبايد دنبال «چه خبر» و «چه اتفاقي» افتاده است، باشد. ارتباط‌گران، خودشان محتوا را توليد مي‌كنند، اما همچنان نيازمند «چرا» هستند.
 روزنامه‌نگاران بايد بسته‌هايي را به اين مخاطبان عرضه كنند كه «چرايي» كارشناسي شده و حرفه‌اي را به دنبال دارد. روزنامه‌نگاران حرفه‌اي و رسانه‌ها در چنين شرايطي، نبايد از مخاطب عقب بمانند يا دنباله‌رو آن باشند.
 بايد چند قدم جلوتر يا دوشادوش اين مخاطب حركت كنند تا همچنان نقش رسانه و روزنامه‌نگاران تاثيرگذار باشد. اگر چنين نشود و رسانه‌ها از مخاطب درجا بزنند، مخاطب محتواي خود را در فضاهاي ديگر و به راحتي پيدا مي‌كند و كاركرد رسانه نيز بي‌معنا مي‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون