• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3542 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۳ خرداد

مسكو قصد آشتي با آنكارا را ندارد

از تركيه اصرار، از روسيه انكار

گروه جهان| رابطه تركيه و روسيه به جدال عشق و نفرت در عالم ديپلماسي شبيه شده است. يك روز ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه با سيگنال مثبت نشان دادن به تركيه مي‌گويد كه اين كشور بايد گام نخست در تنش‌زدايي را بردارد و روز ديگر رييس‌جمهور تركيه به تلاش‌هاي كشورش براي احياي رابطه دوستانه با مسكو اشاره مي‌كند. روز گذشته روزنامه حريت تازه‌ترين موضع‌گيري رييس‌جمهور پرحاشيه تركيه را منتشر كرد. رجب طيب اردوغان در ميان جمعي از خبرنگاران ضمن اشاره به تلاش آنكارا براي بازگشت به روابط دوستانه با مسكو، سقوط جنگنده روسي توسط نيروي هوايي تركيه را «يك اشتباه» خواند و گفت: تركيه دوستي روسيه را به خاطر خطاي يك خلبان از دست داد. من براي بازگرداندن روابط دوستانه با روسيه تلاش مي‌كنم. روابط دوستانه تركيه و روسيه قرباني يك اشتباه در 24 نوامبر شد. اردوغان توضيح بيشتري نداد كه ماهيت اين «اشتباه» چيست و منظورش از خطاي خلبان، خلبان روسي است يا خلبان تركيه. وي همچنين تاكيد كرد كه خواهان بهبود روابط با روسيه است اما نمي‌داند چگونه اين روابط را بهبود بخشد.
رييس‌جمهوري تركيه در كنفرانس خبري در شهر «ازمير» تعجب خود را از اين امر كه چگونه ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه راضي شده است تنها به دليل يك اشتباه روابط بسيار خوب ميان دو كشور را خراب كند ابراز تعجب كرد و گفت: من تعجب مي‌كنم كه روسيه به عنوان نخستين گام از ما چه انتظاري داشت، درك اين مساله براي من دشوار است. در هيچ يك از اظهارات رسمي از سوي روسيه اعلام نشده است كه تركيه به عنوان نخستين گام براي بهبود روابط دوجانبه چه كاري بايد انجام دهد، بر همين اساس بسيار دشوار است كه دريابيم مسكو از آنكارا چه انتظاري دارد. در حالي كه به نظر مي‌رسد تركيه با توجه به معادله‌هاي جديد منطقه‌اي مايل به احياي رابطه با روس‌هاست، مسكو در تازه‌ترين موضع‌گيري منفي خود، پيشنهاد تركيه مبني بر تشكيل يك گروه كاري با حضور نمايندگاني از هر دو كشور براي بهبود روابط و حل مسائل موجود را رد كرد. تنش ميان روسيه و تركيه 24 نوامبر سال گذشته آغاز شد. زماني كه تركيه يك جنگنده سوخو 24 روسي را با حمله موشكي ساقط كرد. تركيه در حالي براي احياي رابطه با روسيه تلاش مي‌كند كه به تازگي دادستان تركيه در ازمير از مردي كه به قتل خلبان جنگنده‌ سوخو 24 روسيه در جريان سرنگوني آن در شمال سوريه متهم شده بود، به طور كامل رفع اتهام كرد.

تركيه بايد از عراق خارج شود
همزمان با سيگنال‌هاي مثبت از سوي تركيه، سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه از سياست‌هاي منطقه‌اي تركيه انتقاد كرد. وي در مصاحبه با روزنامه كومسومولسكايا پراودا گفت: حضور بي‌دعوت نيروهاي مسلح تركيه در عراق غيرقابل قبول است و جاي سوال دارد كه چرا غرب چشم خود را بر نقض استقلال و حاكميت عراق توسط آنكارا بسته است. ما خواستار خروج نيروهاي مسلح تركيه از خاك عراق هستيم، جايي كه احمد داووداوغلو، نخست وزير سابق تركيه اين نيروها را براي تقويت استقلال و حاكميت عراق مستقر كرده است. وي افزود: درباره قبرس چطور؟ قبرسي كه يكي از اعضاي ناتو نيست و حريم هوايي‌اش بارها توسط نيروي هوايي تركيه نقض شده است؟ اين چه نوع موقعيتي است: اگر يكي از اعضاي ناتو هستيد مي‌توانيد هر كار كه بخواهيد انجام دهيد!
وزير امور خارجه روسيه گفت: در عراق، آنكارا در حال عملي كردن آرزوها و جاه‌طلبي‌هاي نئو عثماني و تعقيب اهداف اقتصادي مشخص است. تركيه‌اي‌ها روي به دست آوردن يك جاي پاي محكم در عراق حساب مي‌كنند و منتظر يك نبرد براي دست گذاشتن روي حوزه‌هاي نفتي موصل و واكنش جامعه بين‌الملل هستند. روسيه به بيان درخواست خود مبني بر اينكه تركيه بايد از ايجاد آشوب و ناآرامي در وهله اول عليه كردها دست بردارد، ادامه خواهد داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون