گامهاي تازه ايرانخودرو براي توسعه صادرات
چرخ ايرانخودرو بر محور توسعه صادرات ميچرخد
گروه صنعتي ايرانخودرو حضور در بازار جهاني و كسب سهم بازار براي بنگاههاي اقتصادي را يك ضرورت ميداند و مانند هر بنگاه بزرگ ديگري در تبيين چشمانداز خود، ماموريت تغيير موقعيت از يك بنگاه محلي به بنگاهي در سطح جهاني يا منطقهاي را براي خود قائل است.
توليد محصول در پايگاههاي خارج از كشور و صادرات محصول كامل دو روش صادراتي ايرانخودرو است. در حال حاضر تنوع توليد محصول در پايگاههاي خارج از كشور و صدور محصول توليد شده با برند ملي ايرانخودرو افزايش يافته كه نشاندهنده استفاده بهينه از سرمايهگذاريهاي صورت گرفته درخارج از كشور است. هماكنون پس از 15 سال از شروع ساخت خودروي ملي، در عرصه صدور محصولي به نام سمند راه موفقيت در صنعت خودروسازي را طي كرده و صنعت خودروسازي ايران توانسته با صدور خودروي ملي و قطعات در بازار جهاني نامي از توان ملت ايران را به ثبت برساند و دركنار بخشهاي ديگر صنعت، توسعه يافتگي را تجربه كند.
تثبيت حضور در بازارهاي هدف صادراتي و توسعه بازارهاي جديد از راهبردهاي ايرانخودرو در توسعه صادرات و توسعه محصول جديد است كه افزايش ظرفيتهاي تحقيق و توسعه در زمينه پلتفرم، محصول و قواي محركه از الزامات دستيابي به اين راهبرد است.
افزايش كارايي شبكه توزيع از طريق استفاده حداكثري از ظرفيتهاي ايجاد شده در توزيع، فروش و سايتهاي توليدي و توسعه شبكه فروش و خدمات پس از فروش از راه توسعه كمي و بهبود كيفيت نمايندگيهاي فروش خارج از كشور از رويكردهاي ايرانخودرو در توسعه بازار خارجي است. به اين موارد بايد اخذ و تمديد استانداردهاي بازارهاي هدف و برندسازي از راه ترويج و توسعه برند ايكو در سطح منطقهاي و جهاني را افزود. گروه صنعتي ايرانخودرو در هر بازار هدف، بسته به سلايق، نيازها، رقباي آن بازار و عوامل ديگر يك يا چند خودرو را به عنوان محصول صادراتي تعريف كرده است. براي حضور مستمر در بازارهاي هدف، ايجاد تنوع درسبدمحصولات صادراتي، حفظ برند ملي و مونتاژ خودروهاي رانا، دنا و سورن در سايتهاي فرامرزي در دستور كار قرار دارد.
توسعه راهبردهاي بينالمللي
گروه صنعتي ايرانخودرو راهبرد خود در همكاري با شركاي خارجي را به صورت برد – برد تعريف كرده است. توسعه مدل همكاري مولتي برند و تغيير استراتژيك در سهم سبد محصولات در همكاري با شركا و افزايش توان چانهزني در نحوه و چگونگي همكاريها با تاكيد بر بالانس ارزي از جمله راهبردهاي اصلي ايرانخودرو در همكاري با شركاي خارجي است. تغيير در مدل همكاريها از CKD كاري به سرمايهگذاري طرف خارجي در كل زنجيره ارزش خودرو و تكميل سبد محصولات در كلاسهاي متفاوت و مورد نياز در بخشهاي مختلف بازار نيز از ديگر راهبردهاي ايرانخودرو در سطح همكاريهاي بينالمللي به شمار ميرود.
برنامه صادرات ايرانخودرو در سال 95
گروه صنعتي ايرانخودرو درسال جاري برنامه صادرات 20 هزار دستگاه از محصولات به بازارهاي هدف را در دستور كار قرار داده است. 30 درصد صادرات ايرانخودرو به كشورهاي آسياي ميانه و قفقاز (CIS) خواهد بود كه تعداد 6 تا 9 هزار دستگاه هدفگذاري شده است. بخش ديگر صادرات محصولات ايرانخودرو به كشور عراق است كه علاوه بر خودروي سواري به صورت قطعات منفصله، صادرات كاميون به صورت آماده نيز برنامهريزي شده است. صادرات به تونس و احياي سايت ونزوئلا از ديگر برنامههاي امسال ايرانخودرو در بخش صادرات است. ورود به بازار روسيه نيز از اهداف صادراتي اين شركت است كه اميدوار است در اين بخش نيز موفق عمل كند.
ظرفيت توليد در سايتهاي خارج از كشور
ايرانخودرو در شش پايگاه توليدي در فراسوي مرزها از جمله بلاروس، روسيه، عراق، سنگال، ونزوئلا ظرفيت توليد 63 هزار دستگاه خودرو را در سال دارد. استراتژي معاونت صادرات ايرانخودرو، فعالسازي و توليد محصولات جديد در اين سايتها است و بر همين اساس پس از چند سال توقف، توليد در سايت سيامكو سوريه از سر گرفته شده است. سايت سيامكو از ماههاي آخر سال 94 راهاندازي شده و محمولههايي نيز به اين سايت ارسال شده است. براساس برنامه در سال جاري نيز توليد دوهزار دستگاه از محصولات ايرانخودرو از جمله رانا، دنا و سورن در سايت سيامكو پيشبيني شده است.
درزمينه سايت ايرانخودرو در آذربايجان، ايرانخودرو هيچ گونه سرمايهگذاري در آذربايجان انجام نخواهد داد و مشاركت به صورت ارائه خدمات فني و مهندسي براي راهاندازي خط مونتاژ خواهد بود. پيش از اين، صادرات ايرانخودرو به صورت محصول آماده و كامل صورت ميگرفت و با توجه به استقبالي كه مردم آذربايجان از محصولات ايرانخودرو داشتند، راهاندازي خط مونتاژ در اين كشور برنامهريزي شد. توليد سمند، سورن و رانا از برنامه توليد در بخش اول همكاريهاي دو طرف است. همچنين طبق مذاكرات صورت گرفته توليد خودروهاي تجاري براي ناوگان حمل و نقل شهري در آذربايجان نيز پيشبيني شده است.
توليد بدون سرمايهگذاري
در سالهاي گذشته، ايرانخودرو در برخي از كشورها به سرمايهگذاري و راهاندازي خط توليد اقدام كرده است. در برخي از سايتها كه با سرمايهگذاري مستقيم ايرانخودرو تاسيس شد، در سايه بيثباتيهاي سياسي و شرايط خاص اين كشورها، توليد به حالت نيمه تعطيل درآمد يا اينكه متوقف شد. هرچند در روزهاي اخير خبرهايي مبني بر بازگشايي و از سرگيري توليد در اين سايتها منتشر شده اما راهبرد ايرانخودرو در زمينه توليد در ساير كشورها تغيير كرده و به سمت توليد بدون سرمايهگذاري مستقيم حركت ميكند.
نزديكترين مثال در اين زمينه راهاندازي خط توليد در كشور الجزاير بدون سرمايهگذاري مستقيم و صرفا با ارايه خدمات مهندسي و فني است و به اين ترتيب ايرانخودرو خود را از چالشهاي احتمالي ناشي از شرايط سياسي و اجتماعي كشورهاي هدف مصون نگاه داشته و آينده صادرات محصولات خود را تضمين ميكند.
پارس پليس در تركمنستان
گروه صنعتي ايرانخودرو صادرات محصولات تجهيز شده به كشور تركمنستان را با هدف افزايش سهم بازار كشورهاي CIS آغاز كرد. در راستاي اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتي يكي از برنامههاي ايرانخودرو افزايش سهم در بازار كشورهاي آسياي ميانه و قفقاز از طريق اتحاديه گمرك اين كشورها است و بر همين اساس صادرات به كشورهاي تركمنستان، بلاروس و راهاندازي سايت آذربايجان و قزاقستان را در دستور كار قرار داده است. برمبناي قراردادي كه با وزارت كشور تركمنستان منعقد شده تامين 200 دستگاه خودروي پليس اين كشور توسط ايرانخودرو صورت ميگيرد كه در صورت تاييد، تامين ناوگان مورد نياز پليس تركمنستان از سوي ايرانخودرو ادامه خواهد يافت. تركمنستان از كشورهاي مشترك المنافع است كه ايرانخودرو آن را به عنوان دروازهاي براي صادرات به كشورهاي منطقه به شمار ميآورد.
صادرات ايرانخودرو در سال 94
شركت ايرانخودرو طي سالهاي 1385 الي 1394، حدود 234 هزار خودرو به بازارهاي هدف صادر كرده كه بيش از 103 هزار دستگاه خودرو آن سمند بوده است. مهمترين بازار صادراتي ايران كشور عراق است. اين شركت در سال 94، 10 هزارو 361 دستگاه انواع خودرو صادر كرده است. گروه صنعتي ايرانخودرو موفق به كسب تاييديه موسسه استاندارد تونس براي صادرات رانا به اين كشور شد.
كلام آخر
خودروسازان خارجي در بازارهاي صادراتي جهاني رقابتي سخت دارند و هر يك تلاش دارند با افزايش كيفيت و بالابردن امكانات و كاهش قيمت، مشتريان بيشتري را جذب كنند و توان رقابتي خود را بالا ببرند. ايران پس از جلب مشاركتهاي بينالمللي با انجام مطالعات در بازار و با شناسايي رقبا، استانداردها و نياز كشور هدف ميتواند خودروهاي متناسب با تقاضا ارايه كند تا در كنار رقباي ديگر، تداوم صادرات امكانپذير باشد.