• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3557 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱ تير

گزارش «اعتماد» از مصاحبه‌ جنجالي كي‌روش و پاسخ برانكو

لغو دستوري اردوي تيم ملي؟

لغو اردوي تيم ملي ايران در ارمنستان آن هم در آخرين لحظات عجيب و غريب و غير قابل پيش‌بيني بود. اصرار كي‌روش به عدم حضور ملي‌پوشان در تست‌هاي پزشكي و تمرينات پيش فصل باشگاه‌هاي‌شان نشان مي‌داد برگزاري اردوي ارمنستان كاملا جدي و قطعي است. چيزي كه باعث عصبانيت كم‌نظير برانكو و انتقاد او از كي‌روش هم شد. اما لغو ناگهاني اين اردو و اردوي بعدي تيم ملي در اتريش و تعطيلي برنامه‌هاي تيم ملي خيلي‌ها را به فكر فرو برده است. گفته مي‌شود اين دو ماجرا به هم ارتباط دارند. روز گذشته سايت‌هاي خبري پشت پرده اين داستان‌ها را به اين شكل نقل كردند كه فشار علي‌اكبر طاهري و برانكو ايوانكوويچ به مسوولان ورزش كشور باعث لغو اردوي تيم ملي شده است. اين تصميم (شما بخوانيد دستور) ناگهاني باعث حيرت مهدي تاج و كارلوس كي‌روش شد. چون نتيجه چنين تصميمي اين است كه تيم ملي ايران بايد بدون برگزاري اردو به مصاف نخستين حريفش در راه جام جهاني يعني قطر برود. در شرايط كنوني بايد ديد وزارت ورزش و فدراسيون فوتبال به‌دنبال جنجال‌هاي به وجود آمده، چه دليلي را براي لغو اردوهاي مهم تيم ملي، اعلام مي‌كنند. آيا ماجرا همين است يا قرار است دلايل ديگري براي اين تصميم عجيب عنوان شود؟
با اين وجود، بعد از اختلافاتي كه بين سرمربي تيم ملي با چند نفر از مربيان ليگ برتري از جمله برانكو ايوانكوويچ به وجود آمد، كي‌روش ابتدا يك پست تند در فيس‌بوكش منتشر كرد. سپس فدراسيون فوتبال در بيانيه‌اي رسمي خبر لغو برنامه‌هاي تيم ملي را اعلام كرد. و بعد از آن كارلوس كي‌روش در تازه‌ترين مصاحبه‌‌اش همان‌طور كه پيش‌بيني مي‌شد به برانكو و امير قلعه‌نويي حمله كرد. بعد از اين جريانات هم برانكو جواب صحبت‌هاي كي روش را با ادبيات منحصر به فرد خودش داد تا حالا همه منتظر باشند ببينند در آينده چه اتفاقاتي رخ خواهد داد.
   
با توجه به مصاحبه‌هاي اخير برانكو خيلي‌ها منتظر بودند كه ببينند واكنش كي‌روش به اين صحبت‌ها چه خواهد بود. به همين ترتيب سرمربي تيم ملي ابتدا با جملاتي كنايه‌‌آميز جواب برانكو را در يك پست فيس‌بوكي داد و نوشت: «طبيعت انساني بالاتر از فرهنگ، مذهب يا رنگ پوست است. مهم نيست كه شما سفيد، سياه، سرخ يا زرد پوست باشيد. شما اگر با عقاب‌ها نشست و برخاست كنيد پرواز را ياد خواهيد گرفت، اگر با گرگ‌ها بنشينيد زوزه خواهيد كرد و اگر با مارها وقت بگذرانيد كاري جز خزيدن و سم تف كردن نخواهيد كرد و متاسفانه من مي‌توانم اين بازي‌هاي شما را پيش‌بيني كنم. مثل هميشه من تلاش كردم تا بهترين كارم را انجام دهم و صادقانه برنامه‌هاي مورد نياز تيم ملي را پياده كنم، نه براي تيم ملي كارلوس كي‌روش بلكه براي تيم ملي ايران.
 تيم ملي بايد در اولويت باشد و همه‌چيز در راستاي منافع تيم ملي باشد، اما متاسفانه يك بار ديگر اين طور نشد و از آنجايي كه يك بار ديگر عده‌اي به اين موضوع اهميت نمي‌دهند من مي‌خواهم به اين عده بگويم كه شما مي‌توانستيد احترام مرا داشته باشيد اما از حالا به بعد فقط بي‌تفاوتي مرا خواهيد داشت.»
   
سرمربي تيم‌ملي روز گذشته هم بعد از جلسه با مهدي تاج، دوباره مصاحبه‌اي جنجالي انجام داد. او درباره برنامه‌هاي تيم ملي و مشكلات به وجود آمده اعلام كرد كه از 6 ماه پيش براي مسير آماده‌سازي‌ در راه انتخابي جام جهاني برنامه‌ريزي انجام شده بود كه از بعد حرفه‌اي و فني بهترين برنامه براي آماده‌سازي تيم ملي فوتبال بود چرا كه منافع تيم ملي و باشگاه‌ها در آن در نظر گرفته شده بود. كي‌روش سپس با ابراز تاسف تاكيد كرد كه برخي افراد و نمايندگان باشگاه‌ها به رهبري برانكو با اين برنامه مخالفت كردند و به همين دليل به اين نتيجه رسيدند كه تمام برنامه‌هاي تيم ملي را لغو كنند.
كي‌روش در خصوص اينكه برانكو ايوانكوويچ معتقد بوده سرمربي تيم ملي در خصوص بازيكنان گروكشي مي‌كند و به‌دنبال اين موضوع او هم بيانيه تندي را در صفحه شخصي خود منتشر و اعلام كرده بود براي عقاب شدن يا مار بودن بايد با اين حيوانات همنشيني كرد، هم گفت: «من ارتباط تنگاتنگي با طبيعت دارم و از طرفداران محيط زيست هستم. براي من جاي تعجب ندارد كه برانكو مصاحبه و قلعه‌نويي هم از او حمايت كرده است. اين مساله جديدي نيست. ايشان هميشه مخالف تمام برنامه‌هاي تيم ملي بوده و ما شاهد چيز جديدي نيستيم. آقاي قلعه‌نويي مطمئنا وقتي بازيكنان سرباز بتوانند براي باشگاه‌شان بازي كنند، اما نتوانند تيم ملي را همراهي كنند، هيچ‌وقت شاكي نيست، چون اين مساله براي او بسيار خوب است. مساله‌اي كه باعث شگفت‌زدگي مي‌شود، اين است كه يك مربي خارجي بايد با تمام انرژي از برنامه‌هاي تيم ملي حمايت كند، اما اكنون مخالفت خودش را نسبت به تيم ملي كاملا نشان مي‌دهد. من به تمام نظرات و انتقادها احترام مي‌گذارم، اما اعتقاد راسخ دارم كه اين برنامه تدوين شده بهترين برنامه براي تيم ملي و همين‌طور حفظ منافع باشگاه‌ها بود. به اين دليل كه ما ديگر كاري كه تيم اميد انجام داد را انجام نمي‌دهيم و مانند آنها ليگ را 45 روز تعطيل نمي‌كنيم. قرار نبود اين اتفاق مانند اتفاقي كه براي تيم اميد افتاد براي ما هم رخ دهد. وقتي تيم اميد ليگ را براي 45 روز تعطيل كرد، برانكو و قلعه‌نويي هيچ‌وقت گلايه نكردند. بار ديگر بايد تكرار كنم كه من به تمام نظرات احترام مي‌گذارم و من يك نظر داشتم و در كنار آن كارشناسان و نخبگان فوتبال ايران يك نظر ديگر داشتند. آنها با نظر بنده مخالف بودند كه من به آنها حق مي‌دهم و به همين دليل برنامه جديدي را تنظيم كرده و تحويل فدراسيون فوتبال دادم. طبق برنامه جديد ما فقط چهار روز قبل از بازي‌هاي رسمي خود و همزمان با تاريخ فيفا جمع مي‌شويم و ان‌شاالله خداوند كمك مي‌كند تا به پيروزي برسيم. اگر هم موفق نبوديم از قلعه‌نويي و برانكو دلايل آن را جويا شويد .»
   
كي‌روش سپس خطاب به هواداران پرسپوليس درباره عدم حضور بازيكنان ملي‌پوش در تست پزشكي و صحبت‌هاي برانكو هم واكنش نشان داد و گفت: «مطلبي مي‌خواهم بگويم كه بسيار مهم است و آن را براي نخستين‌بار مي‌گويم. صحبت‌هاي اخير برانكو كه گفته بود من اجازه ندادم بازيكنان ملي‌پوش پرسپوليس در تست پزشكي شركت كنند، كاملا كذب، دروغ و اشتباه است. او بايد مسووليت اين صحبت‌هاي نادرست را قبول كند. به عقايد آقاي برانكو احترام مي‌گذارم، اما بايد يادمان باشد زماني كه خود او سرمربي تيم ملي بود، برنامه‌ها و اردوهاي متعددي را داشت و حالا كه سرمربي باشگاهي است، نظري متفاوت دارد. اگر برانكو مي‌خواهد دلايل و توجيهاتي درباره عدم موفقيت خود در چند سال اخير فوتبال ايران و در پرسپوليس بياورد، بايد دنبال دلايل ديگري باشد. به خاطر توجيه عدم‌موفقيت روي من حساب نكند، چون فرد اشتباهي را انتخاب كرده است.»
   
برانكو ايوانكوويچ پس از جلسه با مسوولان باشگاه پرسپوليس درخصوص اظهارات كارلوس كي‌روش اظهار داشت:«قبل از هر چيزي بايد يك مساله را روشن كنم. تيم ملي ايران مهم‌ترين مساله براي ما است و پرسپوليس و كادر فني‌اش كه در راس آن من هستم، هميشه از تيم ملي حمايت كرده‌ايم. به‌طور خاص روي تيم ملي حساس هستم، چون چند سال سرمربي تيم ملي ايران بوده‌ام. وقتي از ايران رفتم اعلام كردم كه بار ديگر در ايران و باشگاه‌هايش كار خواهم كرد. ما در حال حاضر در خدمت فوتبال ايران هستيم و تلاش مي‌كنيم بازيكنان را براي تيم ملي آماده كنيم. بدون باشگاه باكيفيت نمي‌توانيم تيم ملي باكيفيتي داشته باشيم. در پرسپوليس تلاش مي‌كنيم كه روز به روز نتايج خوب نه تنها در ايران بلكه در آسيا بگيريم. اگر به‌خاطر داشته باشيد، ناكامي‌مان را گردن كسي نينداخته‌ام. من نه مدير باشگاه را مقصر دانسته‌ام و نه بازيكنان، فدراسيون و داوران را متهم كرده‌ام. ما هميشه دنبال اشتباهات خودمان بوديم.»
برانكو در ادامه صحبت‌هايش تاكيد كرد: «من به ايران آمده‌ام كه تجربياتم را در خدمت فوتبال ايران بگذارم. يادتان باشد من و طاهري در مقطعي بيانيه‌اي داديم كه قراردادم را با اهداف كاملا مشخص تمديد كردم تا بازيكنان را براي تيم ملي ايران رشد بدهم. پس هدف من كار كردن در باشگاه پرسپوليس است و هر كسي مشكلي دارد، ديگر ارتباطي به من ندارد. بهترين داور و حكم هواداران پرسپوليس هستند كه مهم‌تر از همه‌اند. الان هم اميدوارم همچنان در اين فصل و فصل آينده روز به روز خبرهاي خوش و نتايج خوب كسب كنيم تا هواداران خوشحال شوند. من از يك محيط و تربيت ديگري به ايران آمده‌ام و تربيتم اجازه نمي‌دهد بيشتر از اين درباره كي‌روش صحبت كنم.»
سرمربي پرسپوليس در واكنش به اينكه كي‌روش عنوان كرده كه اگر تيم ملي نتيجه نگيرد، برانكو و امير قلعه‌نويي مقصر اين نتايج خواهند بود، گفت: «حتما ما مقصر خواهيم بود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون