• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3580 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۳۱ تير

وعده قائم‌مقام وزير راه در طرح مسكن مهر

تا پايان سال 300 هزار واحد ديگر واگذار مي‌شود

قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي روز گذشته اعلام كرد تا هفته دولت، 100 هزار واحد مسكن مهر آماده بهره‌برداري مي‌شوند. او همچنين وعده داد وزير راه هم در افتتاح اين واحدها حضور داشته باشد. در صورت تحقق اين پيش‌بيني، آخوندي، وزير راه و شهرسازي، كه يكي از منتقدان جدي طرح مسكن مهر است و تاكنون در افتتاح هيچ كدام از بخش‌هاي اين طرح حضور نداشته است، روبان افتتاح چنين طرحي را خواهد بريد.
احمد اصغري مهرآبادي، ديروز در نشستي خبري، به بررسي چند و چون طرح مسكن مهر پرداخت. طرحي كه اگر بزرگ‌ترين پروژه‌ مسكني خاورميانه نباشد، يكي از بزرگ‌ترين‌ها در نوع خود است ولي در عمل هنوز نتوانسته مشكل مسكن بخش وسيعي از مردم ايران را برطرف كند. قائم‌مقام وزير راه در جلسه روز گذشته در مورد اينكه چه تعداد واحد مسكن مهر آماده افتتاح است ولي به دليل نبود آب و برق تحويل نمي‌شود، گفت: «در حال حاضر، در شهر جديد پرديس 33 هزار واحد مسكوني از نظر ساخت به اتمام رسيده است كه منتظر آب و برق هستند. اين رقم در سراسر كشور به 230 هزار واحد مي‌رسد كه هنوز از داشتن امكانات زيربنايي بي‌بهره مانده‌اند، اما با توجه به تلاش‌هاي دولت و بخش‌هاي مختلف، اين مشكل هم مي‌تواند حل شود.»
 او افزود: «در سال جاري قصد داريم همه پروژه‌هايي كه معارض ندارند به اتمام برسانيم و امسال ۳۰۰ هزار واحد را افتتاح كنيم كه با احتساب افتتاح‌هاي گذشته، واحدهاي بهره‌برداري رسيده در دولت يازدهم به يك ميليون واحد مي‌رسد. البته اين موضوع به شرطي اتفاق مي‌افتد كه از نظر خدمات زيربنايي و تامين آب و برق و گاز مشكلي نداشته باشيم.» اگر وعده‌اي كه مهرآبادي قول آن را داد، محقق شود، دولت توانسته به وعده‌اي كه مبني بر تحويل واحدهاي بدون مشكل مسكن مهر داده بود، جامه عمل بپوشاند. مهرآبادي به مصوبه دولت براي اختصاص هزار ميليارد قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه تاكنون بالغ بر ۷۰۰ ميليارد تومان براي خدمات زيربنايي و روبنايي از محل منابع مالي وزارت راه و شهرسازي پرداخت شده است، افزود: «دولت به تازگي مصوبه‌اي را ابلاغ كرده مبني بر اينكه اجازه داده شده كه از منابع داخلي براي آماده سازي راه‌هاي دسترسي و ديوار حايل استفاده كنيم. همچنين از محل فروش واحدهاي فاقد متقاضي و فروش واحدها به پيمانكاران شركت‌ها مي‌توانيم هزينه خدمات زيربنايي و روبنايي را تامين كنيم.» يكي از مهم‌ترين انتقاداتي كه به مسكن مهر و واحدهاي آن مي‌شود در رابطه با نبود امكانات زيربنايي از جمله مدرسه، كلانتري و درمانگاه در برخي از فازهاي اين پروژه است.
مهرآبادي با بيان اينكه تاكنون ۱۵۰۰ نفر براي واحدهاي فاقد متقاضي ثبت‌نام كرده‌اند و هنوز موفقيتي در روي‌آوري جامعه به خريد اين واحدهاي مسكوني جلب نشده، گفت: «پيشرفت فيزيكي پروژه‌هاي ما ۹۳ درصد است كه البته به دليل منابع مالي كمي بود كه در سال‌هاي گذشته با آن روبه‌رو بوديم. در مجموع ۳۰۷ هزار واحد از مسكن مهر باقي‌مانده است كه برخي از اين واحدها درگير مسائل قضايي هستند كه خوشبختانه با دستور رييس قوه قضاييه قرار شده تا اين پرونده‌ها با سرعت بيشتري بررسي شود.»
قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر اينكه تحويل، مقدم بر افتتاح رسمي واحدهاي مسكن مهر است، گفت: «در شهر جديد پرديس ساخت ۴۳ هزار واحد به اتمام رسيده و تا پايان سال زمينه تحويل ۳۵ هزار واحد هم فراهم است. همچنين ۲۳۰ هزار واحد فاقد خدمات زيربنايي در كشور داريم و تا هفته دولت ۱۰۰ هزار واحد افتتاح مي‌شود.»
او در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه مجموع آورده‌هاي مردم در پروژه مسكن مهر چقدر بوده، پاسخ داد: «مجموع آورده مردم اگر به طور ميانگين براي هر واحد ۲۰ ميليون تومان در نظر بگيريم، به حدود ۴۰ هزار ميليارد تومان مي‌رسد كه تاكنون بخشي از اين مبلغ پرداخت نشده است. ۵۵ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان هم تسهيلات بانكي مصوب شده است كه تا امروز ۴۶ هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان وام پرداخت شده است. همچنين تاكنون حدود ۱۰۶ هزار ميليارد تومان هزينه پروژه مسكن مهر بدون احتساب قيمت زمين بوده است.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون