• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3535 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۵ خرداد

پايان آرام نخستين انتخابات هيات رييسه خبرگان پنجم:

آيت‌الله جنتي رييس خبرگان شد

 صبح ديروز شايد يكي از مشخص‌ترين روزهاي زندگي دو رقيب قديمي بود. حتي شايد خيلي از آنهايي كه وارد نشست افتتاحيه مجلس خبرگان رهبري شدند هم اين را خوب مي‌دانستند كه اين‌بار رقابت بر سر رياست اين مجلس شكل ديگري دارد. شوك هفتم اسفند كار خودش را كرده بود تا اين‌بار اصولگرايان درس بگيرند و خود را منسجم‌تر كنند. نتايج انتخابات خبرگان رهبري به ويژه در استان تهران براي اصولگرايان درس بزرگي بود تا تمام تلاش‌شان را در سه ماه گذشته به كار بگيرند تا صندلي رياست را نبازند. شانس با آنها اما خوب يار بود كه انسجام آنها در مقابل عدم تمايل رقباي اين سوي ميدان بود.  آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني تمايلي براي كانديدا شدن نداشت. اين را از ده روز پيش اعلام كرده بود كه رياست خبرگان برايش چندان اهميتي ندارد. از كانديداي خاصي هم حمايت علني نكرد تا نشان بدهد كه نمي‌خواهد مسيري را كه در هفتم اسفند ماه سال گذشته در آن پيروز شد را كامل كند. مجلس خبرگان رهبري با همه ويژگي‌هايي كه دارد اما مجلسي متفاوت است. مجلسي كه در آن نمي‌توان براساس اعداد و ليست‌ها آنچنان تحليلي داشت. مجلس خبرگان رهبري پنجم هم از اين قاعده استثنا نيست تا رياست اين دوره از مجلس به احمد جنتي نفر شانزدهم استان تهران برسد در روزي كه نفر اول پايتخت تمايلي براي نشستن بر صندلي كه نشستن بر آن را قبلا تجربه كرده بود، نداشت.

آغازي با پايان مشخص
نشست آغاز مي‌شود. مهمانان تعدادشان زياد است اما به رسم هميشه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني نفر اول پايتخت در انتخابات خبرگان و حسن روحاني نفر سوم اين انتخابات در كنار يكديگر نشسته‌اند. اين شايد يكي از معدود تصاوير دست‌نخورده از مجلس خبرگان دوره چهارم است كه تكرار مي‌شود. اين‌بار آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي كه در 10 سال گذشته همواره در هيات‌رييسه مجلس حضور داشت هم پايين و در كنار آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني نشسته است.  حسن همجواري كه تا پايان جلسه با خوش و بش‌هاي اين سه نفر ادامه پيدا مي‌كند. نشست با انتخاب هيات‌رييسه سني آغاز مي‌شود. پيام مقام معظم رهبري قرائت مي‌شود و بعد گزارش دبير شوراي نگهبان از روند برگزاري انتخابات مجلس خبرگان رهبري آغاز مي‌شود.  گزارشي كه در آن آيت‌الله احمد جنتي گفت: «انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان در حالي برگزار شد كه حساسيت‌ها و شرايط خاصي آن را احاطه كرده بود اما خدا را شاكريم كه در كمال صحت و سلامت اين انتخابات برگزار شد. نماينده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبري با اشاره به اينكه انتخابات هفتم اسفند علاوه بر رضايت مردم، رضايت رهبري را نيز به دنبال داشت، اظهار كرد: ما از حمايت و هدايت ايشان از شوراي نگهبان بر خود مي‌باليم و خدا را در اين زمينه شكر‌گزاريم. جنتي اظهار داشت: ‌اميد است خبرگان ملت با توجه به جايگاه رفيع اين مجلس و نقش بسيار حساس آن در انجام وظايف خود موفق باشند. وقتي آيت‌الله جنتي از اعضاي فوت‌شده مجلس خبرگان رهبري ياد مي‌كند اسم آيت‌الله واعظ طبسي را هم مي‌آورد. اينجاست كه آيت‌الله هاشمي آهي مي‌كشد و صلواتي زير لب مي‌فرستد. كمي بعدتر نمايندگان دوره پنجم مجلس خبرگان رهبري قيام و سوگند ياد كردند كه «در ايفاي وظيفه سنگيني كه بر عهده دارند يعني تشخيص معرفي بهترين فرد براي مقام والاي رهبري امت و در حراست از منصب الهي و حفظ آن از هر گونه خطري خود را در پيشگاه مقدس خداوند مسوول بدانند و در بهره‌مندي از ملت غيور ايران از اين نعمت عظيم الهي كمال كوشش را كنند و كوچك‌ترين مسامحه و خيانت را روا ندارند.» جلسه براي تنفسي كوتاه غيرعلني مي‌شود. پايان قسمت اول جلسه افتتاحيه اما جالب‌ترين حاشيه را رقم زد هماني كه محمود احمدي‌نژاد ترجيح مي‌دهد بدون هيچ مكثي جلسه را ترك كند برخلاف مهمانان ديگر كه ترجيح مي‌دهند با همديگر احوالپرسي داشته باشند. اين خوش‌و‌بش‌ها شكل‌هاي مختلفي دارد. حسن روحاني و اكبر هاشمي‌رفسنجاني محل مراجعه خيلي از نمايندگان هستند. علي‌اكبر ناطق نوري و آيت‌الله محمدي گلپايگاني هم از ديگر افرادي هستند كه اطراف‌شان حسابي شلوغ مي‌شود. صحن مجلس خبرگان ديروز صحنه رويارويي خيلي از افراد بود. از توقف آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني كنار صندلي آيت‌الله يزدي براي احوالپرسي گرفته تا مصافحه سعيد جليلي با هاشمي. كمي آن‌طرف‌تر صحبت‌ها گل انداخته است و انگار خيلي‌ها از فرصت پيش‌آمده براي احوالپرسي راضي هستند. تنفس كه تمام مي‌شود اما جلسه هم غيرعلني مي‌شود.

51 راي جنتي
جلسه غيرعلني مجلس خبرگان براي انتخابات هيات‌رييسه مجلس كه آغاز مي‌شود خيلي‌ها خوب مي‌دانند آن سوي درهاي بسته چه خبر است. هاشمي‌رفسنجاني تاكيد داشت كه كانديدا نمي‌شود و اين كانديدا نشدن براي همه مسجل بود. هاشمي اين‌بار دلسرد بود يا بي‌انگيزه يا هرچيز ديگري معلوم بود كه به هيچ قيمتي نمي‌خواهد كانديداي رياست خبرگان شود. اين نخواستنش حتي با آمدن آيت‌الله جنتي هم تبديل به خواستن نشد و در نهايت خبر از كانديداها براي رياست آمد. كانديداها احمد جنتي، آيت‌الله اميني و آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي بودند. كانديدا شدن آيت‌الله اميني و آيت‌الله احمد جنتي كاملا مشخص بود. در اين ميان اما كانديدا‌شدن هاشمي‌شاهرودي آنچنان قابل پيش‌بيني نبود. زمزمه‌هايي هم بود كه كانديدا شدن هاشمي شاهرودي براي شكستن راي آيت‌الله اميني بوده است. از آيت‌الله اميني به عنوان كانديداي مورد حمايت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني نام برده مي‌شد با اين همه هيچ حمايت علني از سوي او از آيت‌الله اميني صورت نگرفته بود. آن سوي ميدان اصولگرايان عضو مجلس خبرگان رهبري اين‌بار براي بردن صندلي رياست اين مجلس حسابي منسجم شده بودند و همين انسجام هم آنها را به رياست رساند تا در نهايت آيت‌الله احمد جنتي با 51 راي از مجموع 88 عضو رييس مجلس خبرگان رهبري شود. از سوي ديگر آيت‌الله اميني با 21 راي و آيت‌الله هاشمي شاهرودي با 13 راي از رسيدن به جايگاه رياست بازماندند. كانديداهاي نايب‌رييسي هم اما چهره‌هاي مشهوري بودند. آيت‌الله موحدي كرماني، آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي و آيت‌الله صادق آملي‌لاريجاني، كانديداهاي نايب‌رييسي مجلس خبرگان رهبري بودند كه در نهايت، آيات موحدي كرماني و هاشمي‌شاهرودي نواب رييس خبرگان شدند ولي آيت‌الله صادق لاريجاني راي لازم را كسب نكرد. انتخابات ديروز هيات‌رييسه مجلس خبرگان رهبري تحليل‌هاي متفاوتي داشت با اين همه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني تحليل خاص خودش را داشت. تحليلي كه در آن گفت: «انتخابات هيات‌رييسه خبرگان، در فضايي آرام، سريع و بدون هيچ گونه مشاجره انجام شد. او گفت: تركيب هيات‌رييسه اين دوره خيلي خوب است.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون