• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3542 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۳ خرداد

عمليات ضد داع ش بدون رضايت تركيه

ايالات متحده امريكا به همراه نيروهاي اتحاديه دموكراتيك كه از هفته گذشته حملات گسترده‌اي را براي آزادسازي رقه آغاز كردند روز گدشته حملاتي را به سمت منطقه استراتژيك منبج در شمال سوريه آغاز كردند. به گزارش رويترز حمله به اين منطقه به صورت كاملا محرمانه برنامه‌ريزي شده است تا بتواند ضربه مهلكي را به داعش در آن منطقه وارد كرده و داعش را از مرز با تركيه دور كنند. اين عمليات از روز سه‌شنبه آغاز شده ممكن است هفته‌ها به طول بينجامد تا دسترسي داعش به صورت كامل از خاك سوريه به سمت مرز تركيه بسته شود. برنامه‌اي كه به نظر مي‌رسد در صورت انجام آن مي‌تواند داعش را به صورت گسترده‌اي در سوريه تضعيف كند زيرا بسياري از حمايت‌هاي تجهيزاتي و مالي داعش از سمت تركيه به اين گروه تروريستي تزريق مي‌شد، از همين رو امريكا قصد دارد با اين حركت داعش را به محاصره كامل در بياورد. به گفته يك مقام نظامي ايالات متحده به رويترز سقوط منطقه منبج مي‌تواند آخرين منطقه‌اي باشد كه داعش در آن با تركيه هم مرز است.
اكنون تعداد كمي از نيروهاي وي‍ژه ايالات متحده در عمليات زميني نيروهاي اتحاديه دموكراتيك به سمت داعش حضور دارند كه بيشتر نقش حمايتي و مشاوره‌اي را در اين خصوص ايفا مي‌كنند و به صورت مستقيم با خطوط مقدم جبهه در تماس هستند. اين اطلاعات تنها به شرط ناشناس بودن از سوي يك مقام نظامي امريكايي به رويترز اعلام شده است. اين مقام مي‌گويد: نيروهاي امريكايي در كنار مبارزان سوري براي تكميل كامل عمليات حضور دارند، اما آنها نمي‌خواهند در مبارزه مستقيم درگير شوند.
گفتني است اين عمليات با حمايت سنگين هوايي نيروهاي ائتلاف به رهبري ايالات متحده همراه بوده است، از طرفي نيز گفته مي‌شود موشك‌هايي از سمت مرز تركيه به سمت خاك سوريه شليك شده است.
در اين راستا ديده‌بان حقوق بشر سوريه اعلام كرد در حملات امريكا به نزديكي منبج در شمال سوريه 15 غيرنظامي كشته‌ شده‌اند. اخبار اوليه حاكي از آن است كه حمله جنگنده‌هاي امريكايي به روستاي عسيله منجر به كشته شدن شش كارگر در يك مرغداري و زخمي شدن تعدادي ديگر شد.
اعلاميه‌هايي كه جنگنده‌هاي امريكايي به منبج انداخته‌اند شبيه برگه‌هاي مجوز داعش به اعضايش براي تسهيل در رفت‌و‌آمد در مناطق تحت كنترل آنهاست و تنها در مناطق حلب قابل استفاده است. امريكا احتمالا با اين كار قصد دارد غير نظاميان را براي خروج از شهر تشويق كند. جنگنده‌هاي ائتلاف تحت امر امريكا اخيرا اعلاميه‌هايي را در شهر رقه انداخته و از ساكنان خواستند اين شهر را ترك كنند. اين قبل از آغاز عمليات شمال رقه توسط نيروهاي سوريه دموكراتيك بود.
به گزارش رويترز شايد براي تركيه ضروري باشد كه به عنوان متحد ناتو در اين عمليات‌ها حضور داشته باشد تا اين گروه‌هاي متشكل از شبه نظاميان سوري اين اقدام را انجام دهند كه حدود يك پنجم از نيروهاي كلي اين كشور را نمايندگي مي‌كند.
آنكارا معتقد است كه نيروهاي سوريه دموكراتيك تروريست هستند كه اكنون با پشتوانه ايالات متحده در حال جنگ با داعش‌اند و اين موضوع به‌شدت تركيه را خشمگين كرده است.
از طرفي به نظر مي‌رسد تركيه به‌شدت نسبت به پيشرفت نيروهاي اين ائتلاف در طول مرز خود احساس خطر مي‌كند و مخالف كنترل مبارزان ائتلاف سوريه در منطقه منبج هستند. شبه نظاميان كرد سوريه در حال حاضر كنترل حدود 400كيلومتر از خاك سوريه را در اختيار دارند. آنگونه كه مقامات امريكايي عنوان كرده‌اند نيروهاي ائتلاف اكنون تنها گروهي هستند كه در حال مبارزه در منطقه منبج هستند. گفتني است پيش از اين عمليات آنكارا پيشنهاد عمليات مشترك با امريكايي‌ها را در اين منطقه مطرح كرده بود. چاووش اوغلو، وزير خارجه تركيه اين مساله را مطرح كرد اما بدون حضور نيروهاي كرد كه تركيه آنها را تروريست مي‌داند، در حالي امريكا از آنها حمايت مي‌كند. ولي مقامات امريكايي عنوان كردند زماني كه تركيه بخواهد به اين عمليات اضافه شود عملا يك توهين آشكار به گروه‌هاي اتحاديه دموكراتيك به حساب مي‌آيد. گفتني است داعش كه مناطق مرزي خود با تركيه را رفته رفته از دست مي‌دهد، سعي دارد تا جبهه جديدي را در اعزاز ايجاد كند تا ارتباط مرزي با تركيه را از دست ندهد ولي هنوز موفق به اين كار نشده است.
آتش بس 48ساعته
بنا بر اعلام وزارت دفاع روسيه آتش‌بس موقتي در استان ريف دمشق به ويژه شهر داريا در غوطه غربي و به مدت 48 ساعت برقرار شده است. شهر داريا كه در كنترل گروه‌هاي افراط‌گر به ويژه گروه جيش الاسلام است، در روز‌هاي اخير شاهد درگيري‌هاي شديد و حملات هوايي بوده است؛ حملاتي كه گفته مي‌شود علاوه بر جنگنده‌اي سوريه هواپيماهاي روسيه نيز در آن مشاركت داشته‌اند. صليب سرخ نيز اعلام كرد كه نخستين كاروان انساني به داريا در حومه دمشق كه از سال 2012 محاصره شده بود، وارد شده است. اخيرا روسيه براي گروه‌هاي مسلحي كه هنوز به آتش‌بس نپيوسته‌اند يك ضرب‌الاجل تعيين كرد تا هرچه سريع‌تر به توافق آتش‌بس بپيوندند. در همين راستا، سرگئي شويگو، وزير دفاع روسيه در نشستي گفت: ارتش روسيه به شكل گسترده از مهارت ويژه خود درباره به كار‌گيري جنگنده‌ها و سامانه‌هاي دفاع هوايي در سوريه استفاده كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون