• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3532 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱ خرداد

انزواي نخبگان و فقر تئوريك

كارشناس ارشد مديريت آموزشي محمد داوري

يكي از عوامل مهم و حياتي براي يك سازمان و نهاد، پشتيباني نظري و تئوريك است. هر سازماني بر مبناي اصول نظري خاصي مبتني بر كاركرد مورد نظر تاسيس مي‌شود و مسوولان قبل از تاسيس، متكي بر توجيهات نظري، اقدام به تاسيس آن نهاد يا سازمان مي‌كنند.
سازمان‌ها و نهادها مانند موجودات زنده، در سيري از تولد و رشد و بلوغ ادامه حيات مي‌دهند و در بستري طبيعي، متناسب با كاركرد خود در صورت سازگاري به داد و ستد مي‌پردازند و با موجه معرفي كردن خود به حيات‌شان استمرار مي‌بخشند.
آنچه مانع ايفاي نقش يك سازمان يا نهاد مي‌شود و ممكن است به مرگ آن منجر شود يكي ناتواني موسسات آن در تشخيص تناسب سازمان و نهاد با بستر سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي است كه باعث مي‌شود پس از تولد و قبل از بلوغ از بين برود و ديگري ضعف مديران است كه به‌‌رغم وجود متناسب، يك سازمان دچار ناكارآمدي و به تبع آن مرگ تدريجي مي‌شود. اما در كنار اين دو عامل يك عامل اساسي و حياتي‌تر وجود دارد كه عدم توجه به آن، سازمان و نهاد را گرفتار مرگ تدريجي مي‌كند وحتي ممكن است به ظاهر زنده باشد اما نه‌تنها كاركرد مثبتي نداشته بلكه مخرب نيز باشد.
اين عامل مهم و حياتي تزريق نظري و تئوريك است. يك سازمان و نهاد زنده و پويا به طور مستمر مانند يك گياهي كه به نور، آب و اكسيژن نيازمند است براي رشد و بقا به شدت نيازمند پشتيباني نظري و تئوريك و به روزرساني در اين راستا است.
در دنياي پرتحول امروزي اين نياز بيش از گذشته حياتي‌تر است چرا كه تغييرات آنقدر سريع و گسترده است كه در صورت هماهنگ نشدن نهادها و سازمان‌ها با آن به طور قطع كاركرد و فلسفه وجودي آنها زير پرسش خواهد رفت.
حال يك سازمان و نهادي مانند آموزش و پرورش كه كارش تربيت انسان‌هاست در اين زمينه از حساسيت بيشتري برخوردار است. فلسفه و سبك زندگي و شرايط زندگي در هر نسلي نسبت به نسل‌هاي قبل تفاوت‌هاي فاحشي
مي‌يابد و اين تغييرات، تفاوت‌ها، انتظارات را هم تغيير مي‌دهد، بنابراين نظام آموزشي بايد چنان پويا و منعطف باشد كه بتواند به اين انتظارات متناسب، پاسخ دهد.
يكي از شروط لازم براي توانمندي در پاسخگويي، برخورداري از پشتيباني‌هاي نظري و تئوريك است كه اين مهم نيز در گرو مشاركت فعال و با انگيزه نخبگان حوزه علوم تربيتي و پيشكسوتان اين عرصه است؛ كساني كه دانش، مهارت و تجربه ارزشمندي دارند و اين گنجينه سرمايه‌اي است كه بايد براي رفع فقر نظري و تئوريك نهاد آموزشي مورد استفاده قرار دهند.
درگذشت استاد غلامحسين شكوهي و تشييع مظلومانه و غريبانه وي و سكوت يا كم‌توجهي رسانه‌ها به ويژه رسانه‌هاي حاكميتي و دولتي يكي از حوادث دردناك روزهاي گذشته بود كه مي‌تواند بيانگر اين واقعيت باشد كه متاسفانه نخبگان حوزه تعليم و تربيت در انزوا به سر مي‌برند و اين انزوا و غيبت موجب شده است تا نهاد آموزشي ما از فقر نظري و تئوريك رنج ببرد.
 شايد اگر مسوولان به اين پرسش پاسخ قانع‌كننده‌اي بدهند كه از اين دانش‌آموخته علوم تربيتي كه 70 سال معلمي كرده است و تجربه مديريت ارشد را هم در كارنامه خود دارد چه استفاده‌اي برده‌اند؟ انتقاد وارد شده در اين يادداشت بجا نباشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون