• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3574 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۴ تير

جزييات كشف بزرگ‌ترين محموله هرويين در گمرك اعلام شد

بيش از 500 كيلوگرم هرويين كشف شد

اعتماد| پرويز افشار، سخنگوي ستاد مبارزه با مواد مخدر در توضيح جزييات كشف بزرگ‌ترين محموله هرويين در گمرك كشور طي روزهاي اخير، ضمن آنكه اين محموله را بزرگ‌ترين ميزان كشف هرويين طي سال‌هاي گذشته عنوان كرد، گفت: «يك دستگاه كاميون متعلق به شركت حمل و نقل بين‌المللي قرقيزستاني با راننده‌اي ترك تبار به سمت ايران حركت كرده بود. اين كاميون پس از عبور از اروميه به سمت مرزهاي شرقي حركت كرده و در گمرك درگز در استان خراسان شمالي متوقف شده است. بازرسي‌هاي گمرك متوجه مشكوك بودن اين كاميون شدند و پس از بررسي بيشتر متوجه شدند كه بين قسمت راننده و بار محفظه‌اي سربي ايجاد شده و 525 بسته يك كيلويي هرويين در آن جاساز شده بود. كاميون كشف شده قصد حركت به سمت مرزهاي قزاقستان را داشت و راننده آن نيز به مامور گمرك ايران پيشنهاد رشوه داده است.»
افشار همچنين با رد بالا بودن شيوع مصرف مواد در سربازخانه‌ها، خبر داد كه امسال 330 ميليارد ريال براي پوشش بيمه درمان معتادان در نظر گرفته شده و افزود: «جلسه كميته درمان اعتياد 28 تيرماه و با حضور وزير بهداشت برگزار مي‌شود كه اين جلسه بسيار مهم است و اميدواريم در اين جلسه مشكلات درماني معتادان و تعيين تكليف مراكز ماده 16 انجام شود. مصوبات اين جلسه مي‌تواند بخش قابل توجهي از مشكلات معتادان در روند بهبود را تسهيل كند.»  افشار درباره اطلاع‌رساني در حوزه موادمخدر به ويژه ورود مواد مخدر جديد هشدار داد: «اين اخبار باعث افزايش استرس در كشور و خانواده مي‌شود. ماده 33 قانون مبارزه با مواد مخدر، ستاد را مرجع رسيدگي قرار داده و همه اقدامات اجرايي و قضايي و تبليغي بايد از طريق ستاد انجام شود و ما در خصوص آسيب‌هاي اجتماعي نبايد جو زده شويم. اتفاقاتي كه رخ مي‌دهد اجتناب ناپذير است اما فعاليت‌هايي كه در آنها رخ مي‌دهد قابل تعميم به ساير مراكز نيست.»  وي همچنين تاكيد كرد كه داروي كتامين برخلاف شايعات خبري، ماده جديدي نيست و همواره به عنوان داروي بيهوشي مصرف مي‌شده و تاثيرات ضددرد دارد و از گذشته تاكنون هم در ساير كشورها مورد سوءمصرف قرار گرفته و در ايران هم، گزارشي از افزايش مصرف اين دارو وجود ندارد و افزود: «گزارشات نشان مي‌دهد از ابتداي امسال تاكنون ماده جديدي به كشور وارد نشده است» وي همچنين درباره صحت آمار مربوط به تولد نوزادان معتاد در كشور گفت: «مطالعه كلي درباره نوزادان و مادران معتاد وجود ندارد اما در عين حال شاهد گزارش‌هاي پراكنده‌اي در نوزادان معتاد از NGO‌ها هستيم. آمارهاي پراكنده به جز ايجاد سرگرداني، اثربخشي زيادي ندارد اما حتي يك مورد تولد نوزاد معتاد نيز براي ما بسيار مهم است. پروتكلي در خصوص مديريت تولد نوزادان معتاد از مادران معتاد تصويب شده و در دستوركار ما قرار دارد و مراكز درماني وزارت بهداشت متولي اجراي اين پروتكل هستند.»
افشار همچنين در اشاره به جزييات تماس‌ها با خط ملي اعتياد گفت: «در فروردين ماه امسال 29 هزار و 668 نفر و در ارديبهشت ماه 3214 نفر با اين خط تماس گرفتند كه از ميان تماس گيرندگان 83 درصد از آنها در فروردين ماه و 80 درصد در ارديبهشت ماه زن بودند. همچنين 21 درصد از تماس گيرندگان در ماه فروردين و 8/23 درصد در ارديبهشت ماه از ميان مصرف‌كنندگان موادمخدر بودند. 5/38 درصد از تماس‌گيرندگان با خط ملي مشاوره اعتياد را مادران و 4/31را همسران افراد معتاد در ارديبهشت ماه تشكيل مي‌دهند. در فروردين و ارديبهشت ماه بيشترين سوالات مطرح شده در تماس با خط ملي مشاوره اعتياد در خصوص شيشه، ترياك و هرويين بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون