• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3527 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۶ ارديبهشت

چهره‌ها - خبرها

جان كري عازم عربستان شد

وزير خارجه امريكا روز جمعه واشنگتن را به مقصد چندين كشور با هدف آغاز هفته‌اي از تلاش ديپلماتيك براي پايان دادن به درگيري سوريه و بحران ليبي ترك كرد. به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه فرامنطقه‌اي راي اليوم، جان كربي، سخنگوي وزارت خارجه امريكا اعلام كرد كه كري روز يكشنبه در جده با مقامات ارشد عربستان ديدار خواهد كرد و روز دوشنبه عربستان را به مقصد وين براي مشاركت در نشست بين‌المللي درباره دو بحران سوريه و ليبي ترك خواهد كرد. كري روز چهاشنبه نيز براي حضور در نشست‌هاي وزيران خارجه ناتو عازم بروكسل خواهد شد تا درباره چالش‌هاي فراروي هم‌پيمانان غربي امريكا به مذاكره بپردازد. جان كربي افزود: وزير خارجه امريكا و همتاي ايتاليايي‌اش در نشست مربوط به بحران ليبي شركت خواهند كرد. شركت‌كنندگان به بررسي حمايت بين‌المللي از دولت توافق ملي ليبي و نيز مسائل امنيتي خواهند پرداخت.  بعد از نشست ليبي، كري و سرگئي لاوروف همتاي روسي‌اش رياست نشست گروه بين‌المللي حمايت از سوريه را برعهده خواهند گرفت. كربي گفت: هدف از اين نشست تامين امنيت امدادرساني‌ها به سراسر سوريه و تسريع گذار سياسي در اين كشور است. كري همچنين به همراه همتايان روس و فرانسوي خود در نشستي درباره ناگورني قره‌باغ شركت خواهند كرد.

 

جنگ لفظي اوباما و پوتين درباره سپر موشكي امريكا در اروپا

رييس‌جمهوري امريكا پس از نشست با سران پنج كشور حوزه اسكانديناوي به اظهارات همتاي روسي‌اش درباره افزايش حضور نظامي در شمال اروپا واكنش نشان داد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين در حالي است كه مسكو و واشنگتن يكديگر را به افزايش حضور متجاوزانه نظامي در شمال اروپا متهم مي‌كنند. مسكو روز گذشته متعهد شد تا به تهديدات ناشي از سپر موشكي امريكا كه از مرزهاي اين كشور مستقر شده‌ است خاتمه دهد. به گزارش ايسنا، كل كل‌هاي سياسي و امنيتي روسيه و امريكا پس از آن تشديد شد كه امريكا سپر دفاع موشكي خود را در روماني و لهستان مستقر كرد؛ اقدامي كه مسكو از آن به عنوان يك تهديد جدي امنيتي ياد كرده و به‌شدت از آن انتقاد مي‌كند. در اين ميان امريكا همواره تضمين مي‌دهد كه اين اقدامات به هيچ‌وجه تهديدي عليه امنيت روسيه نيست. باراك اوباما، در واكنش به انتقادات شديد ولاديمير پوتين، همتاي روسي‌اش نسبت به اين اقدام پس از تشكيل جلسه با سران پنج كشور سوئد، دانمارك، فنلاند، نروژ و ايسلند به مسكو نسبت به افزايش حضور نظامي‌اش در شمال اروپا هشدار داد. اوباما گفت: ما نگراني مشتركي درباره افزايش حضور نظامي روسيه در منطقه بالتيك نرماندي داريم. هفته گذشته وزير دفاع روسيه از ايجاد سه لشكر و پايگاه نظامي در غرب و جنوب اين كشور تا پايان سال براي مقابله با نيروهاي ناتو مستقر در نزديكي مرز خبر داده بود.

 

با جنگي اعلام نشده از سوي پاكستان مواجهيم

رييس‌جمهور افغانستان ضمن توصيف طالبان پاكستان به عنوان «بزرگ‌ترين تهديد منطقه»، تاكيد كرد، كشورش با جنگ اعلام‌نشده‌اي از سوي پاكستان كه پيشنهاد صلحش را نپذيرفته، مواجه است. به گزارش روزنامه نيشن، اشرف غني، رييس‌جمهور افغانستان در جريان سخنراني با موضع «موج پنجم ناآرامي سياسي» در موسسه Royal United   از اينكه افغانستان به ميدان جنگي براي مبارزان از كشورهاي مختلف تبديل شده ابراز تاسف كرد و گفت: چه كسي در كشور من مي‌جنگد؟ چيني‌ها، ‌چچني‌ها، ازبك‌ها، اما بيشترين تعداد متعلق به پاكستان است مساله‌ اصلي ما صلح با پاكستان است. جنگ اعلام نشده‌اي عليه ما وجود دارد ومن در جريان سفرم به پاكستان به آن پرداختم. ما براي هيچكس تهديد محسوب نمي‌شويم. تا به حال شنيده‌ايد كه يك افغان خودش را منفجر كند؟ پس چرا تمامي عاملان انتحاري به سمت ما مي‌آيند؛ تحريك طالبان پاكستان بزرگ‌ترين تهديد منطقه است. ما به پاكستان پيشنهاد يك تور را داديم تا به آنها مكان‌هاي ويژه را نشان دهيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون