• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3548 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۲ خرداد

چهره‌ها- خبرها

امكان اجراي توافق مينسك تا پايان دوره اوباما

سوزان رايس، مشاور ارشد امنيت ملي اوباما، گفت كه پتانسيل حل‌وفصل بحران اوكراين تا پايان امسال وجود دارد. وي افزود: مقام‌هاي امريكايي به همراه همتايان آلماني و فرانسوي خود تلاش‌ها در خصوص توافق مينسك را كه در فوريه 2015 به امضا رسيد، افزايش داده‌اند. رايس گفت: اجراي توافقنامه مينسك چيزي است كه در صورتي كه روسيه تمايل سياسي كافي را نشان دهد، از حالا تا پايان دوره رياست‌جمهوري اوباما، امكان آن وجود دارد. وي گفت: ما اميدواريم كه روس‌ها بخواهند نسبت به حل اين موضوع اقدام كنند و معتقديم آنها نيز ممكن است به اين عمل اقدام كنند. ما زمان و ابزار لازم براي اين كار را در اختيار داريم. رايس گفت كه زمان به سرعت در حال سپري شدن است و تاكيد كرد كه تضميني وجود ندارد كه پارلمان اوكراين بتواند اصلاحات انتخاباتي را كه بخشي از توافقنامه مينسك است، تصويب كند. گفتني است دوره رياست‌جمهوري اوباما در 20ژانويه 2017 به پايان مي‌رسد.


تنگ‌تر شدن حلقه محاصره عليه داعش
نيروهاي سوريه دموكراتيك به رهبري امريكا حلقه محاصره شهر منبج، مقر داعش در شمال اين كشور را تنگ‌تر كرده‌اند. اين عمليات بخشي از حملات جديد ائتلاف تحت امر امريكا براي اعمال فشاري بي‌سابقه بر اين گروه تروريستي است. محاصره شهر منبج در حلب توسط نيروهاي سوريه دموكراتيك كه بخش عمده آن را كردها تشكيل مي‌دهند، قسمتي از حمله‌اي است كه هفته گذشته صورت گرفته است. اين حملات از سوي نيروي هوايي امريكا و نيروهاي عمليات ويژه اين كشور حمايت مي‌شود. از سوي ديگر، روسيه نيز به حمايت از پيشروي نيروهاي دولتي سوريه در بخش ديگري از اين كشور مي‌پردازد. نيروهاي سوريه دموكراتيك حمله جديد خود عليه شهر منبج را هفته گذشته آغاز كردند. اين شهر پايگاه اصلي داعش در مرز تركيه و سوريه واقع در غرب رود فرات است. هدف اصلي حملات اين نيروها بستن مرز تركيه و سوريه است كه چندين سال است تنها مسير اصلي داعش به كشورهاي ديگر براي جذب نيرو و دسترسي به كمك‌ و تجهيزات است. يك سخنگوي نيروهاي سوريه دموكراتيك اعلام كرد كه آنها موفق شده‌اند به آخرين جاده به سمت منبج از سمت غرب دسترسي پيدا كنند و راه‌هاي شمالي، جنوبي و شرقي را براي دسترسي داعش به تجهيزات ببندند و اين شهر را به صورت كامل تحت محاصره خود دربياورند و مسير ارتباطي ميان داعش و مرز تركيه را نيز قطع كردند. از سوي ديگر خبرهايي منتشر شده مبني بر اينكه ابوبكر بغدادي، رهبر گروه تروريستي داعش در موصل زخمي شده است. طبق گزارش روسياليوم ائتلاف بين‌المللي پنجشنبه 9 جولاي يكي از پايگاه‌هاي فرماندهي داعش را در ناحيه ربيعه واقع در مرز عراق و سوريه هدف قرار داده است و تعدادي از رهبران داعش كشته و زخمي شده‌اند كه يكي از زخمي شده‌ها ابوبكر بغدادي بوده است. با اين وجود ائتلاف ضد داعش به رهبري امريكا اين خبر را تكذيب كرده است.

 

محاصره كرانه باختري

پس از عمليات استشهادي روز چهارشنبه نيروهاي مقاومت فلسطيني در تل‌آويو كه به كشته شدن 4 اسراييلي انجاميد، مسوولان رژيم صهيونيستي تسهيلاتي را كه در ماه رمضان به ساكنان نوار غزه از جمله اقامه نماز در مسجدالاقصي در روزهاي جمعه داده بودند، لغو كردند. به گزارش ايسنا، منابع امنيتي فلسطيني نيز عنوان كردند كه نيروهاي اسراييلي بامداد روز گذشته موج بازداشت‌ها و يورش‌هاي گسترده‌اي را در تمامي شهرها و روستاها و اردوگاه‌هاي كرانه باختري به راه انداختند. منابع مذكور مي‌گويند كه نيروهاي رژيم صهيونيستي به مناطق مختلف كرانه باختري از جمله شهر يطا، الخليل و چندين منطقه در رام‌الله و بيت لحم يورش بردند كه اين يورش‌ها به وقوع درگيري‌هايي در چندين محور انجاميد و در جريان آن نيروهاي اسراييلي گلوله جنگي و گلوله پلاستيكي و گاز اشك‌آور شليك كردند. نيروهاي اسراييلي به خانه‌هاي عاملان حمله تل‌آويو نيز يورش بردند. خبرگزاري معا نيز گزارش داد كه ارتش اسراييل و دستگاه شاباك ليست‌هاي جديدي را براي بازداشت تهيه كرده‌اند و تصميم دارند از امشب موج جديد بازداشت‌ها را در كرانه باختري راه بيندازند. در همين حال كابينه اسراييل تصميم گرفت منطقه يطا را كه دو عامل حمله تل آويو از آنجا بودند، محاصره كرده و همچنين مجوزهاي كاري اين دو خانواده را بگيرد. در همين حال آويگدور ليبرمن، وزير جنگ رژيم صهيونيستي تهديد كرده است كه پاسخ اسراييل به اين عمليات تنها محدود به اظهارات و سخنان نخواهد بود. راديو اسراييل نيز گزارش داد كه نيروهاي رژيم صهيونيستي حضور نظامي خود را در كرانه باختري با دو گردان نظامي تقويت كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون