• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3548 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۲ خرداد

موج انتقادها به بان كي مون، دبيركل سازمان ملل ادامه دارد

سكوتي فراتر از خيانت به كودكان يمن

«من تهديد شدم كه اگر موقتا نام ائتلاف به رهبري سعودي را از ليست ناقضان حقوق كودكان سازمان ملل حذف نكنم، كمك‌هاي بشردوستانه عربستان به فلسطين، سودان جنوبي و سوريه قطع خواهد شد»؛ اين جمله بي‌سابقه‌ترين اعتراف دبيركل سازمان ملل متحد است. قرار بود كه دبيركل سازمان ملل پاسخگوي تك‌تك ملت‌ها باشد اما گويا پاسخگوي يك ملت هم نيست. نيويورك‌تايمز در اين خصوص مي‌نويسد: اعتراف نامرسوم و شفاف بان كي مون به حذف نام عربستان از ليست ناقضان حقوق كودكان تحت فشارهاي رياض نشان داد كه تا چه اندازه دامنه قدرت سياسي و توانايي اجرايي وي اندك است و همين مساله مي‌تواند درسي براي دبيركل آتي سازمان ملل باشد. ائتلاف حمله نظامي به يمن كه رهبري آن را عربستان سعودي بر عهده دارد و از حمايت‌هاي ايالات‌متحده هم برخوردار است هفته گذشته توسط بان كي مون به دليل افزايش آمار كشتار كودكان يمني در سال 2015 در ليست ناقضان كودك قرار گرفت. چهار روز پس از درج نام اين كشور در ليست ناقضان بود كه بان كي مون تصميم پيشين خود را لغو كرده و نام اين ائتلاف را از ليست سياه خارج كرد. گفته مي‌شود كه در پشت پرده كشورهاي ثروتمند حامي عربستان سعودي و خود اين كشور، سازمان ملل را به قطع كمك‌هاي مالي خود به اين سازمان تهديد كرده‌اند. بان‌كي‌مون در توضيح اين تصميم خود گفت: اين يكي از دردناك‌ترين و دشوارترين تصميماتي بود كه من تاكنون گرفته‌ام. من بايد به فكر ميليون‌ها كودك ديگري هم باشم كه در مناطق ديگر رنج مي‌برند و اگر كمك‌هاي كشورهاي متحد عربستان از ما در سازمان ملل قطع شود، اين كودكان هم آسيب خواهند ديد. با توجه به محافظه‌كاري شخص بان كي مون در اظهارنظر به نظر مي‌رسد كه حجم بالاي انتقادها از عملكرد وي در قبال عربستان سعودي بر تند و تيزي دفاعيات وي افزوده بود: اين رويه غيرقابل قبولي براي كشورهاي عضو است كه با اعمال فشارهاي نامتعارف به اهداف خود برسند.
با وجود اظهارنظر شفاف بان كي كون، سفير عربستان سعودي در سازمان ملل ادعا مي‌كند كه هيچ گونه لابي پنهان يا اعمال فشاري در كار نبوده است. بان كي مون به پايان 10 سال رياست خود بر سازمان ملل نزديك مي‌شود و با توجه به اتفاق‌هاي اخير اصلي‌ترين سوالي كه در حال حاضر مطرح است استقلال راي جانشين وي است.
همان مردي كه دعوت از ايران را پس گرفت
نيويورك تايمز در ادامه يكي از مطالب خود در اين خصوص به سابقه تسليم فشار شدن‌هاي بان كي مون اشاره كرده و نام ايران را در يكي از اين موارد مي‌آورد: بان كي مون به ندرت توانسته استقلال راي خود را حفظ كند. در ژانويه سال 2014 وي ايران را به مذاكرات بين‌المللي سوريه دعوت كرد. دعوت نامه با وجود مخالفت‌هاي امريكا ارسال شد. يك روز پس از آنكه دعوت از ايران رسما انجام شد، بان كي مون در برابر خبرنگاران حاضر شد و گفت كه ايران نمي‌تواند در اين نشست شركت كند. وي در توضيح چرايي اين مساله اعلام كرد كه ايران ابتدا به ساكن شروطي را پذيرفته بود اما بعدها آنها را رد كرده است. پس از اين اظهاران بان كي مون بود كه يكي از مشاوران وي با علم به اتفاق‌هاي پشت پرده اعلام كرد كه احساس مي‌كند به وي خيانت شده است.
نام خود را لكه‌دار كرديد آقاي بان كي مون
پس از حذف نام ائتلاف به رهبري سعودي از ليست سياه، 20 گروه‌ حقوق بشري با ارسال نامه‌اي از دبيركل سازمان ملل متحد خواستند هرچه زودتر دوباره نام رژيم سعودي را به فهرست كشورهاي ناقض حقوق كودكان بازگرداند. روز چهارشنبه ديدبان حقوق بشر، سازمان عفو بين‌الملل و آكسفام با ارسال نامه‌اي از بان‌ كي‌مون انتقاد كردند و گفتند كه وي به عنوان دبيركل سازمان ملل تسليم عربستان شده و نام خود و اين سازمان را لكه‌دار كرده است. در نامه گروه‌هاي فعال حقوق بشري آمده است: «مسووليت ائتلاف عربستان براي نقض گسترده حقوق كودكان در بسياري از حملاتي كه در يمن به انجام رسانده بلاترديد است و شواهد در خصوص نقض گسترده حقوق كودكان يمني توسط عربستان بسيار زياد است.» گروه‌هاي حقوق بشري تاكيد كردند كه تصميم دبيركل سازمان ملل براي حذف نام عربستان از فهرستان ناقضان حقوق كودكان، «ابزار بسيار باارزش در تلاش‌ها براي جلوگيري و توقف موارد نقض حقوق كودكان در درگيري‌هاي مسلحانه را به‌شدت تضعيف كرد.»  در حال حاضر يازده نفر كانديداتوري خود براي جانشيني بان كي مون را اعلام كرده‌اند و برخي از آنها در معرفي شعارهاي خود اعلام كرده‌اند كه كانديدايي مستقل خواهند بود. شعاري كه به گفته كارشناسان با توجه به ساختار شوراي امنيت و بده‌و‌بستان‌هاي پشت پرده عملا تحقق آن ممكن نيست. تعيين دبيركل آتي در حوزه اختيارات 5 عضو دايم شوراي امنيت است و با وجود آنكه همه آنها مي‌گويند كه به دنبال فرد مقتدري براي احراز اين پست هستند اما به نظر نمي‌رسد كه استقلال راي در حوزه مولفه‌هاي اقتدار مد نظر پنج عضو دايم شوراي امنيت باشد. گاردين: سازمان ملل با برداشتن نام عربستان و ائتلاف تحت امرش از فهرست سياه كشتار كودكان در يمن، به ضعيف‌ترين انسان‌ها در جهان خيانت كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون