• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3107 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲۴ آبان

مجيد انصاري در گفت‌وگو با «اعتماد»:

دولت دنبال انتخاب وزير از بين نمايندگان نيست

دانش آشتياني از نظر دولت حاشيه سياسي ندارد

گروه سياسي| در مقابل انتقادات نمايندگان مخالف دولت، مجيد انصاري، معاون پارلماني رييس‌جمهوري مي‌گويد كه دولت به طور جدي به دنبال راي اعتماد وزير پيشنهادي علوم است. گزينه‌يي كه انصاري در گفت‌وگو با «اعتماد» روي «بدون حاشيه» بودن او تاكيد جدي دارد. ضمن اينكه سخنان انصاري حامل يك پيام مشخص به نمايندگاني است كه تلاش مي‌كنند تا نهايتا وزير بعدي علوم از بين خودشان يا همفكران‌شان انتخاب شود. اين موضوعي است كه هر چند انصاري آن را رسما تاييد نمي‌كند اما اظهارنظرهاي ديگر چهره‌هاي نزديك به دولت حكايت از آن دارد كه چنين تلاشي در بين نمايندگان طيف منتقد دولت به صورت جدي دنبال مي‌شود. مجيد انصاري ضمن تاكيد بر برنامه‌ها و شعارهاي دولت در حوزه وزارت علوم مي‌گويد كه حسن روحاني قصدي براي انتخاب وزير از بين مجلس‌نشينان ندارد.

   خبرهايي در خصوص تلاش برخي نمايندگان براي انصراف دولت از معرفي آقاي دانش آشتياني به عنوان وزير پيشنهادي علوم منتشر شده است. از جمله اينكه حتي در جلسه روز سه شنبه از رييس‌جمهور خواسته شده كه از اين معرفي صرف نظر كند. همين طور ديروز هم آقاي كاييدي از نمايندگان مجلس گفته كه شب قبل از آن روز برخي نمايندگان در همين باره با آقاي جهانگيري مذاكره كرده‌اند. آيا شما چنين تلاش‌هايي را تاييد مي‌كنيد و آيا در جريان آن قرار داشتيد؟
چنين مساله‌يي را من نشنيدم و با آن برخورد نكردم. اگر هم بوده حداقل من در جريان چنين تلاش‌هايي نبوده‌ام. به همين جهت نه مي‌توانم آن را تاييد كنم و نه تكذيب. به هر حال مخالفت‌هايي در مجلس وجود داشت اما اينكه اين مخالفت‌ها منجر به چنين اقداماتي شود را من نديدم.
   نكته ديگر اين است كه برخي نمايندگان مي‌گويند كه عده‌يي در مجلس در پي اين هستند كه وزير علوم از اين مجموعه انتخاب شود. اين موضوع را آقاي درويش‌پور از اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس تاييد كرده‌اند. چقدر اين تمايل در مجلس جدي است؟
اين تمايل شايد به طور طبيعي وجود داشته و منحصر به اين دولت هم نيست. اما هيچگاه رسما چنين تمايلي به دولت منتقل نشده است.
  موضع دولت در اين باره چيست؟
به هر حال بحث انتخاب وزرا طبق قانون و عرف از حوزه اختيارات رييس‌جمهوري است و قطعا خود نمايندگان هم واقف هستند كه رييس‌جمهور بايد كابينه و وزرا را انتخاب كند و تا حالا هم اين كار را كرده‌اند. آقاي رييس‌جمهور از همان ابتدا بناي كارشان بر اين بوده كه از درون مجلس و از بين نمايندگان كسي را وارد كابينه نكنند. استدلال ايشان هم اين است كه مجلس نهادي بسيار مهم و تاثيرگذار است و هر يك از قوا بايد بتوانند در جايگاه خودشان براي كشور موثر باشند و دولت هم بنا دارد كه اين جايگاه مجلس را با همكاري كه بين قوا ايجاد كرده و مي‌كند، قوام ببخشد. آقاي روحاني بر اين باور است كه حضور نمايندگان در مجلس بسيار ضروري‌تر از قرار گرفتن آنها در جايگاه وزير يا عضو كابينه است و موفقيت دولت و كشور در گرو اين است كه بتوانيم از خدمات نمايندگان در اين جايگاه بهره‌مند شويم. بنابراين دولت نه براي وزارت علوم و نه براي هيچ جايگاه ديگري قصد ندارد كه نماينده‌يي را از خدمت مجلس خارج كند، دولت يازدهم در بدو شكل‌گيري و معرفي كابينه با همين سياست عمل كرد و تا آخر هم با همين سياست و برنامه همكاران خود را انتخاب مي‌كند.
  معرفي آقاي دانش آشتياني باز هم با يكسري موضع‌گيري‌هاي منفي مواجه شد. برخي منتقدان مي‌گويند كه دولت در ارزيابي‌هاي خود براي معرفي وزير علوم دقيق عمل نمي‌كند. نظر شما درباره اين انتقادات چيست؟
در مورد آقاي دانش آشتياني بايد بگويم كه آقاي رييس‌جمهور انتخاب بسيار دقيقي انجام داده‌اند. به هر حال آقاي دانش آشتياني يك چهره دانشگاهي و از بدنه وزارت علوم و اهل تحقيق و دانش و علم بوده و هستند. بعضا در گذشته در مورد برخي از وزرا اين ايراد گرفته شد كه وزرايي از خارج از بدنه وزارتخانه انتخاب شده‌اند و بايد وزراي تخصصي معرفي شوند. آقاي دكتر دانش آشتياني ساليان سال در سطوح مختلف مديريتي و علمي در وزارت علوم خدمت كرده‌اند. ايشان سابقه درخشاني در ايجاد مراكز آموزشي برتر در وزارت علوم در دوره‌هايي كه مديريت مي‌كرده‌اند دارند. همين طور ايشان چهره‌يي علمي از خانداني متدين و مذهبي و با ريشه هستند و پدر ايشان كه دوراني از نمايندگان مجلس بودند، چهره شناخته شده‌يي هستند. من خودم هم در دوراني كه در مجلس بودم، خصوصا دوراني كه در كميسيون برنامه و بودجه خدمت مي‌كردم، پيگيري و دلسوزي آقاي دانش آشتياني را براي گرفتن بودجه و بهبود وضعيت دانشگاه‌هاي كشور از نزديك ديده‌ام. فكر مي‌كنيم كه با معيارهاي مد نظر دولت در همه موارد و از جمله آقاي دانش آشتياني يك انتخاب دقيق صورت گرفته است.
  نظرتان راجع به انتقادات سياسي كه به انتخاب آقاي دانش آشتياني وارد مي‌شود چيست؟ چون به هر حال همان بحث‌هاي تكراري همچنان هم مطرح مي‌شوند.
ملاك براي ما قانون است نه برداشت‌هاي خاص از قانون. به هر حال هر كسي مي‌تواند برداشتي داشته باشد. آقاي دانش آشتياني چهره‌يي بدون حاشيه و به دور از هر گونه شبهه سياسي هستند. ما فكر مي‌كنيم كه انتخاب شايسته‌يي در اين زمينه صورت گرفته و اميدوار هستيم كه نمايندگان محترم هم كمك كنند تا در شرايط فعلي دولت بتواند با وزارت آقاي دانش آشتياني وضعيت دانشگاه‌ها را سر و سامان بدهد. مسائلي كه بعضا در برخي سايت‌ها و رسانه‌ها مطرح شده، جرياناتي هستند كه بيشتر خارج از مجلس سعي مي‌كنند هر وزيري كه مطرح مي‌شود يك جنگ رسانه‌يي و تبليغاتي به راه بيندازند و در مورد آقاي دانش آشتياني هم همين كار را كرده‌اند. اينها دولت را براي تحميل خواسته‌هاي خود تحت فشار قرار مي‌دهند كه علي القاعده دولت هم تا الان نشان داده كه نمي‌خواهد تحت تاثير چنين فشارهايي قرار بگيرد و با تحقيق و بررسي و شاخص‌هايي كه دارد، عمل خواهد كرد. آقاي دانش آشتياني با در نظر گرفتن تمام شاخص‌هاي مربوط به چارچوب قانون به مجلس معرفي شده‌اند. دولت تاكيد داشته و دارد كه هم آقاي دانش آشتياني و هم بقيه گزينه‌هايي كه تاكنون مطرح شده‌اند هيچ گونه حاشيه و منع قانوني و سياسي براي قرار گرفتن در مسند وزارت نداشته‌اند. گروه‌هايي هستند كه هر ديدگاه و نگرش ديگري غير از خود را محكوم مي‌كنند و دولت فكر مي‌كند كه اين كار اخلاقي و حتي قانوني نيست. كما اينكه براي آقاي دانش آشتياني هم به مانند همه گزينه‌هايي كه دولت به مجلس پيشنهاد داده است؛ آقاي رييس‌جمهور از دستگاه‌هاي ذي‌ربط استعلام‌هاي لازم را گرفته‌اند و اين استعلام از وزارت اطلاعات هم اخذ شده است.
  يك مورد ديگر هم كه قبلا مطرح شد بحث گزينه اصلي دولت بود. البته اين بحث الان ديگر مطرح نشده است. به نظرتان با معرفي آقاي دانشي آشتياني، دولت توانست اين ابهام را بر طرف كند؟
قبلا اين موضوع در قالب يك بهانه مطرح شد و با معرفي آقاي دانش آشتياني مشخص شد كه عمر اين بهانه به دو هفته هم نمي‌رسد. به هر حال همه پيشنهادهاي ما به مجلس جدي و با تامل بوده‌اند و دولت بر سر وزارتخانه‌هاي خود نمي‌تواند با مجلس و مردم شوخي داشته باشد. ما با تمام توان براي راي آوردن آقاي دانش آشتياني تلاش و رايزني مي‌كنيم و اميد داريم كه مجلس محترم هم با همكاري و مساعدت خود راه را براي پياده شدن برنامه‌هاي دولت در دانشگاه‌ها هموار كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها