• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3548 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۲ خرداد

ضرغامي پاسخ انتقادات لاريجاني را داد

مجادلات دو رييس پيشين ساختمان شيشه‌اي

مديران اسبق، اين روزها سوژه خوبي براي بحثي مشترك يافته‌اند؛ بحثي كه با پيش كشيدن مسائل فرهنگي ابتدا از سوي علي لاريجاني مطرح مي‌شود، آنقدر براي عزت‌الله ضرغامي گران مي‌آيد كه دست به قلم شده تا در چند بند به دفاع از اقدامات خود بپردازد. دو مديري كه روي هم 20 سال رياست رسانه ملي را بر عهده داشته‌اند، اكنون بر مسند قضاوت نشسته و يكي راه انتقاد و ديگري راه دفاع از خود را پيش مي‌گيرند. علي لاريجاني كه پيش از حضور ضرغامي سكاندار رسانه ملي بوده، در برشمردن ضعف‌هاي فرهنگسازي در كشور آن را مربوط به صدا و سيمايي دانسته كه 12 سال از دوره مديريت او فاصله گرفته است. جايي كه علي لاريجاني در دفاع از حملاتي كه به بهارستان در خصوص ضرورت تعميق مسائل فرهنگي مي‌شود، جوابي را روانه جام‌جم مي‌سازد كه خيلي به مذاق رييس اسبق آن خوش نمي‌آيد. ميهمان چند شب گذشته گفت‌وگوي ويژه خبري، نه در مقام رييس اسبق رسانه ملي بلكه به عنوان رييس مجلس دهم، فرصت را در پاسخ به سوال نحوه كمك مجلس به محتواي فرهنگي براي نقدهاي جدي از صدا و سيما مناسب ديد. علي لاريجاني در پاسخ به مجري اظهار كرد: «براي مثال در راديو و تلويزيون توليدات زياد است اما آيا همه تاثيرگذار بوده و هويت‌بخشي به جامعه مي‌دهد يا سبقه سرگرم‌كنندگي آن بيشتر است از اين رو توليدات فرهنگي با عمق بيشتر بايد به وجود آيد كه پشتوانه مالي قوي‌تر مي‌خواهد و همين در حوزه‌هاي ديگر فرهنگ نيز صدق مي‌كند لذا گستره كميت و عمق بخشيدن بايد مهم باشد. از طرف ديگر ولنگاري فرهنگي امري است كه هم مسوولان فرهنگي بخش‌هاي مختلف بايد رصد كنند و هم بايد به توليدات سينمايي و موسيقايي و آثاري كه در رسانه‌هاي رقيب براي شما به وجود آمده و تنوع دارند كمك شود. » اما مغز كلام لاريجاني در ادامه پاسخ‌هاي او است. جايي كه او نقدها را به حوزه مالي صدا و سيما هم وارد مي‌كند و مي‌گويد: «كمك كردن به بخش‌هاي فرهنگي در سال‌هاي گذشته كم نبود مثلا در بخش راديو و تلويزيون به لحاظ مالي كم كمك نشد و بايد ديد اين كمك‌ها به درستي مصرف شد يا خير كه در اين خصوص لازم است يادآوري شود حقوق‌ها يكدفعه افزايش يافت. لذا بخش توليد مغفول ماند و متناسب با جاي ديگر صورت نگرفت از اين رو امروز بحران مالي از چالش‌هاي صداوسيماست و بايد تلاش شود خرج متناسب با منابع باشد و مديريت راديو و تلويزيون به سمت صرفا پرداخت حقوق و مزايا نرود. البته گسترش نيروي انساني هم مساله است كه مي‌شد با ١٣ هزار نفر كارمند به جاي ٢٥ هزار نفر كارمند، كار كرد.» لاريجاني دست بر نكته‌اي گذاشت كه بارها از سوي بسياري از منتقدان مطرح مي‌شد اما اينكه اين جمله از زبان كسي بيرون بيايد كه تجربه‌اي 10ساله را در سازمان گذرانده، ديگر سكوت را بر ضرغامي جايز نمي‌كند.
پاسخ ضرغامي به سخنان لاريجاني
حضور علي لاريجاني در گفت‌وگوي ويژه‌ خبري و مسائلي كه او از دوران تصدي رييس بعد از خود مطرح كرد، ضرغامي را بر آن داشت كه در دفاع از اقدام خود مسائلي را مطرح كند. او كه دفاعيات خود را با اين عنوان كه «مصاحبه جنابعالي با برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه دوم سيما نكاتي را متوجه مديريت گذشته سازمان كرد كه لازم است براي روشن شدن افكار عمومي توضيح داده شود»، بودجه‌اي كه جوابگوي انجام فعاليت‌هاي ابلاغي باشد را رقم نجومي 3260 ميليارد تومان و 162ميليون يورو اعلام مي‌كند.
ضرغامي در نخستين بند از پاسخ خود، به تعداد كارمندان مورد نياز اشاره مي‌كند و آن را مربوط به تغيير مديريت رسانه ملي در سال 83 يعني پايان مسووليت لاريجاني مي‌داند و مي‌گويد: «سازمان ايده‌آلي كه به اعتقاد شما بايد با 12-10هزار كارمند اداره شود، با 28 هزار كارمند در سال 83 تحويل شد (به اعتقاد برخي مديران 30 هزار نفر)؛ امروز تعداد كارمندان سازمان 33600 نفر است». ضرغامي در بند ديگر به طور مشخص به اقدامات زمان مديريت ده ساله لاريجاني بر صدا و سيما اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «اگر منظور شما تعداد كارمندان رسمي است؛ لازم است اشاره شود كه اين رقم در سال 83 (اتمام مديريت جنابعالي) 14400 نفر بود كه در سال 93 به 13640 نفر كاهش يافت». ضرغامي در بند ديگر اين پاسخنامه با برشمردن اقدامات گسترده رسانه ملي در طول دهه 83 تا 93، نياز به جذب و آموزش نيروي انساني ماهر را از ضروريات مي‌داند و در‌بندي ديگر در خصوص اصلاح پايه حقوق كارمندان و لزوم رشد سالانه ضريب آن‌كه مدتي به تاخير افتاده بود، مي‌گويد. ‌بندي كه در آخر آن خطاب به علي لاريجاني عنوان مي‌كند: «از شما انتظار مي‌رفت با شناختي كه از سازمان صداوسيما داريد، پشتيبان كارمندان سازمان باشيد و از حقوق حقه آنان دفاع نماييد. با توجه به اينكه بخش اعظم توليد سازمان، مستقيما توسط بدنه كاركنان انجام مي‌گيرد؛ هنوز جاي توجه بيشتري به اين موضوع وجود دارد». اما صحبت‌هاي ضرغامي تنها در اين چند بند خلاصه نمي‌شود. او وعده ارايه مستقيم ايرادات را هم به لاريجاني مي‌دهد تا آنچه به گفته او امكان سوءاستفاده مخالفين را فراهم خواهد كرد، روي ندهد. وي در پايان هم اظهار اميدواري مي‌كند كه: «با توجه به تاكيدات رهبر معظم انقلاب در مورد اهميت فرهنگ، مجلس دهم بتواند جبران مافات مجالس هشتم و نهم را در مورد بودجه صداوسيما انجام دهد.»
مديران ضرغامي، منصوبان علي‌عسگري
ورود ضرغامي به بحث صدا و سيما تنها به اين جوابيه ختم نمي‌شود. فعاليت‌ او در فضاي مجازي هرچند تنها در مدح رييس جديد رسانه ملي، انجام مي‌شود اما به شبهاتي در خصوص انتخاب مديران جديد در اين سازمان هم دامن مي‌زند. با گذشت كمتر از يك ماه از آغاز به كار علي عسگري رييس جديد رسانه ملي، ضرغامي با اين عنوان به استقبال او مي‌رود. «رابطه ما از جنس دوستي و رفاقت است ولي در مقاطع مختلف در طول اين سال‌ها همكاري نزديك با هم داشته‌ايم. يا من معاون ايشان بوده‌ام، يا ايشان معاون من بوده‌اند. بعضي وقت‌ها هم در سطحي مشابه همكار بوده‌ايم. با اين حال رابطه فردي، شخصيتي و دوستي ما نه تنها هيچ‌وقت تحت تاثير اين عناوين قرار نگرفت بلكه مرتبا مستحكم‌تر شد. اين خيلي خوب است». با اين نوشته آنچه زمزمه‌هايي را از تاثيرگذاري ضرغامي بر رياست جديد صدا و سيما سبب شده انتصاب مديران جديد واحدهاي مختلف اين سازمان طي چند هفته گذشته است. انتصاباتي كه نشان از اين دارد كه رفاقت اين دو و به نوعي رابطه مريد و مرادي آنها، نقش زيادي در مهره‌چيني مديران واحدهاي مختلف داشته است. مرتضي ميرباقري معاون سيما، پورمحمدي مدير شبكه 3 و عليرضا برازش مدير شبكه يك از شاخص‌ترين چهره‌هايي هستند كه در دوران ضرغامي حضور داشته و با ورود علي عسگري به صدا و سيما باز هم به عنوان مديريت رسيده‌اند. هرچند با اين چهره‌ها و البته نفرات ديگري در واحدهاي مختلف نمي‌توان به طور قطع و يقين از تاثيرگذاري و مهم‌تر از آن تاثيرپذيري اين دو مدير از هم ياد كرد، اما شايد انتصابات روزهاي آينده مهر تاييدي بر زمزمه‌هاي ايجاد شده باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون