• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3542 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۳ خرداد

تهديد به سبك رييس‌جمهور تازه نفس فيليپين

روزنامه‌نگاران، سزاوار مرگ هستند

رييس‌جمهور منتخب فيليپين با هيچ كس شوخي ندارد. او روزنامه‌نگاران را فاسد و ترور آنها را مشروع مي‌داند. براي سر قاچاقچيان پاداش تعيين كرده است و اين دو صنف را عملا در يك ترازو قرار مي‌دهد. رودريگو دوترته كه ماه گذشته ميلادي توسط مردم فيليپين به سمت رياست‌جمهوري اين كشور رسيد عقايد متفاوتي را از خود به نمايش گذاشته است. او در طول مبارزات انتخاباتي به مردم وعده داده بود كه ظرف شش ماه با كشتن ده‌ها هزار نفر از مجرمان و مظنونان به جرم و جنايت در فيليپين خاتمه دهد.
دوترته سياستمداري بد دهن است كه در نطق‌هاي پر شور و حرارت انتخاباتي خود و پس از رسيدن به پست رياست‌جمهوري به اين شيوه ادامه داده است. او در نطق‌هاي خود همواره قاتلان، قاچاقچيان و متجاوزان را مورد خطاب قرار داده است. او در يك كنفرانس مطبوعاتي هنگام اعلام كابينه جديد خود گفت: روزنامه‌نگاران رشوه‌بگير يا درگير فعاليت‌هاي فاسد هستند كه سزاوار چيزي جز مرگ نيستند.
به گزارش گاردين، او در پاسخ به سوالي كه در خصوص مرگ يك روزنامه‌نگار به ضرب گلوله در مانيل كشته شده بود در خصوص نحوه پيگيري اين مساله گفت: دليل نمي‌شود چون شما يك روزنامه‌نگار هستيد و اگر عوضي باشيد از ترور مصون باشيد.
گفتني است فيليپين يكي از خطرناك‌ترين كشورهاي جهان براي روزنامه‌نگاران است كه تاكنون 174 روزنامه‌نگار در آن به قتل رسيده‌اند. اين كشور در يك دموكراسي پر هرج و مرج درگير است كه بيش از سه دهه پيش جايگزين سيستم يك ديكتاتور فاسد در اين كشور شد. با اين حال دوترته خطاب به روزنامه‌نگاران گفت كه شما اگر اشتباهي نكنيد كشته نمي‌شويد هرچند كه بسياري از روزنامه‌نگاران در اين كشور فاسد هستند. دوترته همچنين گفت كه آزادي بيان طبق قانون اساسي لزوما نمي‌تواند عواقب خشونت‌آميز افترا زدن به ديگران را حفظ كند. او تاكيد كرد كه اين قانون اساسي ديگر نمي‌تواند به شما در زماني كه به يك فرد بي‌احترامي مي‌كنيد، كمك كند.
گفتني است ژوئن پالا، روزنامه‌نگار و سياستمدار كه در سال 2003 به وسيله دو موتورسوار به ضرب گلوله در شهر داوائو كشته شد، كماكان مساله آن حل نشده است. دوترته همواره از جمله متهمان در آن قتل شناخته مي‌شد. او به دليل اينكه در آن دوران شهردار شهر داوائو بوده است اجازه حل اين پرونده را نداد و همواره اتهامات عليه خود را نيز رد كرده است. دوترته در خصوص پالا نيز گفت كه نمي‌خواهم به فراموشكاري متهم شوم اما پالا يك پسر فاسد و عوضي بود كه تنها سزاوار مرگ بود.
اما يكي از مرگبارترين حملات در جهان عليه روزنامه‌نگاران در فيليپين در سال 2009رخ داد زماني كه 32خبرنگار در دوره انتخاباتي كشته شدند. بيش از صد نفر نيز براي پاسخگويي در خصوص اين پرونده به دادگاه احضار شدند كه تعدادي از قبايل براي سازماندهي اين اقدام متهم شده بودند. گفتني است وكيل سابق متهمان قتل‌عام اين روزنامه‌نگاران به عنوان سخنگوي رياست‌جمهوري فيليپين معرفي شده است كه انتقاد خانواده‌هاي قربانيان و روزنامه‌نگاران را برانگيخته است.
در خصوص قاچاقچيان و اربابان مواد مخدر نيز دوترته حدود سه ميليون پزو را براي كشتن آنها جايزه گذاشته است. برنامه‌هاي ديگر از جمله مي‌توان به حق تيراندازي به نيروهاي ويژه پليس به قصد كشتن اشاره كرد. او همچنين قصد دارد تا نيروهاي تازه‌اي را جايگزين افسراني كند كه در تجارت و قاچاق مواد مخدر دست داشته‌اند به سزاي كار خود برساند. او هشدار داد كه تا شروع كار اصلا صبر نمي‌كند و بلافاصله كشتار جنايتكاران را آغاز مي‌كند.
گزارش‌ها حاكي از آن است كه پليس يكسري حملات سازمان يافته را به خانه‌ها و مراكز توزيع مواد مخدر انجام داده است كه در اين عمليات 15 نفر نيز كشته شده‌اند. به گزارش عفو بين‌الملل نيروهاي امنيتي پليس به صورت ناگهاني عمليات مشكوك اقدامي براي مرگ و مير افراد در اين عمليات‌ها آغاز كرده‌اند.
دوترته كه بناست روز 20ژوئن سوگند رياست‌جمهوري ياد كند وظيفه دارد زيرساخت‌هاي اين كشور را بازسازي كند و براي حدود يك چهارم از جمعيت صد ميليون نفري فيليپين كه با فقر مواجه هستند شغل ايجاد كند.
دوترته در زمينه سياست خارجي نيز عنوان كرده كه يك سياست مستقل را دنبال مي‌كند؛ كشوري كه به عنوان متحد امنيتي ايالات متحده به شمار مي‌آمد شايد با حضور دوترته به چين نزديك‌تر شود و در مناقشه درياي چين جنوبي نيز سياست دولت گذشته را نيز دنبال نكند. با اين حال به نظر مي‌رسد اكنون افرادي كه به سمت افراط‌گرايي و حرف‌هاي تند و تيز و حتي فحش دادن گرايش دارند حمايت مردمي نيز از آنها بيشتر مي‌شود. هرچه خشن‌تر محبوبيت بيشتر؛ اين چيزي است كه نه‌تنها رييس‌جمهور فيليپين را به پيروزي رساند بلكه دونالد ترامپ را نيز در امريكا به پيروزي نزديك كرده و محبوبيت خاص خود را به دنبال دارد. حال بايد ديد اين موج از خشونت و افراط‌گرايي كه در سراسر جهان در حال گسترش است تا چه زماني ادامه پيدا مي‌كند و در چند كشور ديگر مي‌خواهد اينچنين افراد به پيروزي برسند و نقطه پايان آن نيز چه هزينه‌هايي را براي كل جهان در پي خواهد داشت؟ پاسخ آن هنوز مشخص نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون