• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3527 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۶ ارديبهشت

تكفيري‌ها عامل شهادت سيد ذوالفقار اعلام شدند

اما و اگرهاي شهادت فرمانده

گروه جهان|‌پس از گمانه‌زني‌هاي متعدد درخصوص نحوه شهادت سيدمصطفي بدرالدين، فرمانده شاخه نظامي حزب‌الله لبنان در نهايت روز گذشته حزب‌الله لبنان در بيانيه‌اي پرونده شهادت ذوالفقار حزب‌الله را بست تا به تمامي گمانه‌زني و سناريو‌سازي‌ها خاتمه دهد. در اين بيانيه آمده است، انفجاري كه به شهادت سيدذوالفقار منجر شد، به وسيله توپخانه تروريست‌هاي تكفيري حاضر در منطقه بوده است.
اين بيانيه مي‌افزايد: نتيجه تحقيقات، عزم و اراده ما را در ادامه دادن به جنگ با گروه‌هاي جنايتكار افزايش مي‌دهد و اين جنگي است كه عليه پروژه امريكايي- صهيونيستي است و تروريست‌ها در نوك پيكان آن قرار دارند.  حزب‌الله لبنان در ادامه اين بيانيه مي‌افزايد: در هر حالتي، جنگي ضد پروژه امريكايي - صهيونيستي در منطقه وجود دارد كه تروريست‌هاي تكفيري در راس اين پروژه قرار دارند و آنها نوك پيكان امريكايي‌ها و صهيونيست‌ها عليه امت، مقاومت و مجاهدان و مقدسات و مردم شريف هستند.  هرچند حزب‌الله در اين بيانيه عنوان كرد كه تروريست‌هاي تكفيري عامل اين شهادت هستند. آنگونه كه ديده‌بان حقوق بشر سوريه مدعي شده است گروه‌هاي مخالف مسلح فرمانده نظامي حزب‌الله در نزديكي فرودگاه دمشق را هدف قرار نداده‌اند. رامي عبدالرحمن مدير اين گروه در گفت‌وگو با شبكه اسكاي نيوز، مدعي شد: در روزهاي گذشته هيچ بمباراني در منطقه فرودگاه دمشق وجود نداشته و ارتباطي بين معارضان سوريه با كشته شدن مصطفي بدرالدين فرمانده حزب‌الله وجود ندارد.  همچنين گزارش روزنامه راي اليوم كه پيش از اعلام نتايج تحقيقات حزب‌الله لبنان منتشر شد اندكي به ابهامات افزوده است. اين روزنامه به نقل از منابع آگاه در حزب‌الله لبنان اعلام كرد كه طرف‌هاي منطقه‌اي در كنار اسراييل در انفجاري كه منجر به شهادت مصطفي بدرالدين فرمانده نظامي حزب‌الله در نزديكي فرودگاه دمشق شد، دست داشته‌اند. به گفته اين منابع، تاخير در اعلام عامل اصلي اين عمليات تا روز گذشته نيز به دليل اين است كه تحقيقات به جاهاي مهمي رسيده و نشان مي‌دهد كه احتمالا سازمان اطلاعات كشورهاي عربي و منطقه‌اي در ترور اين فرمانده حزب‌الله دست دارند. همچنين منابع اعلام كردند كه مسوولان اسراييلي در جبهه شمالي به مانند گذشته حالت آماده‌باش، اعلام نكرده‌اند زيرا هر بار كه يكي از فرماندهان حزب‌الله ترور مي‌شد مثلا در زمان ترور عماد مغنيه يا سمير قنطار مسوولان رژيم صهيونيستي حالت آماده‌باش اعلام مي‌كردند. از همين رو در اين مورد به نظر مي‌رسد رژيم صهيونيستي با آرامش بيشتري با شهادت سيد ذوالفقار برخورد كرده است. از سوي ديگر منطقه‌اي كه سيد مصطفي به شهادت رسيده است نه تنها امن‌ترين منطقه در دمشق بلكه در كل سوريه به حساب مي‌آيد زيرا فرودگاه دمشق از جمله مناطقي محسوب مي‌شود كه حمله به آن بدون يك برنامه‌ريزي دقيق و هدفمند ممكن نخواهد بود. اين منابع آگاه همچنين عنوان كردند، دو موشك هوا به زمين به اين ساختمان اصابت كردند كه در نتيجه انفجار مهيبي رخ داده و ساختمان به‌طور كامل ويران شد. مجموعه اين شرايط نشان مي‌دهد كه عمليات ترور بدرالدين به صورت بسيار دقيق طرح‌ريزي شده كه حتي مي‌توان آن را نتيجه همكاري مشترك ميان سازمان اطلاعات اسراييل و امريكا دانست چرا كه سيد مصطفي بدرالدين در ليست سياه امريكا نيز قرار داشت.

ادعاي امريكا عليه ايران
پس از اعلام رسمي خبر شهادت مصطفي بدرالدين رژيم صهيونيستي هيچ واكنش جدي نسبت به اين خبر نشان نداد و دست داشتن در عمليات ترور فرمانده نظامي حزب‌الله را نه تاييد و نه تكذيب كرد. از سوي ديگر اما امريكا بلافاصله دست داشتن در عمليات نظامي عليه مصطفي بدرالدين را تكذيب كرد. جاش ارنست، سخنگوي كاخ سفيد در اين خصوص گفت: هيچگونه جنگنده امريكايي يا وابسته به ائتلاف ضدداعش در منطقه‌اي كه مصطفي بدرالدين، فرمانده برجسته نظامي حزب‌الله در آنجا كشته شد، حضور نداشته است. اگرچه امريكا دست داشتن در شهادت سيدذوالفقار را تكذيب كرد اما نسبت به پيام تسليت محمد‌جواد ظريف، وزير امورخارجه جمهوري اسلامي به سيد‌حسن نصرالله دبيركل حزب‌الله لبنان واكنش نشان داد. جان كربي، سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا در پاسخ به سوالي يكي از خبرنگاران در اين خصوص گفت: اين پيام را ديده‌ايم و به‌طور قطع ما ذره‌اي در اين موضوع با ايران اشتراك نداريم و بسيار نااميد‌كننده است كه ظريف، وزير امور خارجه ايران چنين احساسي دارد. وي در ادامه به تكرار ادعاهاي خصمانه غرب و امريكا عليه سياست‌هاي ايران در منطقه پرداخت و ايران را به حمايت از گروه‌هاي تروريستي متهم كرد و گفت: ‌هر چند جان كري (وزير امور خارجه امريكا) به لندن رفته بود تا با بانك‌هاي اروپايي درباره تجارت با ايران گفت‌وگو كند اما هيچ نقطه اشتراكي با اين اظهارات ظريف نداريم و همچنان حزب‌الله را يك گروه تروريستي مي‌دانيم.

چرا امريكا مصطفي بدرالدين را در ليست سياه قرار داد؟
حزب‌الله لبنان به عنوان يكي از احزاب سياسي لبنان نقشي فعال و موثر در صحنه سياسي اين كشور ايفا مي‌كند. اما نقش سياسي حزب‌الله يك بخش از اين جريان است، شاخه نظامي اين گروه در لبنان بسيار فعال در دفاع از لبنان عمل مي‌كند و مقاومت حزب‌الله بود كه در نهايت رژيم صهيونيستي را مجبور به عقب‌نشيني از جنوب لبنان كرد. در اين بين ايالات متحده امريكا از سال 1997 حزب‌الله لبنان را به اتهامات واهي در ليست سياه گروه‌هاي تروريستي خود قرار داد. اما در اصل قرار گرفتن حزب‌الله در ليست گروه‌هاي تروريستي لبناني را مي‌توان دشمني با اسراييل دانست. از همين رو وزارت خارجه امريكا روز‌به‌روز به سياهه اتهامات عليه حزب‌الله اضافه مي‌كند در صورتي كه اين گروه كماكان مهم‌ترين حزب سياسي و نظامي در لبنان به شمار مي‌آيد. از آنجايي كه ايران همواره به حزب‌الله لبنان حمايت معنوي خود را ابراز كرده است اقدامات آن را حمايت از تروريسم در منطقه مي‌دانند. اما نكته مهم اين است كه كماكان سازمان ملل حزب‌الله را يك گروه تروريستي نمي‌داند زيرا اين يك واقعيت است كه نقش حزب‌الله در حفظ تماميت ارضي لبنان بي‌بديل است. در طرف مقابل كشورهاي اتحاديه اروپا براي رضايت امريكا و اسراييل تنها شاخه نظامي حزب‌الله را در ليست گروه‌هاي تروريستي خود قرار داده‌اند. نيوزلند و استراليا نيز تنها شاخه عمليات خارجي حزب‌الله را مورد تحريم خود قرار داده‌اند. به تازگي نيز كشورهاي اتحاديه عرب و كشورهاي شوراي همكاري خليج‌فارس نيز حزب‌الله را به دليل كينه‌‌جويي و حمايت اين گروه از دولت قانوني سوريه در ليست گروه‌هاي تروريستي خود قرار دادند. شهيد مصطفي بدرالدين نيز كه علاوه بر فرماندهي شاخه نظامي، فرماندهي عمليات‌هاي برون‌مرزي حزب‌الله را بر عهده داشت و تمام‌قد از دولت سوريه در برابر تروريست‌ها دفاع كرد، به دليل اين حمايت در ليست سياه ايالات متحده امريكا قرار گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون