• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3574 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۴ تير

معاون وزير نفت در امور پتروشيمي:

مجلس خلأهاي نظارتي را براي شركت ملي صنايع پتروشيمي رفع كند

معاون وزير نفت با تاكيد بر اينكه قوانين با ضمانت اجرايي براي برخورد با پتروشيمي‌ها براي اجراي HSE وجود ندارد، گفته كه به دليل عدم امكان مهار آتش‌سوزي، ‌تصميم بر سوختن مخزن تا اتمام نفتا بود.
مرضيه شاهدايي با اشاره به خلأهاي قانوني براي اعمال نظارت‌هاي لازم از سوي شركت ملي صنايع پتروشيمي بر مجتمع‌ها، از نمايندگان مجلس خواسته ابزارهاي قانوني را براي نظارت بر واحدهاي HSE شركت‌هاي خصوصي اين صنعت تهيه كنند. او در اظهارنظري گفته كه پيش از خصوصي‌سازي در صنعت پتروشيمي، شركت ملي صنايع پتروشيمي بحث مميزي ايمني و آتش‌نشاني طرح‌ها و مجتمع‌ها را در دستور كار داشت و با اين اقدام كاستي‌ها و اقدام‌هاي اصلاحي مشخص، دستورالعمل‌هاي مورد نياز تهيه و به شركت‌ها اعلام مي‌شد. وي با اين توضيح كه تا پيش از خصوصي‌سازي به دليل اينكه شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران متولي كار بود، مجتمع‌هاي پتروشيمي سرمايه‌گذاري لازم را براي رفع مشكلات مورد نياز در مسير اقدام‌هاي اصلاحي در بخش ايمني و HSE انجام مي‌دادند، گفت: اين موضوع اكنون از سوي شركت‌هاي بخش خصوصي كمرنگ شده است. مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي با بيان اينكه پس از خصوصي‌سازي مميزي ايمني و آتش‌نشاني از سوي شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران در حال انجام است، گفت: متاسفانه براي چنين اقدام‌هايي بخش خصوصي تمايل چنداني براي سرمايه‌گذاري ندارد و مطمئن هستم به مخاطره سرمايه‌گذاري نكردن در اين زمينه آگاه نيستند.
 نظارت بر شركت‌هاي خصوصي ذات كار NPC
معاون وزير نفت در امور پتروشيمي در گفت‌وگو با شانا خواستار آن شد كه آيين‌نامه و مصوبه‌هاي لازم براي ضمانت اجرايي اين موضوع از سوي شركت‌ها انجام شود و گفت: اين موضوع تنها مشمول شركت‌هاي توليدي نيست و درباره طرح هم نيازمند اين ضمانت اجرايي هستيم. به گفته شاهدايي، در اين راستا تمهيداتي براي رفع اين خلأ در وزارت نفت و هيات دولت در پيش‌بيني شده است.
واحد HSE بايد در دل واحدهاي عملياتي باشد
شاهدايي درباره برخي اظهارنظرها مبني بر ضرورت جداسازي واحدهاي عملياتي از واحدهاي HSE، گفت: واحد HSE هر مجتمع نمي‌تواند از واحد عملياتي آن جدا باشد، اين واحدها متعلق به آن سازمان است و بايد از نظر فني و حوزه كاري مشرف به آن مجتمع باشند.
وي با بيان اينكه در سطح كلان منطقه ويژه اقتصادي بايد يكپارچگي انجام شود و سعي اين سازمان در اين راستا بوده است، يادآور شد: اما مشكل اصلي اين است كه ابزارهاي لازم براي‌ اينكه بتوانيم به اهداف مميزي ايمني آتش‌نشاني بهداشت صنعت و محيط زيست برسيم، وجود ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون