• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3574 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۴ تير

جلال‌پور: مخالفان برجام نمي‌دانند چه صدمه‌اي به كسب و كار زدند

 رييس اتاق بازرگاني، در پستي تلگرامي در خصوص سالگرد برجام نوشت: روي سخنم با مخالفان برجام است. كاش مي‌دانستند نقش آنها در مخالفت با برجام چه صدمه‌اي به فضاي اميد در فضاي كسب وكار زد.
برجام هم يك ساله شد. فصل ديگري از داستان پر‌ماجراي ما با غرب ورق خورد و حالا زمان آن رسيده كه ببينيم عايدي ما از اين فصل چه بوده است. زمان زود مي‌گذرد. از روزي كه مشعوف توافق شديم تا امروز بارها به اين فكر كرده‌ام كه چرا وقت ما صرف دعواي خوبي و بدي برجام شد به جاي اينكه تلاش كنيم عايدي بيشتري از باز شدن فضا داشته‌ باشيم. اينجا، آنجا و خيلي جاهاي ديگر گفته بودم كه «امتياز 5 يا 95 برجام مهم نيست. مهم، فرصت‌طلبي و سهم‌خواهي ما از هر امكان ايجاد شده پس از برجام است.» امروز اما وقتي به يك‌سال گذشته نگاه مي‌كنم، مي‌بينم در حوزه اقتصاد حتي از 5 امتياز فضاي پسا‌برجام هم بهره‌برداري نكرده‌ايم. اگر باور داشته ‌باشيم كه مشكل اصلي كشور، امروز مساله اقتصاد است و اگر بپذيريم كه خروج از ركود و رونق توليد و ايجاد اشتغال، هدف اصلي سياستگذار است، آن‌گاه مفهوم زمان براي ما اهميت بيشتري پيدا مي‌كند. براي اشتغال نياز به رونق داريم و براي رونق نياز به اميد و انگيزه.  برجام مي‌توانست موتور محرك انتظارات باشد و بذر اميد و انگيزه در جامعه بكارد كه كاشت اما با جوانه‌ها چه كرديم؟
اتاق‌ها در ايران و تشكل‌هاي بخش خصوصي با درك اين واقعيت، از همان روزهاي آغازين امضاي برجام، احساس كردندكه وظيفه اصلي‌شان استفاده حداكثري از اين فضا براي حل معضلات اقتصادي و رونق‌بخشي به اقتصاد و حركت به سمت افزايش اشتغال است و به همين جهت بدون نگاه به ديگر جوانب برجام، تلاش كردند در جامعه اميد و انگيزه بيافرينند.
در نشست‌ها، ملاقات‌ها و ديدارهاي داخلي و خارجي، سعي كرديم انتظارها را تعديل كنيم و با تكيه بر ظرفيت‌هاي واقعي برجام، اميد و انگيزه بيافرينيم.
نگاه ما اين بود كه برجام مي‌تواند موتور محرك انگيزه‌آفريني در دو سوي عرضه و تقاضا باشد و در سايه امنيت و آرامش برجام مي‌شود سرمايه‌گذاري را تقويت كرد و توليد و بازار‌گشايي را هدف گرفت. تكاپوي ما همين بود و بس.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون